• 1
  • 2
2023-07-02, 23:51
Medlem
Pruttmuffs avatar
Jag och kompisen gick ivg i en kvart fr att handla. Nr vi kom tillbaka s blev hunden hysteriskt glad. Skllde och viftade p svansen som om vi hade varit borta i flera timmar.

Drfr s undrar jag om hundar har tidsuppfattning?
Citera
2023-07-02, 23:56
Medlem
Hunden blev glad fr att hans flock var samlad igen.
Citera
2023-07-03, 00:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag och kompisen gick ivg i en kvart fr att handla. Nr vi kom tillbaka s blev hunden hysteriskt glad. Skllde och viftade p svansen som om vi hade varit borta i flera timmar.

Ju lngre tid jag varit bortavarande frn hemmet desto gladare blir mina hundar vid terkomsten.
Vilket inte frhindrar att de blir jtteglada om jag bara varit borta en kort stund.
Citera
2023-07-03, 00:59
Medlem
pn222jws avatar
Dom vill vl hlla ihop gruppen ungefr som hstar.
Citera
2023-07-03, 01:01
Medlem
Citat:

Hunden trodde att ni skulle vara borta i flera timmar, men sen blev den glad fr att ni kom hem med mat s snabbt.
Senast redigerad av Poteter 2023-07-03 kl. 01:05.
Citera
2023-07-03, 01:15
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Hunden blev glad att den fick vara i fred en kvart, hade ni varit borta lngre hade den blivit nnu gladare s ja, hundar har tidsuppfattning.
Citera
2023-07-03, 05:19
Medlem
GertBennys avatar
Nej hundar har ingen som helst tidsuppfattning. Det r bara elefanter, snor, apor, delfiner och skator som har tidsuppfattning. Alla andra djur r varken medvetna om sin existens eller abstrakta ting som tid.
Citera
2023-07-03, 05:27
Medlem
zombie-nations avatar
Hundar har tidsuppfattning. Fr oss r en timme 5 timmar fr hunden medan den r undefr 55 minuter fr en katt.
Citera
2023-07-03, 06:35
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:

Har alltid haft hundar. Dom blir glada om jag kommer in efter ngon minut igen men tokglada nr vi kommer hem efter jobbet. S ngon sorts uppfattning om tid r jag vertygad om att dom har.
Sedan kan gldjen vara att ni kom hem och det luktar mat.
Nr jag gr upp p morgonen s r ena hunden extremt glad men det r fr att han vet att mat och en morgonpromenad r p g. Maten intas sedan hmtar han kopplet och vet vad som ska komma.
Citera
2023-07-03, 07:25
Medlem
Mullrets avatar
Hunden brjar buffa p mig ganska exakt 1700. D, r det mat nmligen. S, visst har de lite koll p tiden.
Citera
2023-07-03, 09:04
Medlem
Hunden har inte det vi kallar tidsuppfattning utan den lever i rytmer.
r du borta i en kvart eller tv timmar s vet inte hunden skillnaden om den r vaken.
Om den dremot sover s hamnar den i en ny rytm. Samma sak om den blir kissndig.
ven mat styrs av rytm dr den oftast lser av vad mnniskan gr. Till och med min valp fungerar p detta stt.
I dag vaknade jag tidigare n vanligt och valpen krver mat men vgrade g ut som den alltid gr infr frukost. Den r ven stimmig infr maten men i stllet fr att g ut och sedan stimma s gick den och lade sig igen.
Djur styrs av solen, inte tiden i sig vilket jag sett genom ren nr det kommer till mattider
Citera
2023-07-03, 09:07
Medlem
marshallnongratas avatar
Det sgs att hundar baserar sin tidsuppfattning p doft.
Nr du lmnar ditt boende finns X% av din doft i hemmet. Hunden baserar sedan din frnvaro p hur stark doft av dig som din hund kan knna.

Min hund r likadan som du beskriver. Om jag r ivg i en kvart kan han bli sjlaglad nr jag kommer tillbaka, som att jag skulle varit ivg i tv timmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in