• 2
  • 3
2023-07-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det kan också hända att reservationen hinner släppas av banken innan köpet bekräftas av affären. Då gäller det att man inte använder pengarna som är avsedda för det köpet, annars kan man övertrassera kontot. Och det är väl i princip kontoinnehavarna själva som ansvar för att inte övertrassera sina konton.
Händer också att om man köper "med utländsk valuta" så bokas aktuell kurs och om den förändras till dragning så får beloppen inte "träff" och då ligger skyddade beloppet kvar X dagar.
Citera
2023-07-05, 03:39
Medlem
Kan förstå att det måste vara jobbigt om man totalt saknar FRAMFÖRHÅLLNING
Citera
2023-07-05, 06:38
Medlem
Hackenbush55s avatar
Jag gör på samma sätt som ts men i mitt fall så är det klarna som är knäppa. Går man in på deras app och vill betala en rakning "idag" står det så tar det ända upp till tre bankdagar innan de drar pengarna, vad är då vitsen med "betala idag"?

Sen tycker jag det är tokigt att om det inte finns pengar på lönekontot så kan ändå vissa dra så det blir minus, det borde inte gå.
Citera
2023-07-05, 08:21
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Med mitt debitkort har jag pengar som jag faktiskt har

Med kreditkort vill jag inte få värsta räkningen för att jag köpt något med det kortet...

Sätt in pengar i förväg på kreditkortet. Så, då var det problemet löst.
Citera
2023-07-05, 09:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Tänker inte sätta mig i skuld du kära torsk
Kreditkort är en fantastisk produkt, för korthållaren och för de som använder kort och kredit smart, som alltså betalar lagom så man slipper ränta.

För de som inte klarar av att betala när det är dags, så är det ingen bra produkt. En sådan person ska hålla sig till ett vanligt bankkort.
Citera
2023-07-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Sätt in pengar i förväg på kreditkortet. Så, då var det problemet löst.
Jag sätter alltid in pengar i förväg på kreditkortet, ger ju större köputrymme och det känns bättre att inte vara skuldsatt.
Spelar mindre roll om man har buffertsparande på ett sparkonto eller om det sitter på kreditkortet eftersom man ändå handlar det mesta med kort.
Citera
2023-07-05, 10:02
Medlem
Citat:
Är så jävla trött på det här.

Jag är en person som inte pallar ha flera tusen på det vanliga lönekontot och överför istället lite åt gången från sparkontot.

Så i lördags och söndags spenderade jag lite. Jag utgår så klart ifrån att allt dragits dom dagarna och överför därför inte mer från sparkontot då jag redan betalat mina grejer. Så helt plötsligt märker jag att kontot är på minus och att allt skit har dragits på måndagen. Varför håller dom på så här?
Du får väl förfan hålla reda på hur mycket pengar du har?
Citera
2023-07-05, 10:15
Medlem
Citat:
Jag är en person som inte pallar ha flera tusen på det vanliga lönekontot och överför istället lite åt gången från sparkontot.
Seriöst, vad har dina föräldrar lärt dig om ekonomi?

När jag fyllde 5 år så började jag att få veckopeng, jag fick då 5 kronor och när jag fyllde 6 så blev det 6 kronor i veckan. Vid 12 så övergick det till månadspeng. Då skulle pengarna räcka en hel månad så att man kunde köpa de saker som man behövde. Så småningom så blev det att jag fick mer pengar men med ansvaret att köpa kläder och betala alla fritidsaktiviteter.

Normal så lär föräldrarna barnen att hushålla med pengar från barnsben. Dina föräldrar borde börjat när du fyllde 5-7 år med veckopeng och sedan ökat ansvaret tills du blivit vuxen. Vid 12 års ålder så är det bra med månadspeng. Då lär man sig den hårda vägen att spara och inte köpa strunt den första dagen som man får pengarna i handen.

Dina föräldrar har helt misslyckas med att ge dig ekonomisk kompetens som är fundamental för att klara av vuxenlivet.
Citera
2023-07-05, 11:41
Medlem
tnems avatar
Citat:
Du betalar dock mer med kreditkort eftersom det är ränta

Jag betalar mindre med kreditkort, iom att jag betalar in inom 30 dagar som är räntefritt. Sen får jag cashback på köpen, dvs jag får 1-2% av beloppet som betalas ut 2 ggr om året.
Citera
2023-07-05, 12:45
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Är så jävla trött på det här.

Så i lördags och söndags spenderade jag lite. Jag utgår så klart ifrån att allt dragits dom dagarna och överför därför inte mer från sparkontot då jag redan betalat mina grejer. Så helt plötsligt märker jag att kontot är på minus och att allt skit har dragits på måndagen. Varför håller dom på så här?

De är reserverade av någon anledning men hos några internetbanker går det att ställa in så att reserverade köp minskar saldot som visas för kontot så att man inte råkar ut för det du råkat ut för nu.

Kolla om du kan ändra inställningen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in