2023-07-04, 22:51
Medlem
Halte Haralds avatar
Hej!

Jag har en Focus-07 1.8 Flexifuel.

Gick igenom den lite idag inför semestern och märkte att oljenivån var under min på stickan (var helt torr).
Fyllde på 1.5 L utan resultat en aning blött längst ner på stickan efter en varmkörning.
Testade öppna oljepåfyllningslocket med bilen igång och det var ungefär som att sätta handen mot avgasröret, det var ganska mycket tryck där.

Kan igensatt vevhusventilation göra så att oljan inte letar sig ner till oljetråget där oljestickan tar sin nivå på något sätt?

Eller tror ni att det igensatta vevhuset gör så att olja tränger igenom och förbränns?

Ska köra 50 mil imorgon och frågan är om jag ska fylla på olja tills jag kommer i nivå på stickan?

Fyllde på 1L olja för ca två månader sedan och bytte olja+filter för 4 månader sedan.

I övrigt har jag upplevt bilen en aning orkeslös i de sista.(3-4 månader).

Känns inte värt att lämna in bilen för detta den har nog gjort sitt i övrigt, frågan är hur länge den håller med igensatt vevhus+konsekvenserna av det?

Tänker att jag gasar tills det rasar, hur kommer raset te sig? Kommer den sakta gå sämre och sämre eller kommer den helt plötsligt sagga ihop totalt längs motorvägen?

Allt gott
/Harald
Citera
2023-07-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Hej!

Gick igenom den lite idag inför semestern och märkte att oljenivån var under min på stickan (var helt torr).
Fyllde på 1.5 L utan resultat en aning blött längst ner på stickan efter en varmkörning.
Testade öppna oljepåfyllningslocket med bilen igång och det var ungefär som att sätta handen mot avgasröret, det var ganska mycket tryck där.

Kan igensatt vevhusventilation göra så att oljan inte letar sig ner till oljetråget där oljestickan tar sin nivå på något sätt?

Eller tror ni att det igensatta vevhuset gör så att olja tränger igenom och förbränns?

Ska köra 50 mil imorgon och frågan är om jag ska fylla på olja tills jag kommer i nivå på stickan?

Fyllde på 1L olja för ca två månader sedan och bytte olja+filter för 4 månader sedan.

Känns inte värt att lämna in bilen för detta den har nog gjort sitt i övrigt, frågan är hur länge den håller med igensatt vevhus+konsekvenserna av det?

Tänker att jag gasar tills det rasar, hur kommer raset te sig? Kommer den sakta gå sämre och sämre eller kommer den helt plötsligt sagga ihop totalt längs motorvägen?

Allt gott
/Harald
Ford hade problem med vevhusventilationen på sina OHC-motorer som ersattes med DOHC runt 1990. De borde ha löst problemet. Fördelen är att det var skitlätt att rengöra. Minns jag rätt så drog jag en garntråd genom likt en piprensare.
Citera
2023-07-05, 01:10
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Hej!

Allt gott
/Harald
Att kolla oljan på en del Fordmotorer kan vara väldigt svårt och nästintill omöjligt att få korrekt nivå på stickan. Det finns ett flertal olika råd för hur man ska göra för att mäta rätt, kolla på nätet.
Om du fyller på för mycket så finns det risk att olja sugs rakt in i motorn med misständningar och även dyra följdskador som förstörd katalysator.

Kolla om Z-slangen (dyr, och ännu dyrare arbete att byta) mellan vevhusventilationen och insuget är hel då den påverkar både oljeförbrukning och motorns gång på ett mycket negativt sätt.
Citera
2023-07-05, 02:01
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Att kolla oljan på en del Fordmotorer kan vara väldigt svårt och nästintill omöjligt att få korrekt nivå på stickan. Det finns ett flertal olika råd för hur man ska göra för att mäta rätt, kolla på nätet.
Om du fyller på för mycket så finns det risk att olja sugs rakt in i motorn med misständningar och även dyra följdskador som förstörd katalysator.

Kolla om Z-slangen (dyr, och ännu dyrare arbete att byta) mellan vevhusventilationen och insuget är hel då den påverkar både oljeförbrukning och motorns gång på ett mycket negativt sätt.
Kan inte hitta någonting på nätet om att det skulle vara på något annat sätt att kolla oljan än att gå på nivåerna på stickan. Samma resultat även om jag dubbeldippar.
Om du med Z-slang menar slangen som går in vid luftfiltret så är den hel. Har inte kollat om den är igenkloggad.
Citera
2023-07-05, 02:58
Medlem
Spontant så känns det som att den håller på att ha gjort sitt. Oljepåfyllnadslocket sitter väl på ventilkåpan som vanligt? Överdriven vevhusvent betyder att kompressionen letar sig förbi kolvarna ut i vevhuset. Bara att tanka olja och hålla koll på nivån, om den fortfarande går ok dvs.
Citera
2023-07-05, 07:10
Medlem
PeterNosters avatar
Om vevhusventilationen är igensatt så trycks oljan ut ur alla öppningar som finns t.ex vid oljestickan. oljepåfyllningen, packboxar o.s.v.

På min gamla bil fanns det lite vatten i oljan. I oljepåfyllningslocket går en slang till förgasaren. I locket satt ett trådfilter och där fanns gegga av vattenblandad olja.

Vid temperaturen -30 C frös geggan och det pressade ur all olja.

Laga vevhusventilationen!
Citera
2023-07-05, 08:05
Medlem
NyaHenriksss avatar
Du ska fylla på olja så det ligger mellan Min och max på stickan, det är nr1.
För vetskap så är just den motorn känd för att dra mycket olja så att kolla oljestickan en gång i månaden är ett måste.
Citera
2023-07-05, 08:08
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om vevhusventilationen är igensatt så trycks oljan ut ur alla öppningar som finns t.ex vid oljestickan. oljepåfyllningen, packboxar o.s.v.

På min gamla bil fanns det lite vatten i oljan. I oljepåfyllningslocket går en slang till förgasaren. I locket satt ett trådfilter och där fanns gegga av vattenblandad olja.

Vid temperaturen -30 C frös geggan och det pressade ur all olja.

Laga vevhusventilationen!

Tack för svar!

Håller jag fingret över hålet där oljestickan är upplever jag inget övertryck däremot övertryck vid påfyllningslocket. Borde det inte vara övertryck även vid stickan? Tänker om det stockat igen där emellan och det är därför jag inte får någon nivå på stickan?

Äh, nu ska jag åka så jag fyller väll på olja och köper en dunk till på feltema. Gasar till det rasar så får jag evt ta tag i att göra rent vevhus när jag kommer hem.
Citera
2023-07-05, 08:09
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Du ska fylla på olja så det ligger mellan Min och max på stickan, det är nr1.
För vetskap så är just den motorn känd för att dra mycket olja så att kolla oljestickan en gång i månaden är ett måste.
Tack. Så du tror inte att det kan bli igensatt där emellan och att det är därför jag inte får rätt nivå?
Jo har märkt från start att den tog mer olja än en vanlig motor men just nu känns det onormalt.
Citera
2023-07-05, 08:12
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Tack. Så du tror inte att det kan bli igensatt där emellan och att det är därför jag inte får rätt nivå?
Jo har märkt från start att den tog mer olja än en vanlig motor men just nu känns det onormalt.

Vevhusventilationen kan vara igensatt.
Har för mig att den sitter mellan insug och motor, väldigt jobbig placering.
Citera
2023-07-05, 08:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Hej!

Allt gott
/Harald
Man bör kolla vevhusventilationen om den fungerar, men den kan inte ta hand om hur mycket övertryck som helst. Trycket i vevhuset kommer av avgaser som läcker förbi kolvringarna. Tätar kolvringarna dåligt blir trycket högt och motorn suger även in olja i motorn och förbränns, vilket gör att oljeförbrukningen ökar, den ryker blått och och motorn blir svag. Är det så är motorn totalslut.
Raset i så fall kommer av att den börjar knacka när den går utan olja om man inte hinner fylla på. Under tiden kommer den att ryka allt mer tills det är ett stort moln av oljerök efter bilen som stinker vart du än far och förpestar miljön.

Å andra sidan är Ford kända för att ha världens sämsta ventiltätningar, så felet kan även vara där. Resultatet blir ändå att den ryker och drar olja. Speciellt brukar det märkas när man startar eller om man släpper gasen ett tag när man kör och gasar igen. Då blir det en puff av blå rök bakom en. Även det kan leda till högre vevhuskomp och svagare motor då avgaser läcker förbi styrningarna och den drar in olja via dom.

Men börja med vevhusventilationen, är det den kan det räcka med en rengöring eller byta en trasig slang.

Kör man på en väg och känner lukten av bränd olja är det 90% sannolikhet att det är en Ford framför någonstans.
Senast redigerad av EnCarte 2023-07-05 kl. 08:39.
Citera
2023-07-05, 08:26
Medlem
Gör ett komptest..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem