2023-07-21, 06:47
Medlem
jamesbondes avatar
Jag hade ett tungt, slitigt och stressigt jobb hos en av våra största vitvarutillverkare. Har sparat en stor del av lönen under alla år för att kunna sluta i förtid och inte jobba ihjäl mig. Köper mig hellre tid än prylar.
Med begynnande arbetsskador (värk i händerna) bad jag om något mindre tunga arbetsuppgifter men det gick såklart inte att ordna.
HR-avdelningen som mest är till för sin egen skull gjorde inte ett skit.
En annan sak som störde mig var att strömmen av onödiga tjänstemän var oändlig. Minns att tre av de sistnämnda åkte till Barcelona när där var fotbolls-EM för att "utvärdera en truck". Dra den om Rödluvan.
Samtidigt piskar man dem på "golvet" att jobba hårdare och hålla tiderna.
Så jag sa upp mig - någon ersättare har dom svårt att hitta - dagens unga är kräsnare än vi 60-talister.
Idag tar jag lite olika ströjobb om dom är roliga (mest inom bilar o transport)
Så mitt tips till alla: spara så mycket ni kan, ta inga lån, håll ner omkostnaderna - bli fri!
Citera
2023-07-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tycker man att hela livet är meningslöst. Dvs att även allt utanför jobbet också är meningslöst, så har man nog större bekymmer än med själva arbetet och den svenska arbetsmarknaden.

Då är nog "Samhälle/Arbetsliv och arbetsmarknad" fel grupp att diskutera i misstänker jag.

Kanske finns någon diskussiongrupp på FB om psykologi, välmående eller liknande?

Så du vet svaret på vad meningen med livet är? Nice, du har inte lust att dela med dig?

Sedan så gav jag han ett tips, att istället för spendera alla pengar så kan han spara, så köper han sig lite mer frihet, och då kan han evt ta ut en tidigare pension. Det känns som det är lösningen på hans problem. Om man vill bort ifrån ekorrhjulet så är det enda lösningen mer eller mindre, såvida inte ubi införs.
Citera
2023-07-21, 13:10
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Så jag sa upp mig - någon ersättare har dom svårt att hitta - dagens unga är kräsnare än vi 60-talister.

+ 1

Man kommer aldrig kunna rekrytera och bibehålla yngre generationer i klassiska löneslav-jobb.

Ungdomar har helt enkelt en komplett annan verklighetsuppfattning om arbete än tidigare generationer.

Det kommer givetvis bita tillbaka på företagen i det långa loppet.

Men hälsan och friheten är alltid PRIO 1!
Citera
2023-07-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GGGorilla
Jag kände likadant som du, men sen fick jag ett helgskift.

Jobba 2 dagar i veckan och ledig resten
Ca 28k efter skatt
Ha tid till hobbys så att det räcker att bli över
Spara pengar i fonder för framtiden så du slipper jobba 5 dagar i veckan igen
?????
Profit
Sorry men du kommer inte slippa jobba i framtiden bara för att du sparar i fonder. Så lukrativt är det inte.
Citera
2023-07-22, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
"Hitta ett jobb du älskar så behöver du aldrig arbeta en dag"

- Nån smart snubbe

Själv är jag ledig mer än halva året, vill nämligen spendera tid på det som är viktigt som familj, hus, kropp å knopp, resa, hobbies.

Förstår att det är svårt att bryta sig ur ett system man ordnat upp som lånesöav 8-5 med två veckors semester, men du har ju tagit första steget nu med denna tråd. De flesta andra verkar bara slava på.

Du måste hitta nåt du gillar att göra/är bra på, sen frilansa eller skapa ditt egna företag. Börja smått på sociala medier eller hemsida. Sen skaffar du företag utomlands och ser till att riksmongona i riksdagen inte får ett öre av dina stålar, eftersom de bara går till mer invandring och ner i deras feta fickor, istället för att läggas på sjukvård, utbildning och rättsväsende.
Hur lyckas du med att vara ledig halva året?

Vissa i tråden nämner egen företagare som alternativ för att få ett friare liv. Vad jag hört från egenföretagare så arbetar de många fler timmar än en anställd och har svårt att ta semester.
Citera
2023-08-02, 02:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Jag hade ett tungt, slitigt och stressigt jobb hos en av våra största vitvarutillverkare. Har sparat en stor del av lönen under alla år för att kunna sluta i förtid och inte jobba ihjäl mig. Köper mig hellre tid än prylar.
Med begynnande arbetsskador (värk i händerna) bad jag om något mindre tunga arbetsuppgifter men det gick såklart inte att ordna.
HR-avdelningen som mest är till för sin egen skull gjorde inte ett skit.
En annan sak som störde mig var att strömmen av onödiga tjänstemän var oändlig. Minns att tre av de sistnämnda åkte till Barcelona när där var fotbolls-EM för att "utvärdera en truck". Dra den om Rödluvan.
Idag tar jag lite olika ströjobb om dom är roliga (mest inom bilar o transport)
Så mitt tips till alla: spara så mycket ni kan, ta inga lån, håll ner omkostnaderna - bli fri!

Alternativt så kan du ju försöka att byta arbetsgivare, och byta till en annan typ av jobb som du faktiskt trivs med och känner glädje över?

Det är också en möjlighet som man inte skall underskatta.
Citera
2023-08-02, 02:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Så du vet svaret på vad meningen med livet är? Nice, du har inte lust att dela med dig?

Det kan jag kanske försöka göra, men då är nog denna tråden off-topic. Då får dock gärna messa mig här på FB om du vill så diskuterar jag det gärna med dig.
Citera
2023-08-02, 02:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Hur lyckas du med att vara ledig halva året?

Vissa i tråden nämner egen företagare som alternativ för att få ett friare liv. Vad jag hört från egenföretagare så arbetar de många fler timmar än en anställd och har svårt att ta semester.

Njae, det varierar nog enormt beroende på vilken typ av företagare man är.

Jobbar man tex. som egen konsult så jobbar man inte mer timmar än andra. Dock så drar man in såpass mycket mer till sig själv (inte en massa chefer på konsultbolag som skall försörjas med höga löner), att man lätt kan vara ledig vart annat år, men ändå tjäna mer totalt.
Citera
2023-08-02, 05:07
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
+ 1

Man kommer aldrig kunna rekrytera och bibehålla yngre generationer i klassiska löneslav-jobb.

Ungdomar har helt enkelt en komplett annan verklighetsuppfattning om arbete än tidigare generationer.

Det kommer givetvis bita tillbaka på företagen i det långa loppet.

Men hälsan och friheten är alltid PRIO 1!

Så hur tänker du dig att de yngre generationerna ska försörja sig? Tik-Toka sig fram till en egen bostad, bil, familj?

Allt medan 5 miljarder U-ländare står redo att ta deras plats och som politikerna villigt importerar?
Citera
2024-07-10, 22:18
Avstängd
priices avatar
Har drömt om att bli miljonär sålänge jag kan minnas. Fy helvete vad lycklig jag skulle blivit av att slippa jobba, herregud…… får gåshus bara jag tänker på det. God mat, narkotika, sova, slapp, det är fan det enda jag vill göra!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in