• 2
  • 3
2023-07-08, 10:47
Medlem
Programmerare/systemutvecklare

Hög lön, flexibelt, helt ok status. Är du duktig kan du komma hur långt som helst.

Utbildning är en fördel men inget måste.
Citera
2023-07-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Styrman eller sjökapten, pilot trillar väl in där också...och sen givetvis programmerare,.
Sjuksköterska kan vara välbetalt också även om de flesta EU-Länder idag lagt utbildningen på eftergymnasial nivå.. dock vet jag inte hur lätt det är att få jobb utan att komplettera ett gymnasialt SSP vilket då borde räknas till eftergymnasial.
Styrman och sjökapten är naturligtvis på eftergymnasial nivå
Citera
2023-07-09, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Styrman och sjökapten är naturligtvis på eftergymnasial nivå

Eftergymansiala vägen är för nog den vanligaste vägen men inte enda.
Läser man konventinellt räcker det ofta med grundskolan, och ibland också sjötid, för att få plats på en utbildning på gymnasial nivå. Eller om man endast testar sina kunskaper i block så behöver man inte ens ha satt sin fot i skolan en enda dag i hela sitt liv.
Citera
2023-07-10, 11:26
Medlem
Måste utan tvekan vara lagerarbetare (om vi ser rent ekonomiskt) Alla har visserligen olika men minimum 21.000kr efter skatt är inget man ska klaga på med tanke på att många där inte ens har en ren utbildning.
Citera
2023-07-10, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Programmerare/systemutvecklare

Hög lön, flexibelt, helt ok status. Är du duktig kan du komma hur långt som helst.

Utbildning är en fördel men inget måste.

Hur ska personen i fråga kunna skriva kod utan att ha gått en utbildning då? Visst lära sig själv men då måste man oavsett lägga ner en hel del tid i några år (själv programmerat). Snackar vi om att inte ha någon efterutbildning från gymnasiet så är programmerare inte något som klaffar in här eftersom det blir per automatik en utbildning du går för att lära upp dig även om du gör det själv hemma och läser/tränar.
Citera
2023-07-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vet inte om det är det bästa. Men lagerarbetare har bra betalt med tanke på att man på sin höjd behöver ett truckkort.

Precis det jag menar. Man behöver inte göra något annat än att ta ett truckkort vilket tar ett par timmar, numera gör man det på en dag. Lönen är mer än tillräcklig dessutom och kräver inget annat än just truckkortet.
Citera
2023-07-10, 12:48
Medlem
Citat:
Styrman eller sjökapten, pilot trillar väl in där också...och sen givetvis programmerare,.
Sjuksköterska kan vara välbetalt också även om de flesta EU-Länder idag lagt utbildningen på eftergymnasial nivå.. dock vet jag inte hur lätt det är att få jobb utan att komplettera ett gymnasialt SSP vilket då borde räknas till eftergymnasial.

Vilken fantasivärld lever du i? Det går inte att få jobb som programmerare idag utan en utbildning och lång erfarenhet.
Citera
2023-07-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Vilken fantasivärld lever du i? Det går inte att få jobb som programmerare idag utan en utbildning och lång erfarenhet.
Är du bra programmerare får du jobb, är du medioker programmerare men kan CHATGPT, eller dylikt, kan du komma långt bara på det då sådana program kommer rita om kartan ordentligt. Hänger man inte med i utvecklingen blir det nästan som att konkurrera med häst och vagn gentemot åkerier även om man både sitter på utbildning och erfarenhet.
Citera
2023-07-10, 13:53
Medlem
Citat:
Är du bra programmerare får du jobb, är du medioker programmerare men kan CHATGPT, eller dylikt, kan du komma långt bara på det då sådana program kommer rita om kartan ordentligt. Hänger man inte med i utvecklingen blir det nästan som att konkurrera med häst och vagn gentemot åkerier även om man både sitter på utbildning och erfarenhet.

Jag tog examen från en programmeringsutbildning 5/5, med toppbetyg och bra referenser från min praktik. Jag har sökt säkert 50 jobb såhär lång. De som överhuvudtaget har bemödat sig att svara har gjort klart att de gått vidare med kandidater med längre erfarenhet.
Citera
2023-07-10, 13:59
Medlem
Citat:

Sjuksköterska kräver eftergymnasial utbildning, ja. Högskola.
Citera
2023-07-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Sjuksköterska kräver eftergymnasial utbildning, ja. Högskola.
Finns fortfarande länder där du kan läsa till SSK på gymnasiel eller gymnasial nivå.
"Eller så kanske du är utbildad till sjuksköterska på gymnasial eller delvis eftergymnasial nivå och därför fått avslag och blivit obehörig men har arbetat som sjuksköterska i många år."
https://www.gu.se/vardvetenskap-hals...d-utanfor-eu-0

Så nej, eftergymnasial utbildning är inte ett krav för att jobba som SSK.
Österrike, Tyskland har fortfarande på gymnasial nivå, Polen, Ungern tror jag fortfarande har det, Nederländerna hade det tills rätt nyligen. Oavsett så verkar det en hel del SSKr som aldrig läst på eftergymnasialt och således finns det inget sådant krav för att man skall kunna jobba som SSK även om vissa länder kan specifika krav för det landet
Citera
2023-07-10, 18:13
Medlem
Citat:
Finns fortfarande länder där du kan läsa till SSK på gymnasiel eller gymnasial nivå.
"Eller så kanske du är utbildad till sjuksköterska på gymnasial eller delvis eftergymnasial nivå och därför fått avslag och blivit obehörig men har arbetat som sjuksköterska i många år."
https://www.gu.se/vardvetenskap-hals...d-utanfor-eu-0

Så nej, eftergymnasial utbildning är inte ett krav för att jobba som SSK.
Österrike, Tyskland har fortfarande på gymnasial nivå, Polen, Ungern tror jag fortfarande har det, Nederländerna hade det tills rätt nyligen. Oavsett så verkar det en hel del SSKr som aldrig läst på eftergymnasialt och således finns det inget sådant krav för att man skall kunna jobba som SSK även om vissa länder kan specifika krav för det landet

Ja, men gissar att ts inte tillhör de kategorier du syftar på och att h*n inte har erfarenheter att validera som sska.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in