2023-07-05, 19:07
Medlem
Hej, jag tänkte köpa en grej i valutan dollar online, kommer då motsvarande summa dras av i sek eller blir det några extra avgifter? Jag har ett visa kort och min bank är Nordea.
Citera
2023-07-05, 19:09
Citat:
Ursprungligen postat av toaormen
Hej, jag tänkte köpa en grej i valutan dollar online, kommer då motsvarande summa dras av i sek eller blir det några extra avgifter? Jag har ett visa kort och min bank är Nordea.

Det dras i sek till värdet av de dollar du köper. Inga avgifter.
Citera
2023-07-05, 21:03
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:

Du betalar 1,55% i växlingsavgift.
Citera
2023-07-05, 21:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Jag har inte Nordea utan Länsförsäkringar. Men min bank tar en växlingsavgift på någon procent när jag betalar i dollar.
Det är dock för mig det billigaste alternativet att låta min bank göra den växlingen, i stället för tex PayPal eller den som säljer varorna.

För köp i Euro finns andra gratis möjligheter med IBAN-Swift, kolla med din bank om det blir aktuellt.
Citera
2023-07-05, 21:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det dras i sek till värdet av de dollar du köper. Inga avgifter.

Om Nordea gör detta utan avgift så får TS en dålig kurs, bankerna gör ingenting gratis, någonstans vill banken ta betalt.
Citera
2023-07-05, 21:33
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Nordea, och flera andra banker/kortutgivare tar ut en valutaväxlingsavgift. Nordea har 1,55% avgift på sitt vanliga Visa debit kort
https://www.nordea.se/privat/produkt...utomlands.html

Jag har Nordea också, märkt att Nordea inte alltid ger den bästa växlingskursen heller. Det är iaf inte samma växelkurs om du t.ex. skulle Googla på "USD to SEK".

Personligen hatar jag Klarna, men använder deras kreditkort endast för köp i andra valutor eftersom de använder MasterCards egna valutaväxlingskurs samt inga avgifter. Ett tips om du ofta handlar med andra valutor än SEK.
Citera
2023-07-06, 00:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är dock för mig det billigaste alternativet att låta min bank göra den växlingen, i stället för tex PayPal eller den som säljer varorna.
Ett billigare alternativ för dig är att använda ett avgiftsfritt kort utan valutaväxlingspåslag som t.ex P.F.C. och northmill som man smidigt gör insättning till via Swish.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in