2023-07-05, 08:56
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man br kolla vevhusventilationen om den fungerar, men den kan inte ta hand om hur mycket vertryck som helst. Trycket i vevhuset kommer av avgaser som lcker frbi kolvringarna. Ttar kolvringarna dligt blir trycket hgt och motorn suger ven in olja i motorn och frbrnns, vilket gr att oljefrbrukningen kar, den ryker bltt och och motorn blir svag. r det s r motorn totalslut.
Raset i s fall kommer av att den brjar knacka nr den gr utan olja om man inte hinner fylla p. Under tiden kommer den att ryka allt mer tills det r ett stort moln av oljerk efter bilen som stinker vart du n far och frpestar miljn.

andra sidan r Ford knda fr att ha vrldens smsta ventilttningar, s felet kan ven vara dr. Resultatet blir nd att den ryker och drar olja. Speciellt brukar det mrkas nr man startar eller om man slpper gasen ett tag nr man kr och gasar igen. D blir det en puff av bl rk bakom en. ven det kan leda till hgre vevhuskomp och svagare motor d avgaser lcker frbi styrningarna och den drar in olja via dom.

Men brja med vevhusventilationen, r det den kan det rcka med en rengring eller byta en trasig slang.

Kr man p en vg och knner lukten av brnd olja r det 90% sannolikhet att det r en Ford framfr ngonstans.
Stort tack fr svar.

Jag ska kolla upp detta men d utgr jag frn att oljestickan visar rtt niv s jag fyller p nu s jag iallafall kommer framt tills jag kan kolla noggrannare
Citera
2023-07-05, 09:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Stort tack fr svar.

Jag ska kolla upp detta men d utgr jag frn att oljestickan visar rtt niv s jag fyller p nu s jag iallafall kommer framt tills jag kan kolla noggrannare
Att oljestickan skulle visa fel tror jag inte. Det finns motorer dr det tar lng tid fr oljan att rinna ned. i motorn s man kan behva vnta ett antal minuter innan den visar rtt niv. Men det ser man om man kollar med jmna mellanrum efter man fyllt p. Att den stiger. Men nr den slutar stiga visar den rtt. P en kall motor stmmer den nog alltid vill jag pst.
Citera
2023-07-05, 11:09
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Att oljestickan skulle visa fel tror jag inte. Det finns motorer dr det tar lng tid fr oljan att rinna ned. i motorn s man kan behva vnta ett antal minuter innan den visar rtt niv. Men det ser man om man kollar med jmna mellanrum efter man fyllt p. Att den stiger. Men nr den slutar stiga visar den rtt. P en kall motor stmmer den nog alltid vill jag pst.
Tusen tack fr dina vrdefulla svar.
Det stmmer, fyllde p 1.5L till nyss och nu visar den halva stickan. D kan jag lita p oljrstickan iallafall

Frbannade frrrrd oljeslukare!
Citera
2023-07-05, 11:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Det stmmer, fyllde p 1.5L till nyss och nu visar den halva stickan. D kan jag lita p oljrstickan iallafall

Men nu gr Forden som ett jvla ollon eller hur?
Citera
2023-07-05, 11:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Sen kan det frsts vara ngot fel p sjlva oljestickan eller fel oljesticka. Men har du inte bytt ut den eller rivit snder den s stmmer den nog. Ytterligare. Det finns vissa vevhusventilationer som kan g snder och faktiskt bde tvinga motorn att dra mer olja eller sjlva suga in olja i motorn, beroende p hur de r gjorde S kolla den noga.

Aldrig en Ford p vran grd.
Citera
2023-07-05, 12:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack fr svar!

Hller jag fingret ver hlet dr oljestickan r upplever jag inget vertryck dremot vertryck vid pfyllningslocket. Borde det inte vara vertryck ven vid stickan? Tnker om det stockat igen dr emellan och det r drfr jag inte fr ngon niv p stickan?

h, nu ska jag ka s jag fyller vll p olja och kper en dunk till p feltema. Gasar till det rasar s fr jag evt ta tag i att gra rent vevhus nr jag kommer hem.

Hller med att det lter konstigt.
Hmm, rret som oljestickan gr i kanske mynnar nere i oljan. Annars skulle det ju komma oljedimma ur oljestickan hela tiden. Vad sgs om den gissningen?

Gra rent vevhuset behvs inte. Det gller bara en gummislang frn motorn till insuget.
EGR-ventil?
Citera
2023-07-05, 15:44
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hller med att det lter konstigt.
Hmm, rret som oljestickan gr i kanske mynnar nere i oljan. Annars skulle det ju komma oljedimma ur oljestickan hela tiden. Vad sgs om den gissningen?

Gra rent vevhuset behvs inte. Det gller bara en gummislang frn motorn till insuget.
EGR-ventil?
Ska kolla slangen nr jag kommit fram imorgon.
40 mil gjorda nu och nnu olja p mitten stickan.
Menar du slangen som gr in vid luftfiltret?
Tack fr alla svar!
Citera
2023-07-05, 23:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tack fr alla svar!
Dom dr motorerna har en frmga att brja dra olja om dom inte skts rtt.
Oljebyte ska gras med 1000 mils intervall.

Har du bytt filtret till vevhusventilationen?
Citera
2023-07-06, 07:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack fr alla svar!

Ja, den gr in i luftfiltret. Gaserna frn vevhuset ska ju in i motorn igen och frbrnnas igen.
Kan finnas ett filter p vgen dit.
Citera
2023-07-07, 09:22
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Dom dr motorerna har en frmga att brja dra olja om dom inte skts rtt.
Oljebyte ska gras med 1000 mils intervall.

Har du bytt filtret till vevhusventilationen?
S kan det vara.
Jag kpte bilen fr ca 2k mil sedan har bara hunnit med 1 byte (men desto fler pfyllningar )

Nej jag har inte bytt ngot filter, vart sitter det? Mellan vevhuset och luftfilter? Ska kolla slangen dremellan s fort solen tittar fram.
Citera
2023-07-07, 12:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
S kan det vara.
Jag kpte bilen fr ca 2k mil sedan har bara hunnit med 1 byte (men desto fler pfyllningar )

Nej jag har inte bytt ngot filter, vart sitter det? Mellan vevhuset och luftfilter? Ska kolla slangen dremellan s fort solen tittar fram.
Filtret sitter i botten p luftfilterboxen.
Citera
2023-07-07, 17:31
Medlem
Du mrker ganska snart om vevhusventen r igensatt. Du kommer f massor av oljelckage lite verallt. Tror inte det r den om du inte hittar en pl/droppar under bilen?
En ganska enkel regel p de flesta bilar r att byta olja och filter minst i gng vart tusende mil eller ett r, ta det som kommer frst.
Nstan alla moderna motorer r s kallade lgfriktions motorer vilket resulterar att dom dricker lite olja s det r normalt. Dricker dom mycket olja s r det onormalt.
Brukar st i manualen vad som anses vara normalt eller inte fr just din bil.

Vill du gra rent vevhusventen s kan det p vissa bilar vara ganska s ltt, googla och/eller youtuba p din bil s hittar du skert rtt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in