• 1
  • 2
2023-07-04, 14:32
Medlem
60-70 talet... Bara hört talas om det men folk kunde glida och göra lite som dom ville därför att det fanns sjukt mycket jobb överallt med brist på hantverkare. Alla kunde bli hantverkare och kraven var väldigt låga. Sjukt bra löner. Man kunde tydligen vara full på jobbet och jobba rätt slött. När jag började som lärling så var det en del fyllegubbar kvar. Inte jättevanligt men det hända att någon var full i bland. En grovis här och en snickare där. Vinglade runt eller bråkade eller låg och sov. Fick sig kanske en utskällning men fick aldrig sparken. Det var som kunde man hålla i ett verktyg så fick man behålla jobbet typ.

80 talet... Ganska ok men låg lön något högre krav. jag började precis på slutet. Det var lite svårt att få lärlingsplats men alla fick som ville. Det var lite småkris...Svårt att ha jobb men jag hade tur.

90 talet. Fylla på jobbar lös med frånvaro utan något enstaka fall, men en sån fick sparken lika fort. Flöt på som samma men 94 small en kris till. Vår firma gick i konkurs. Jag tog in på några andra ett kortare tag men det var elaka typer som lurade en på pengar och satte sjukt tuffa krav på en. Jag försökte men jag tröttande och för på a-kassa ett par år. Provade en ny firma i slitet på 90 men fan det var samma sak. Elak, och stal av min lön. En stor herre som skulle spela häftig och bäst på allt. Märkte också att kunde kunde vara otrevliga, pratade som om vi var slavar som man kunde göra vad man ville med. Jag tog nån konflikt med några få.

00-10 talet... Det lättade något. Jag jobbare hela tiden. bra lön Hantverksprogram på tv som gjorde att hantverk fick status. privatkunder ville sitta och prata med oss och bjöd på fika. Alla är mycket trevligare rent allmänt. Det var kul att gå till jobbet. Men entreprenörer stora byggare har alltid vart väldigt otrevliga ungefär som att vi kan vara otrevliga så då är vi otrevliga.
Efter 10 Samma men allt mer stress. man står knappt ut längre och det ökar bara, nära på som att chefer kommer förbi och ska stå och titta när man jobbar, Visar papper och att det inte går bra. nån har möten. Gubbar Ni måste jobba fortare, det blir slarv, nytt möte ; ni måste vara noga, Sen nytt möte öka. Repetera.

20 talet. går in i samma men lite värre allt blir sämre, det ska snålas på allt. Jag vill bara bort. Ser till att gå på A-kassa igen. Har ingen lust alls. Fick nån känsla av att lönen inte räcker till mycket.

Hörde något rykte om att ungdomar har så litet intresse i dag att man lagt ner hela byggymnasium i städer för att ingen vill bli hantverkare så det råder extrem brist här och där, en del har ju även gått till andra typer av jobb.

Så jag undrar kommer man att höja lönen och kan hantverksyrkena bli ett glidaryrke om det blir extrem brist på hantverkare. Kommer hantverkare få status som 60-70 talet? och någon som kan göra lite som han vill fylla tror jag nog inte kommer igen men frihet. Som nu vill en vara ledig då är han ledig.´Vill han jobba mindre timmar så jobbar han mindre timmar.

Vad sägs om sex timmars arbetsdag men ändå ok lön.

Diskutera
Vad kommer hända på 30 talet och senare.
Citera
2023-07-04, 14:37
Medlem
Skulle iaf tro att fylla på jobbet inte kommer accepteras på 30-talet
Citera
2023-07-04, 14:44
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
60-70 talet... Bara hört talas om det men folk kunde glida och göra lite som dom ville därför att det fanns sjukt mycket jobb överallt med brist på hantverkare. Alla kunde bli hantverkare och kraven var väldigt låga. Sjukt bra löner. Man kunde tydligen vara full på jobbet och jobba rätt slött. När jag började som lärling så var det en del fyllegubbar kvar. Inte jättevanligt men det hända att någon var full i bland. En grovis här och en snickare där. Vinglade runt eller bråkade eller låg och sov. Fick sig kanske en utskällning men fick aldrig sparken. Det var som kunde man hålla i ett verktyg så fick man behålla jobbet typ.

80 talet... Ganska ok men låg lön något högre krav. jag började precis på slutet. Det var lite svårt att få lärlingsplats men alla fick som ville. Det var lite småkris...Svårt att ha jobb men jag hade tur.

90 talet. Fylla på jobbar lös med frånvaro utan något enstaka fall, men en sån fick sparken lika fort. Flöt på som samma men 94 small en kris till. Vår firma gick i konkurs. Jag tog in på några andra ett kortare tag men det var elaka typer som lurade en på pengar och satte sjukt tuffa krav på en. Jag försökte men jag tröttande och för på a-kassa ett par år. Provade en ny firma i slitet på 90 men fan det var samma sak. Elak, och stal av min lön. En stor herre som skulle spela häftig och bäst på allt. Märkte också att kunde kunde vara otrevliga, pratade som om vi var slavar som man kunde göra vad man ville med. Jag tog nån konflikt med några få.

00-10 talet... Det lättade något. Jag jobbare hela tiden. bra lön Hantverksprogram på tv som gjorde att hantverk fick status. privatkunder ville sitta och prata med oss och bjöd på fika. Alla är mycket trevligare rent allmänt. Det var kul att gå till jobbet. Men entreprenörer stora byggare har alltid vart väldigt otrevliga ungefär som att vi kan vara otrevliga så då är vi otrevliga.
Efter 10 Samma men allt mer stress. man står knappt ut längre och det ökar bara, nära på som att chefer kommer förbi och ska stå och titta när man jobbar, Visar papper och att det inte går bra. nån har möten. Gubbar Ni måste jobba fortare, det blir slarv, nytt möte ; ni måste vara noga, Sen nytt möte öka. Repetera.

20 talet. går in i samma men lite värre allt blir sämre, det ska snålas på allt. Jag vill bara bort. Ser till att gå på A-kassa igen. Har ingen lust alls. Fick nån känsla av att lönen inte räcker till mycket.

Hörde något rykte om att ungdomar har så litet intresse i dag att man lagt ner hela byggymnasium i städer för att ingen vill bli hantverkare så det råder extrem brist här och där, en del har ju även gått till andra typer av jobb.

Så jag undrar kommer man att höja lönen och kan hantverksyrkena bli ett glidaryrke om det blir extrem brist på hantverkare. Kommer hantverkare få status som 60-70 talet? och någon som kan göra lite som han vill fylla tror jag nog inte kommer igen men frihet. Som nu vill en vara ledig då är han ledig.´Vill han jobba mindre timmar så jobbar han mindre timmar.

Vad sägs om sex timmars arbetsdag men ändå ok lön.

Diskutera

Vafan?
Vara full på jobbet, Vad är det för skit?
Citera
2023-07-04, 14:50
Medlem
Christopher.s avatar
Framtiden kommer bestå av ännu mer utländsk arbetskraft.
Citera
2023-07-04, 14:51
Medlem
daf66s avatar
Fanns den massindudtri som finns idag, på 80talet?
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Vafan?
Vara full på jobbet, Vad är det för skit?
Kallas för nytta med nöje.
Citera
2023-07-04, 14:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Diskutera

Man kommer behöva prata polska och rumänska. Kanske ryska och Ukrainska också.
Citera
2023-07-04, 14:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag stod vid en rätt farlig maskin i slutet av 90-talet och drack öl samtidigt samtidigt som VD:n visste om det. Jag var inte ens maskinoperatör ska tilläggas. VD:n satt även han och drack öl men körde inte någon maskin iallafall.

Det hände absolut inte varje dag eller varje vecka då detta skedde vid någon jobbfest, i vanliga fall så var man som max bakfull när man jobbade. Många år innan mig så var det vanligt att de äldre gubbarna hade spritflaskor eller ölflaskor i vattentanken på toaletten så de skulle hålla sig kalla.

Nu är all alkohol förbjuden på de flesta industrier, kan vara någon liten skuttfirma där det fortfarande kan funka på fredagseftermiddagen.
Citera
2023-07-04, 15:02
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Svenska hantverkare har väl rätt ok lön och har knappast någon låg status....?
Citera
2023-07-04, 16:11
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Man kommer behöva prata polska och rumänska. Kanske ryska och Ukrainska också.
Baltspråken framförallt men i praktiken räcker det med halvdålig engelska
Citera
2023-07-04, 16:19
Medlem
Hantverkare har väl ganska bra status och verkar vara efterfrågade. Fram tills nyligen. Men en passus är väl att byggen läggs ned och färre privatpersoner har råd anlita byggare för att bygga om halva huset.
Plus att vi har som sagts i andra inlägg massor av hantverkare från övriga Europa som kommer konkurrera. Själv är jag försiktig med hantverkare. Men en skicklig hantverkare som är ärlig och går att diskutera med är guld värd.
Citera
2023-07-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Hantverkare har väl ganska bra status och verkar vara efterfrågade. Fram tills nyligen. Men en passus är väl att byggen läggs ned och färre privatpersoner har råd anlita byggare för att bygga om halva huset.
Plus att vi har som sagts i andra inlägg massor av hantverkare från övriga Europa som kommer konkurrera. Själv är jag försiktig med hantverkare. Men en skicklig hantverkare som är ärlig och går att diskutera med är guld värd.

Ja det jag märkt på polska och andra är ju att är det fel någonstans så kan dom skita i det fullt ut.

En svensk talar om det klart och tydligt och förklarar vad det kan leda till och kan vägra fortsätta om det ger trubbel i framtiden eller vägrar ge garanti. Men jag fattar ju hur Polska gubbar funkar. Dom blir blåst på lön hela tiden och stannar inte och den firman som står för jobbet är helt uppläst om ett halvår så glöm att reklamera något.

ofta kommunistskadade fortfarande..l. Fem sex gubbar som bara gör exakt det en handledare/ mellanchef pekat på. Blir det trubbel eller är klart så ställer man sig och röker eller surfar. är handledaren borta för tillfället så står alla och gör inte ett skit.

Inte alla är sådan man dom flesta. Tyvvär.
Citera
2023-07-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Fanns den massindudtri som finns idag, på 80talet?

Kallas för nytta med nöje.
Sverige har vart ett industriland som ökade rejält nog redan på femtiotalet.

Det är därför Sverige vart ett sånt rikt och bra land som det faktiskt vart. I kombination med vattenkraften. innovatörer. Alla kända bolag. Nobel, SKF, Eriksson alla gamla kända företag som byggt det här landet.

Med dyr el så kommer vi inte kunna konkurrera ute i världen det är ett som är säkert. Industrin går ner så blir vårt land utfattigt.

Länder som vi skrattat åt förr som öststatsländer kommer gå om oss. En faktor att vi har jobb är att kronan är låg då blir det billigt att köpa våra varor. men kommer kronan gå upp igen då kommer arbetslösheten i massor. Det gissar jag på. Man kommer få sänka pensioner ytterligare, och alla bidragssystem och kapa skola och sjukvård och infrastruktur.

Frågan är hur det kommer vara att jobba som hantverkare på trettio och fyrtiotalet? Jobb kanske kommer finnas men jag tror på mer konkurrens och ett jävla slit om det ska gå ihop. Sänkt lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in