Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptendrumidrum
Hej, och förlåt om detta är i fel forum, men kände det inte kanske hörde hemma i köpråd.
Har nyligen köpt ny bil (grattis mig), men en slump av otur har nu gjort så att :
1. Förra ägaren/bilfirman har inte bytt ägare, så står fortfarande på förra ägaren
2. Skatten skulle blivit betald i Juni, har inte blivit betald
Så jag har köpt bilen av då bilhandlaren, det har inte blivit något ägarbyte (än), ingen betald fordonsskatt och nu är det användningsförbud på bilen pga detta.
Har inget agg emot dom för jag har ringt och de verkar ha tagit action rätt snabbt, men kanske lite dåligt att det missat det.
Så tekniskt sätt äger jag inte bilen än. Om jag förstår rätt, enligt transporstyrelsen hemsida, förra ägaren/bilhandlaren ska betala skatten, kan det stämma?
Om jag hade blivit officiell ägare i Juni hade jag fått betala den, men i och med de har gjort fel, kan jag väl inte bli skyldig att betala skatten? Handlar i för sig inte om en jättestor summa, men mer poängen att de har gjort fel och får äga det tänker jag.
All hjälp uppskattas!
Eftersom bilen inte varit avställd är det den som ägde bilen 1 juni som är skattskyldig.
Du skriver "de verkar ha tagit action rätt snabbt", vilken action har dom tagit? Du skriver också att du fortfarande inte äger bilen...
En seriös handlare gör ägarbyte, ställer på bilen och ser till att den är försäkrad innan du kör ut ur hallen. Du köpte väl bilen av Ahmeds begagnade kebab, och får därigenom en massa strul.