2023-07-05, 22:43
Medlem
Hela mitt liv kämpar jag med vikten. Aldrig nöjd och aldrig känner sig ’hemma’ i min kropp. Och äter kompulsivt… äter och hatar mig själv liksom.

Tappar mycket vikt efter varje barnets första 6 månader pga amning och mycket aktivitet . Och sen går upp varje gång mer o mer… men har inga planer att skaffa mera barn så måste kämpa med kost o träning. Ska prata med psykolog gällande ätstörningar också.

Just nu verkligen hatar jag mig själv och förstår att det blir bara värre med åren så måste hitta vägen ut nu

Jag är en potentiellt fysiskt stark person. Har tränat med vikter, crossfit senaste åren men så jävla ostabilt pga sjukdomar och skador och den och andra. Men kan alla basövningar, klarar typ 80 kg i marklyft. Men osäker om den typ av träning just nu passar mitt mål att gå ner i vikt.

Och min mental styrka är sisådär to be honest. Och tror att det är mitt största problem.

Började springa för några månader sen och kan springa i relativt bra tempo minst 5 km, max va det 10

Senaste månaden blev det ingen träning pga skada. Och allt gick åt helvete på riktigt. Har knappt 1000 steg per dag och sitter mest hemma och jobbar och äter.

Kikar då o då på 16WOH men verkligen känns det som en dålig idé just för mig för att då måste jag fokusera bara på att laga mat och powerwalka och träna, och ja sova, men jag jobbar också 100% och har småbarn och grejer att göra hemma och si och så… är rädd att fejla typ direkt

Snälla prata med mig. Berätta dina success stories med likadana förutsättningar. Tipsa nån kost och/lr träningsprogram som skulle passa en sån mentalt ostabilt person med väldigt begränsad tid (och energi) för sig själv

Skriver här i Träningsjournaler och hoppas att det blir en början av min egen journal och äntligen min egen success story
Citera
2023-07-05, 22:50
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .2die4.
Hela mitt liv kämpar jag med vikten. Aldrig nöjd och aldrig känner sig ’hemma’ i min kropp. Och äter kompulsivt… äter och hatar mig själv liksom.

Tappar mycket vikt efter varje barnets första 6 månader pga amning och mycket aktivitet . Och sen går upp varje gång mer o mer… men har inga planer att skaffa mera barn så måste kämpa med kost o träning. Ska prata med psykolog gällande ätstörningar också.

Just nu verkligen hatar jag mig själv och förstår att det blir bara värre med åren så måste hitta vägen ut nu

Jag är en potentiellt fysiskt stark person. Har tränat med vikter, crossfit senaste åren men så jävla ostabilt pga sjukdomar och skador och den och andra. Men kan alla basövningar, klarar typ 80 kg i marklyft. Men osäker om den typ av träning just nu passar mitt mål att gå ner i vikt.

Och min mental styrka är sisådär to be honest. Och tror att det är mitt största problem.

Började springa för några månader sen och kan springa i relativt bra tempo minst 5 km, max va det 10

Senaste månaden blev det ingen träning pga skada. Och allt gick åt helvete på riktigt. Har knappt 1000 steg per dag och sitter mest hemma och jobbar och äter.

Kikar då o då på 16WOH men verkligen känns det som en dålig idé just för mig för att då måste jag fokusera bara på att laga mat och powerwalka och träna, och ja sova, men jag jobbar också 100% och har småbarn och grejer att göra hemma och si och så… är rädd att fejla typ direkt

Snälla prata med mig. Berätta dina success stories med likadana förutsättningar. Tipsa nån kost och/lr träningsprogram som skulle passa en sån mentalt ostabilt person med väldigt begränsad tid (och energi) för sig själv

Skriver här i Träningsjournaler och hoppas att det blir en början av min egen journal och äntligen min egen success story
Promenera 1-2 mil, varje dag.
Sen väljer du exakt vad du ska äta och när du ska äta.
Citera
2023-07-05, 23:40
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .2die4.

Det handlar om att hitta ett sätt som fungerar för dig.
Att gå ner i vikt är egentligen ganska enkelt men att inte gå upp igen är tyvärr ännu lättare.
Så det är troligen bättre att hitta en väg där man långsamt går ner i vikt och inse att de förändringar man gör måste man fortsätta med även när man gått ner i vikt.

Jag läste någonstans att de första fem åren efter en större viktnedgång är det väldigt lätt att hamna tillbaka till gamla rutiner och ofta gå man då upp mer än vad man vägde tidigare.

Träning spelar roll för snabbheten men det är kosten som är det man måste förändra.

Jag har gått ner 80 kg men kämpar fortfarande med vikten. Jag gick ner 80 kg på lite mer än ett år.

Idag har jag svårt att hålla vikten trots att jag tränar 4 h / dag och äter väldigt lite. Min kropp har anpassat sig till mindre mat och när jag äter mer eller mindre hälsosamt visar det sig direkt på vågen.

Jag springer 10-15 mil / vecka och det påverkar inte min vikt alls.
Citera
2023-07-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det handlar om att hitta ett sätt som fungerar för dig.
Att gå ner i vikt är egentligen ganska enkelt men att inte gå upp igen är tyvärr ännu lättare.
Så det är troligen bättre att hitta en väg där man långsamt går ner i vikt och inse att de förändringar man gör måste man fortsätta med även när man gått ner i vikt.

Jag läste någonstans att de första fem åren efter en större viktnedgång är det väldigt lätt att hamna tillbaka till gamla rutiner och ofta gå man då upp mer än vad man vägde tidigare.

Träning spelar roll för snabbheten men det är kosten som är det man måste förändra.

Jag har gått ner 80 kg men kämpar fortfarande med vikten. Jag gick ner 80 kg på lite mer än ett år.

Idag har jag svårt att hålla vikten trots att jag tränar 4 h / dag och äter väldigt lite. Min kropp har anpassat sig till mindre mat och när jag äter mer eller mindre hälsosamt visar det sig direkt på vågen.

Jag springer 10-15 mil / vecka och det påverkar inte min vikt alls.
Alltså wow vilken resultat!!
Tränar du verkligen 4 t/dag? Jag ska aldrig orka och kunna träna så mycket.
Hade du nån PT och/lr kostkonsult on- eller offline när du gick ner 80 kilo?
Citera
2023-07-06, 00:25
Medlem
De säger att det hänger på kosten men inaktivitet har främst fått mig att öka. Jag äter för mycket.

Min vikt är normal men jag har haft högre vikt och sänkt min vikt några ggr. Dvs den som uppnås efter diet.

VLCD kör jag men det är svårt att tänka under kcal-underskott. Rent socker motverkar det men det innebär även kcal då...

https://www.apohem.se/mat-dryck/malt...RoCUVsQAvD_BwE den tycker jag är mkt god och äter som "frukost" VLCD + ägg funkar. Varför den dieten? Jag vill ha näring utan att behöva räkna och agera "ätstört" när jag redan har problem med att jag äter och äter och äter. Vill absolut inte utveckla anorexi eller få känslor som är vad riktiga ätstörningar innehåller såsom ångest mm

Som sagt, jag rekommenderar VLCD däremot måste man äta lite mer eftersom hjärnan knappt orkar. Åtminstone inte när det var varmt till på köpet.

Så fort du kliver av svältdieter ökar du lite igen. Det är fullt normalt. Det innebär inte att man måste gå upp allt man förlorat. Det är lite myt baserat på kostvanor och kcal-överskott Nu är det bara omkring 6-7 kilon jag flyttat ner min normalvikt till. Men jag äter ständigt godis och skräp också.
Citera
2023-07-06, 06:00
Medlem
Motionera är såklart bra, men det absolut viktigaste är kosten. Socker och kolhydrater måste bort, grönsaker och kött måste in. Om du har skadeproblemet och ett matmissbruk, kommer du köra sönder dig själv med motionerandet. Fokusera istället på att äta två fasta måltider om dagen. Ät långsamt. Laga mat från grunden. Sedan motionerar du det du orkar under dagen.

Jag äter knappt någonting, för det är en vana som kroppen har ställt in sig på. Allting handlar om vanor. Om du dricker läsk varje dag så är det en vana. Om du äter en bunke sallad varje dag så är det också en vana. Vanor är sådant vi gör utan att tänka på det.
Citera
2023-07-06, 07:44
Medlem
dartagnas avatar
Utan att det på något sätt är jobbigt för mig, har jag av ren händelse skippat frukosten. Sista måltiden äts runt 18, och sedan är det fastande mage (endast kaffe) fram till 12 då det är dags för lunch. 16h emellan måltiderna och det är inte minsta jobbigt. Är superpigg, kroppen mår bra. Är vältränad, både kondition och styrka.
Citera
2023-07-06, 07:52
Medlem
Musikopps avatar
Nöj dig med tre måltider per dag. Kl 7, 12 och 17.

På lördagar kan du unna dig lite extra vid någon av måltiderna.

Göm vågen. Använd måttbandet två ggr per månad.

Jobba långsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in