• 1
  • 2
2023-07-04, 19:47
Medlem
Är så jävla trött på det här.

Jag är en person som inte pallar ha flera tusen på det vanliga lönekontot och överför istället lite åt gången från sparkontot.

Så i lördags och söndags spenderade jag lite. Jag utgår så klart ifrån att allt dragits dom dagarna och överför därför inte mer från sparkontot då jag redan betalat mina grejer. Så helt plötsligt märker jag att kontot är på minus och att allt skit har dragits på måndagen. Varför håller dom på så här?
Citera
2023-07-04, 20:03
Medlem
För att banker är efterblivna och inte har system som fungerar. Nu vet jag inte om ditt sparkkonto och lönekonto är i samma bank. Men vid överföringar mellan banker kan det bero på att fil är korrupt och inte går att processa. Jag har jobbat som tekniker på flera banker och har sett dessa jävla problem oavsett bank.

Men är det inom samma bank, så har dom förmodligen något internt problem som inte anses som akut och måste lösas på helgen.

Och ibland ligger även kortterminaler offline, så pengarna inte dras förrän nästa bankdag. Det måste ha varit problemet här. Jag skulle verkligen inte rekommendera att använda Swedbank, då de alltid brukar ha dessa "problem".
Senast redigerad av mezzox 2023-07-04 kl. 20:06.
Citera
2023-07-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
För att banker är efterblivna och inte har system som fungerar. Nu vet jag inte om ditt sparkkonto och lönekonto är i samma bank. Men vid överföringar mellan banker kan det bero på att fil är korrupt och inte går att processa. Jag har jobbat som tekniker på flera banker och har sett dessa jävla problem oavsett bank.

Men är det inom samma bank, så har dom förmodligen något internt problem som inte anses som akut och måste lösas på helgen.

Och ibland ligger även kortterminaler offline, så pengarna inte dras förrän nästa bankdag. Det måste ha varit problemet här. Jag skulle verkligen inte rekommendera att använda Swedbank, då de alltid brukar ha dessa "problem".
Nej

Det är en och samma bank.

Kortterminal kan det inte vara problemet på eftersom jag handlat på helt olika ställen. Allt har samlats och dragits på måndagen.
Citera
2023-07-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Nej

Det är en och samma bank.

Kortterminal kan det inte vara problemet på eftersom jag handlat på helt olika ställen. Allt har samlats och dragits på måndagen.

Då har förmodligen banken haft något internt problem under helgen. Som av någon anledning har gjort att att inga kortdragningar har gjorts direkt.

Brukar det vara så på helgen? Jag vet att det här var väldigt vanligt för så där 15 år sedan, att inga dragningar gjordes strax innan jul just pga att det var för många transaktioner som gjordes just då. Men det borde ju vara åtgärdat nu.
Citera
2023-07-04, 20:17
Medlem
Citat:
Då har förmodligen banken haft något internt problem under helgen. Som av någon anledning har gjort att att inga kortdragningar har gjorts direkt.

Brukar det vara så på helgen? Jag vet att det här var väldigt vanligt för så där 15 år sedan, att inga dragningar gjordes strax innan jul just pga att det var för många transaktioner som gjordes just då. Men det borde ju vara åtgärdat nu.
Nej det är första gången på länge faktiskt det blev så här.
Citera
2023-07-04, 20:20
Medlem
Citat:
Är så jävla trött på det här.

Jag är en person som inte pallar ha flera tusen på det vanliga lönekontot och överför istället lite åt gången från sparkontot.

Så i lördags och söndags spenderade jag lite. Jag utgår så klart ifrån att allt dragits dom dagarna och överför därför inte mer från sparkontot då jag redan betalat mina grejer. Så helt plötsligt märker jag att kontot är på minus och att allt skit har dragits på måndagen. Varför håller dom på så här?

Lustigt hur du uttrycker dig.
"Pallar inte".
Synonymer: klara av, uthärda, orka, mäkta, tåla, stå ut med, stå pall

Vad är det som gör att du inte "pallar" ha pengarna på lönekontot?
Det är inte så att du är livrädd att bli skimmad i någon butik och att du därför, som en nervös kärring flyttar småpengar fram och tillbaka för du känner att "det är säkrare".

Varför säger du inte bara det isåfall?

OnT: Du verkar inte ha så bra koll på din ekonomi??
Vad sägs om att göra budget? Då råkar du inte ut för sånt här.
Såg nu att du inte haft någon koll alls på ditt konto?
Jag gör såhär: Jag håller koll på dagarna som räkningarna ska dras, och när de dragits, så stryker jag de från min budgetlista som jag uppdaterar och planerar runt var månad.
Då ser jag enkelt hur mycket pengar jag har kvar och hur mycket som krävs för mina räkningar. Inte särskilt svårt.
Ett tips; lär dig budgetera i excel. Jag kör både privat och företag i excel och missar aldrig något.
Senast redigerad av A.way 2023-07-04 kl. 20:23.
Citera
2023-07-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Lustigt hur du uttrycker dig.
"Pallar inte".
Synonymer: klara av, uthärda, orka, mäkta, tåla, stå ut med, stå pall

Vad är det som gör att du inte "pallar" ha pengarna på lönekontot?
Det är inte så att du är livrädd att bli skimmad i någon butik och att du därför, som en nervös kärring flyttar småpengar fram och tillbaka för du känner att "det är säkrare".

Varför säger du inte bara det isåfall?

OnT: Du verkar inte ha så bra koll på din ekonomi??
Vad sägs om att göra budget? Då råkar du inte ut för sånt här.
Ja, jag vill känna att mina pengar är säkra.
Citera
2023-07-04, 20:26
Medlem
yz44s avatar
Brukar se en del inköp som reserverade belopp på banken innan de dras.

Kan rekommendera TS att använda någon app t.ex. Monefy för att hålla koll på pengarna.
Citera
2023-07-04, 20:30
Medlem
Citat:

Skyll inte på bankerna i detta fall utan alla transaktioner mellan bankerna går igenom Riksbanken och deras system är föråldrat och stängt på helgerna. Men Riksbanken är på väg att införa ett nytt system och då kommer bankerna att kunna skicka pengar mellan varandra även på kvällar och helger.

Felet är Riksbanken som fortfarande tror att det är 1970-talet...

https://www.riksbank.se/sv/betalning...ssystemet-rix/
Citera
2023-07-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ja, jag vill känna att mina pengar är säkra.

Ett förslag är att du skaffar ett konto hos en fintech bank. Eller flera. Jag har bara pengar till räkningar på mitt lönekonto. För jag får minimal ränta på det jävla skitkontot ändå. Sen har jag sparande hos en annan bank, och så ett slit och slängkonto hos en tredje bank. Osv.

Jag litar inte ett skit på svenska banker.
Citera
2023-07-04, 20:32
Medlem
Du kan ju inte normalt tillföra pengarna i efterskott utan måste ha dem där redan innan köpen sker. Du får ju även veta i förväg att du ska göra köp och kan inte göra det spontant. Varför tror du att pengar ska försvinna ifrån det ena kontot men att det andra då är säkrare?
Citera
2023-07-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Skyll inte på bankerna i detta fall utan alla transaktioner mellan bankerna går igenom Riksbanken och deras system är föråldrat och stängt på helgerna. Men Riksbanken är på väg att införa ett nytt system och då kommer bankerna att kunna skicka pengar mellan varandra även på kvällar och helger.

Felet är Riksbanken som fortfarande tror att det är 1970-talet...

https://www.riksbank.se/sv/betalning...ssystemet-rix/

Tja, jag har varit kund hos Handelsbanken i dryga 25år. Enda gången jag har upplevt detta är när det har varit något sull internt eller att det har varit storhelger. Men numera använder jag aldrig ens mitt bankkort hos Handelsbanken. Jag använder mig av andra betallösningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in