• 1
  • 2
2023-07-03, 15:59
Medlem
Såg dessa:
https://www.amazon.se/6-pack-grillbr...s%2C109&sr=8-1
samt denna
https://www.amazon.se/Planksteksbr%C...s%2C109&sr=8-2

Funkar båda lika bra?
Jag ser att "Jonas" har spår för moset och hål för tomaten men spelar det roll?
Finns andra bra alternativ till planka för plankstek?
Citera
2023-07-03, 16:38
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Såg dessa:
samt denna

Funkar båda lika bra?

Den med 6 st är nog innehållandes ganska tunna och små plankor som lätt slår sig, tror inte dessa duger till plankstek, är även skönt att ha spår för såser och köttsafter att rinner ner i istället för av plankan och ner på bordet.

Dessa ser ut att vara billigast just nu: https://www.cervera.se/produkt/ander...E&gclsrc=aw.ds
Citera
2023-07-03, 17:07
Bannlyst
Cervera eller Clas ohlsson, tror dom är samma.
Köpte mina egna på Clas Ohlsson par år sedan.
De är Suveräna.

Planksteksplankor: Innan man använder plankorna för första gången; Pensla plankorna rikligt med neutral matolja och sätt in dem i ugnen på 200°, cirka 10 minuter (tills oljan kokat in)
Kan upprepas flera gånger.
Vid användning är det lämpligt att olja in och förvärma dem något i ugn för att förhindra att de "böjer" sig.
Diskas med rinnande varmt vatten. Lägg ej plankorna i blöt eller diska i diskmaskin.

Olja gärna in före varje användning.

Att olja in dom med lite rapsolja höjer smaken, ger lite extra rökig smak
Och det blir lite lättare tvätta dom.

Det ska vara med spår för tomat och mos.
Citera
2023-07-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Varför vill man ens steka på en planka, låter ju helt efterblivet. Vad är det för fel på stekpanna?

Min första tanke också. Okej att man beställer in en plankstek på krogen, men de har ju knappast hushållsungnar att jobba med. Hur många plankor får man in i en vanlig ugn samtidigt?

Är tanken att man ska äta ensam när det vankas planka eller åker plankorna fram när det ska bjudas på romantisk middag?

Genuint nyfiken då jag själv aldrig skulle få för mig att köpa dessa plankor. Men så finns det mycket annat jag ansett fullständigt menlöst att ha och sedan ändrat åsikt, riskokare är en sådan sak.
Citera
2023-07-03, 17:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Varför vill man ens steka på en planka, låter ju helt efterblivet. Vad är det för fel på stekpanna?
Man steker inte på plankan, man gratinerar potatismoset och tillbehören, vanligen tomat och/eller baconlindad sparris. När det är klart läggs det stekta köttet och såsen på.

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Min första tanke också. Okej att man beställer in en plankstek på krogen, men de har ju knappast hushållsungnar att jobba med. Hur många plankor får man in i en vanlig ugn samtidigt?

Är tanken att man ska äta ensam när det vankas planka eller åker plankorna fram när det ska bjudas på romantisk middag?

Genuint nyfiken då jag själv aldrig skulle få för mig att köpa dessa plankor. Men så finns det mycket annat jag ansett fullständigt menlöst att ha och sedan ändrat åsikt, riskokare är en sådan sak.
Två plankor går in i en normalstor ugn. Jag har inte testat att göra fler, men det borde gå att gratinera högt upp på grill och när det är klart ställa plankorna på en plåt längst ner i ugnen och gratinera av två till.
Citera
2023-07-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Man steker inte på plankan, man gratinerar potatismoset och tillbehören, vanligen tomat och/eller baconlindad sparris. När det är klart läggs det stekta köttet och såsen på.

Två plankor går in i en normalstor ugn. Jag har inte testat att göra fler, men det borde gå att gratinera högt upp på grill och när det är klart ställa plankorna på en plåt längst ner i ugnen och gratinera av två till.

Fast gratinera kan man ju enkelt göra på andra sätt. Men det är klart, tycker man det är mysigt med ”plankstek” så förr all del.

6-Packer grillplankor anser jag vara en helt annan sak än ”serveringsbrädor” som jag hellre omnämner plankor för plankstek.
Citera
2023-07-03, 18:02
Bannlyst
Plankstek är trevligt laga vintertid.
Just inoljade plankan ger god smak till moset och tomathalvan.

De som snålat och gör plankstek utan träplanka på vanliga formar gör big fail.
Mycket godare med inoljad träplanka
Citera
2023-07-03, 18:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Fast gratinera kan man ju enkelt göra på andra sätt. Men det är klart, tycker man det är mysigt med ”plankstek” så förr all del.

6-Packer grillplankor anser jag vara en helt annan sak än ”serveringsbrädor” som jag hellre omnämner plankor för plankstek.
Hur tänker du att gratinera på annat sätt? Det räcker ju inte att bränna av lite med en brännare. I restaurangvärlden har man väl oftast tillgång till en salamander, men det är nog överkurs för de flesta hemmakök.

Hade inte kollat på plankorna av cederträ, men det är ju som du säger en lite annan grej än serveringsplankor.
Citera
2023-07-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur tänker du att gratinera på annat sätt? Det räcker ju inte att bränna av lite med en brännare. I restaurangvärlden har man väl oftast tillgång till en salamander, men det är nog överkurs för de flesta hemmakök.

Hade inte kollat på plankorna av cederträ, men det är ju som du säger en lite annan grej än serveringsplankor.

Tror du man behöver en planka för att gratinera något i ugn??? Jisses!
Citera
2023-07-03, 18:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tror du man behöver en planka för att gratinera något i ugn??? Jisses!
Nej, självklart inte, man kan göra "plankstek" på en tallrik om man vill, men plankan är en del av presentationen.
Citera
2023-07-03, 19:05
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Såg dessa:
samt denna

Funkar båda lika bra?
Det viktigaste med en klassisk plankstek är att den inte serveras på en planka, endast tillagas på en sådan.

Detta enligt mannen som introducerade planksteken, Tore Wretman som aldrig beställde plankstek själv eftersom kockidioterna fått för sig att bära in plankan till bordet.
Citera
2023-07-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det viktigaste med en klassisk plankstek är att den inte serveras på en planka, endast tillagas på en sådan.

Detta enligt mannen som introducerade planksteken, Tore Wretman som aldrig beställde plankstek själv eftersom kockidioterna fått för sig att bära in plankan till bordet.

Tore Wretman introducerade väl inte planksteken i Sverige? Toast Skagen kan jag ge honom credit för men plankstek?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in