2023-07-03, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadring
Pre-fame JBP <3

Tack för detta, precis sådana här ”mjuka” investeringar som jag lätt glömmer i min Excel-stilade värld. Har du fler på lager är det bara att peppra!

(Kanske dags att läsa om 12 rules.)

Jag satt inte sällan med frugan, mammor i synnerhet blir torterade med "råd", "experter" (inte sällan andra kvinnor som per defintion och på egen merit är skräpmammor iochmed att de redan seperarat från sitt barns far... och influencers, och förklarade mitt sätt att se på det och då fanns det naturligtvis en visst tyngd när man ställde tex JPs resonemang (en av världens främsta psykologer , på merit) mot "skönliterära minupplevelse antekningar" av typen Jesper Juul och Anna Whalgren....

Ser även att en del sådana influerade har dykt upp i tråden....
Finns en heldel "nedklipta" JP visdomar som man kan se tillsammans.

Jordan Peterson on Marriage and Divorce (fruns favorit)
https://www.youtube.com/watch?v=vZqJC4cDfhI&ab_channel=TyphoonofIdeas

Men han har pratat barn/familj rätt mycket (det är ju en rätt avgörande del i livet).

dessa två är rätt bra för det blir lättare att värdera "välmenande råd och boktipps"

Every Parent Needs To Know This!
https://www.youtube.com/watch?v=EWbuVdH0624&ab_channel=EvolveYourMind

How To Raise Kids You Actually Like
https://www.youtube.com/watch?v=Qv_ZaN20PqE&t=545s&ab_channel=JordanBPeter sonClips
Citera
2023-07-03, 07:56
Medlem
Det du vill är att barnet ska få ett bra liv. Visst kan du bidra en del med ett långsiktigt sparande, men stressa inte upp dig för mycket med att fundera vilka köer du vill skriva in barnet i utan njut istället av föräldraskapet medan du har möjlighet.

Överväg att gå ner i tjänst under barnets första år för att vara föräldraledig tillsammans med din partner. Det ger ett otroligt mervärde både för er och för barnet om bägge föräldrarna är hemma tillsammans och kan avlasta varandra på ett annat sätt än om en av dem jobbar heltid.

Du vill att barnet ska utveckla en social kompetens och bli uppskattat av andra. Att det ska vara "smart" nog att ta sig igenom skolan utan problem, röra på sig mycket så att det får en hälsosam kropp och god fysik. Att det ska kunna hantera motgångar på ett konstruktivt sätt samt att det ska lära sig bli självständigt så att det är en stark, hälsosam, uppskattad individ som en dag flyttar hemifrån. Fritidsintressen är viktigt, både för det sociala och det fysiska. Låt barnet prova på så mycket som de vill och tvinga det inte till något. Läsning är otroligt viktigt; läs för barnet varje dag, prata med barnet på ett normalt sätt utan "babyspråk" så främjar det barnets språkutveckling enormt. När barnet själv lärt sig läsa, uppmana det att läsa varje dag. Låt barnet exponeras för olika miljöer och möta människor från olika bakgrunder och kulturer med ett öppet sinne. Lär barnet att utveckla ett konsekvenstänk i stil med "om jag gör det, händer det" istället för "om jag gör det, fixar pappa alla problem". Låt det gå på smällar som det orsakar sig själv och lära sig hantera dem. Se till att ge positiv återkoppling när barnet gör något riktigt bra. Ge barnet ett sunt förhållningssätt till det motsatta könet och barn från andra kulturer så att det inte växer upp och blir ett as. När barnet blir äldre, ge det utrymme att testa sina gränser; det kommer dagligen att vilja testa möjligheten att vara självständig och inte låta dig bestämma allt. Se till att ert hem är ett hem som barnet vill och kan bjuda hem kompisar till.

En massa små saker som bidrar till att göra barnet till en vettig individ helt enkelt. Då kommer det att kunna gå långt.

Sen kommer du att bli förbannad på ditt barn. Och du kommer att skämmas över det. Det är fullständigt normalt och mänskligt och då är det viktigt att du ber barnet om förlåtelse efteråt när situationen har lugnat ned sig. Dels för att inte förstöra din relation till ditt eget barn, men också för att lära barnet att det är så man gör; om man gör något fel så biter man ihop och tar konsekvensen (i detta exempel att be om ursäkt). Och varje gång ditt barn gör något fel mot ett annat barn ska du få det att göra just det: låta det ta konsekvensen genom att be om ursäkt för att inte uppfattas som ett as.

Som förälder är det också väldigt viktigt att ha en sund relation till skolan och förskolan. Relationen till dina barns lärare är väldigt viktig och det är viktigt att inte tro att man själv alltid vet bäst utan se till att möta de som tillbringar så stor del av barnens dagar tillsammans med dem på ett vettigt sätt. Det går utmärkt att ställa krav på ett vänligt och konstruktivt sätt utan att bli den där föräldern som precis alla lärare hatar. Om lärarna tycker att ni är vettiga föräldrar kommer det att få positiva effekter i skolan, oavsett allt snack om en likvärdig skola.

Ska du sen oroa dig för bostadsköer så skulle jag rekommendera att ställa barnet i kö i flera kommuner som kan tänkas vara intressanta i framtiden, alternativt något bolag med en nationell kö. Men sånt löser sig, då är det viktigare med ett långsiktigt sparande som kan bli ett startkapital för barnet den dagen det är dags.
Citera
2023-07-03, 07:58
Medlem
En bra sjuk/olycksfallsförsäkring. Undvik även att mata barnet med seed oils som finns i all barnmat nu för tiden. Riktigt dåligt för hälsan.
Citera
2023-07-03, 09:50
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
I all välmening så låter din text det som att det finns en viss risk för curling. Om du ska göra ditt barn en tjänst är det att inte ge den allt. Men absolut, ha lite sparanden och sådant, men jag skulle inte berätta det för ungen. Jag har ett sparande för min unge i mitt namn, när jag bedömer att den är redo så får den pengarna... Lite blod, svett, tårar och hunger behövs först.

Kanske är jag något hård, men jag har en vän som blev så hårt curlad att han aldrig kom för sig att göra något med hans liv, och sen blev han deprimerad för det. Det var väl okej när han var ung, upp till 25, inga problem. Nu är han gammal, närmare 40 än 30, och har nästan aldrig haft ett jobb, aldrig kämpat och åstadkommit något själv.

Ska du göra något riktigt bra för ditt barn så är det att lära den att få en bra självkänsla, att kunna tänka självständigt, vara modig, snäll, en bra människa, osv. Fixar du det ens lite grann så kommer det att gå bra för ditt barn.

Men ja, såklart försöker man tänka på allt när man ska få barn. Hoppas allt går bra, det är fint att bli förälder, man lär verkligen känna sig själv, åtminstone var det så för mig. Lycka till!
Sparpengarna är enbart till för att ge barn en bostad i ett tryggare område. Har man nog sparande för det är det bra. Det är för barnets trygghet i dagens Sverige. Allt utöver det som EPA traktorer märkeskläder osv är bara curling/slöseri och mest för rika.
Citera
2023-07-03, 11:09
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Dialon is the shit

---

Ni behöver inte tänka på förskola ännu; tidigast från sex månaders ålder kan man ställa barnet i kö; gäller både privat och kommunalt (i Stockholm).

---

Just det ja, huvudet är känsligt och behöver stöd, de kommer säkert att visa er på förlossningen; rekommenderar varmt 1177:s information om skötsel av nyfödda https://www.1177.se/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/

Dialon blir det!

---

Aha, så jag kan (måste) alltså avvakta med kö i förskola tills barnet är sex månader gammal? Det finns ingen hemlig genväg?*

---

Tack för länken!

*OBS: Halvt om halvt skämt
Citera
2023-07-03, 11:10
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
1. Jag tycker att den danske familjeterapeuten Jesper Juul har en fin syn på barn och en nykter syn på svårigheterna att vara förälder. Han vänder bland annat på begreppet "trotsålder" och menar att det ofta handlar om att de vuxna bromsar barnets naturliga behov av att göra själv. Han har skrivit böckerna: "Ditt kompetenta barn" och "Din kompetenta familj". Han trycker även på vikten av att vara ärlig med sina känslor genemot sitt barn (och med sig själv). Hans tankesätt kan desarmera lite fällor som kanske gör att man står och skriker eller suckar på sitt barn (dåligt för självkänslan).

2. Självkänsla kopplas nu förtiden ofta till "anknytningsteorin". Rätt eller fel? Fan vet jag, men finns nog en del poänger!
-Elin Lundberg har skrivit en bok som heter "Håll mig, släpp mig fri".
-Petra Kranz Lindgren har skrivit boken "Med känsla för ditt barns självkänsla"

3. Jag tror inte på metoder. (Om inte följ ditt barn räknas som en metod.)
Lyssna, ta dig tid, ha roligt!, säg ja när du vill leka men sätt gränser när nu inte vill. Ett halvhjärtat "ja" blir bara kiss. Uppmuntra barnets självständighetsbyggande.

Tips på slutet:
4. Sov i samma säng hela familjen så länge barnet vill - alltså i flera år. Det är det naturliga. Det ger bättre sömn för alla inblandade och en sån enorm trygghet för barnet. (Snacka om att knuffa ut barnet ur familjegemenskapen om man tänker att "mamma och pappa ska sova tillsammans - men du får inte vara med!")

5. Prata positivt om mat och att prova nya smaker. Uppmuntra att smaka, men tvinga aldrig. Om barnet bara äter potatis ena dagen så jämnar det ut sig nästa dag eller nästa vecka (med bara melon, eller bara falukorv). Skapa inte skuldkänslor eller låsningar kring något så livsviktigt som mat.

(Och protester är inte logiska. Det kan vara otrygghet på ett område, som leder till protester angående något annat. Backa, lyssna, hjälp barnet till metakognition på sin nivå)

Lycka till! Det är skitkul med barn! Man lär sig mycket om sig själv. Och man inser kanske att ens föräldrar som man kanske idealiserade förr, egentligen var kassa...

Mycket matnyttigt, tack för att du tog dig tiden! Jag ska sätta mig ner och smälta detta lite, kanske återkommer med följdfrågor längre fram.
Citera
2023-07-03, 11:12
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag är själv pappa och fick mitt barn för ett år sen.

Mitt absolut starkaste tips är att ni verkligen går in i er egen bubbla alla tre. Folk kommer ringa, vilja komma på fika och bjuda över er. Tacka nej till allt sådant de första veckorna och verkligen landa tillsammans.

Ett annat tips är att ta allt som det kommer. Lägg inte för mycket vikt vid hur många ml mjölk barnet äter, hur ofta det äter eller hur ofta barnet bajsar. Lätt att man hakar upp sig och oroar sig helt i onödan.

I övrigt rekommenderar jag dagiskö, bostadskö och sparande. Att bara sätta av 250 kr/månad i en fond som följer index ger typ 200k när barnet är 20 år.

Vill du snacka mer får du gärna dra iväg ett PM!

Allt detta låter väldigt rimligt. Mängden mjölk, bajs och sömn känner jag mig inte så orolig över, jag litar på biologin och hoppas att jag och min fru är tillräckligt lyhörda för att förstå barnets behov.

Jag har dock hört vissa som kör STENHÅRT på att sätta rutiner för sitt spädbarn. Personligen uppskattar jag fasta rutiner i mitt liv, man slipper hela tiden fråga sig själv när man ska göra si eller så. Några tankar om bäbisrutiner? Eller är det bara så enkelt att det är olika från barn till barn?

Som det ser ut nu, efter att denna tråden har levt i halvt dygn, är planen följande:

• X antal hundralappar per månad i en ISK-fondrobot (ännu oklart hur mycket vår ekonomi klarar) ✔
  • Bostadskö i HSB vid födsel ✔
  • Dagiskö (när barnet är sex månader) ✔

Stort tack för input! Jag hör av mig om jag kommer på fler funderingar!
Citera
2023-07-03, 11:13
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Barnet får aldrig äta på McDonalds. Men gärna Sibylla. Undvik pappaledigt så långt det är möjligt. Det är emot naturen. Barnet blir olyckligt, du blir olycklig och modern som inte får vara hemma med barnet blir olyckligast av alla.

Mina egna föräldrar var väldigt medvetna om bra/dålig kost så mat har jag bra koll på (när barnet blivit lite äldre och har tänder osv); att McD går bort är givet.

Angående föräldraledighet: Min egna far var lite före sin tid och satte sin karriär på paus för att vara hemma med mig när jag var liten. Jag är övertygad om att detta gav oss ett starkare band och jag vill gärna göra detsamma för min egna avkomma.
Citera
2023-07-03, 11:17
Medlem
Hadrings avatar
Samlade kommentarer om bostadskö

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Vem vet hur världen ser ut om tjugo år? Sedan måste man ju inte bo i storstaden heller. Det är ingen absolut nödvändighet. Och vad gör du om barnet vill plugga någon annanstans när han eller hon är tjugo? Flytta utomlands eller till någon universitetsstad i Sverige? Backpacka ett par år i Costa Rica? Det finns mängder med om och men när det handlar om helt andra personers framtid så långt som en halv mansålder fram i tiden.

Som sagt, ta det lugnt och låt barnet bli den det själv vill istället för att du ska vara admin över hans eller hennes framtid. Det är en djupt ohälsosam idé.

Däremot var idén om att skapa en epostadress och fylla denna med minnen bra. Det kan vara en fin studentpresent eller myndighetspresent på artonårsdagen.

Ingen måste ju bo i storstaden, men jag kan bara tala från egen erfarenhet att man kan komma en punkt då man faktiskt behöver flytta till en större stad. För min egna del har jag backpackat i flera år, gjort hela min universitetsutbildning utomlands samt bott och arbetat i flertalet europeiska huvudstäder innan jag fick ett “offer I couldn’t refuse” — och vipps så hamnade man i Stockholm. Då var jag +30 år. Det var inte helt lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Alltså? I vilken värld lever du i? Mitt i smeten i Stockholm?

Om du bott på landet så hade du bara vatt gla om det var en frisk unge och sett tiden an.

Du kan inte veta något om framtiden så lugna ner dig.

Dagis är väl det första men ni ska väl vara föräldralediga?

Ni kan turas om så kan ni vara hemma länge. Den som tjänar minst kan gå ner i arbetstid. Då slipper ni få en massa sjukdomar från dagis som bara gör att ni får vabba hela tiden.

Vårt barnbarn var frisk tills hon började på dagis sen var det kört. Och det drabbade hela familjen. Ena grejen avlöste den andra. De blev helt slutkörda fysiskt och psykiskt.

Japp, stämmer, bor i Stockholm.

Ja, dagis och VAB och allt vad det innebär kommer bli en utmaning, det känns dock som att det är ett nödvändigt ont som jag inte kan göra så mycket åt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Första meningen är bara förbryllande det låter som om du tror att 10 milj människor drömmer om Stockholm, men bara 7 flyttar dit och sedan därifrån när de "testat"

Nyfikenhet är toppen, men tänk också på att du som förälder måste kunna det du svarar på, inte bara säga "vad säger google då?" men jag gillar tankebanan, men det är du som kommer få dra lasset för att "tvinga" ungen att testa allt också.

Lycka till i framtiden.

Förstår inte vad som är “förbryllande”? Jag tror inte det är speciellt vanligt att “drömma” om att bo i Stockholm, men jag tror att det är många som flyttar till Stockholm för att studera eller jobba.

Tack för input! Ja, jag ska försöka använda Google / mobilen så lite som möjligt, istället tror jag på böcker. Vi får se hur tungt lasset blir

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Sparpengarna är enbart till för att ge barn en bostad i ett tryggare område. Har man nog sparande för det är det bra. Det är för barnets trygghet i dagens Sverige. Allt utöver det som EPA traktorer märkeskläder osv är bara curling/slöseri och mest för rika.

Precis så är det. Tanken med både bostadskö och sparpengar är att det ska kunna göra en eventuellt jobbig (boende)situation lite mer lätthanterlig. Sparkapital kommer absolut inte spenderas på lättvindig konsumtion. Förhoppningen med detta är egentligen att ungen inte ens kommer behöva ta del av sparpengarna, och då kan de gå vidare till nästa generation.
Citera
2023-07-03, 11:18
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
- Prioritera att ditt barn får in en rutin att läsa böcker i stället för att överkonsumera dator / mobil när den har mycket dötid på fritiden.
- Är det en grabb du ska få? I så fall är en bra grej att involvera han i någon typ av kampsport när han blir lite äldre, tro mig, han kommer tacka dig i framtiden.

Bra där, har varit inne på det själv. Nolltolerans på skärm fram tills ungen är 2 år. Fram tills dess är det enbart analoga böcker och leksaker som gäller. (Vi får väl se hur detta kommer gå.)

Vi vet inte kön. Du tror inte att en flicka hade haft ännu mera nytta av kampsport? Någon specifik kampsport du tänker dig som är extra användbar? Kan själv inget om just detta.
Citera
2023-07-03, 11:19
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag satt inte sällan med frugan, mammor i synnerhet blir torterade med "råd", "experter" (inte sällan andra kvinnor som per defintion och på egen merit är skräpmammor iochmed att de redan seperarat från sitt barns far... och influencers, och förklarade mitt sätt att se på det och då fanns det naturligtvis en visst tyngd när man ställde tex JPs resonemang (en av världens främsta psykologer , på merit) mot "skönliterära minupplevelse antekningar" av typen Jesper Juul och Anna Whalgren....

Ser även att en del sådana influerade har dykt upp i tråden....
Finns en heldel "nedklipta" JP visdomar som man kan se tillsammans.

Jordan Peterson on Marriage and Divorce (fruns favorit)
https://www.youtube.com/watch?v=vZqJC4cDfhI&ab_channel=TyphoonofIdeas

Men han har pratat barn/familj rätt mycket (det är ju en rätt avgörande del i livet).

dessa två är rätt bra för det blir lättare att värdera "välmenande råd och boktipps"

Every Parent Needs To Know This!
https://www.youtube.com/watch?v=EWbuVdH0624&ab_channel=EvolveYourMind

How To Raise Kids You Actually Like
https://www.youtube.com/watch?v=Qv_ZaN20PqE&t=545s&ab_channel=JordanBPeter sonClips

Super, tusen tack! Om du kommer på fler är det bara fortsätta länka. Jag ska ta in så mycket jag kan. Bra idé att gå igenom detta tillsammans med frun också.
Citera
2023-07-03, 11:20
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det du vill är att barnet ska få ett bra liv. Visst kan du bidra en del med ett långsiktigt sparande, men stressa inte upp dig för mycket med att fundera vilka köer du vill skriva in barnet i utan njut istället av föräldraskapet medan du har möjlighet.

Överväg att gå ner i tjänst under barnets första år för att vara föräldraledig tillsammans med din partner. Det ger ett otroligt mervärde både för er och för barnet om bägge föräldrarna är hemma tillsammans och kan avlasta varandra på ett annat sätt än om en av dem jobbar heltid.

Du vill att barnet ska utveckla en social kompetens och bli uppskattat av andra. Att det ska vara "smart" nog att ta sig igenom skolan utan problem, röra på sig mycket så att det får en hälsosam kropp och god fysik. Att det ska kunna hantera motgångar på ett konstruktivt sätt samt att det ska lära sig bli självständigt så att det är en stark, hälsosam, uppskattad individ som en dag flyttar hemifrån. Fritidsintressen är viktigt, både för det sociala och det fysiska. Låt barnet prova på så mycket som de vill och tvinga det inte till något. Läsning är otroligt viktigt; läs för barnet varje dag, prata med barnet på ett normalt sätt utan "babyspråk" så främjar det barnets språkutveckling enormt. När barnet själv lärt sig läsa, uppmana det att läsa varje dag. Låt barnet exponeras för olika miljöer och möta människor från olika bakgrunder och kulturer med ett öppet sinne. Lär barnet att utveckla ett konsekvenstänk i stil med "om jag gör det, händer det" istället för "om jag gör det, fixar pappa alla problem". Låt det gå på smällar som det orsakar sig själv och lära sig hantera dem. Se till att ge positiv återkoppling när barnet gör något riktigt bra. Ge barnet ett sunt förhållningssätt till det motsatta könet och barn från andra kulturer så att det inte växer upp och blir ett as. När barnet blir äldre, ge det utrymme att testa sina gränser; det kommer dagligen att vilja testa möjligheten att vara självständig och inte låta dig bestämma allt. Se till att ert hem är ett hem som barnet vill och kan bjuda hem kompisar till.

En massa små saker som bidrar till att göra barnet till en vettig individ helt enkelt. Då kommer det att kunna gå långt.

Sen kommer du att bli förbannad på ditt barn. Och du kommer att skämmas över det. Det är fullständigt normalt och mänskligt och då är det viktigt att du ber barnet om förlåtelse efteråt när situationen har lugnat ned sig. Dels för att inte förstöra din relation till ditt eget barn, men också för att lära barnet att det är så man gör; om man gör något fel så biter man ihop och tar konsekvensen (i detta exempel att be om ursäkt). Och varje gång ditt barn gör något fel mot ett annat barn ska du få det att göra just det: låta det ta konsekvensen genom att be om ursäkt för att inte uppfattas som ett as.

Som förälder är det också väldigt viktigt att ha en sund relation till skolan och förskolan. Relationen till dina barns lärare är väldigt viktig och det är viktigt att inte tro att man själv alltid vet bäst utan se till att möta de som tillbringar så stor del av barnens dagar tillsammans med dem på ett vettigt sätt. Det går utmärkt att ställa krav på ett vänligt och konstruktivt sätt utan att bli den där föräldern som precis alla lärare hatar. Om lärarna tycker att ni är vettiga föräldrar kommer det att få positiva effekter i skolan, oavsett allt snack om en likvärdig skola.

Ska du sen oroa dig för bostadsköer så skulle jag rekommendera att ställa barnet i kö i flera kommuner som kan tänkas vara intressanta i framtiden, alternativt något bolag med en nationell kö. Men sånt löser sig, då är det viktigare med ett långsiktigt sparande som kan bli ett startkapital för barnet den dagen det är dags.

Detta var väldigt fint att läsa, tack för texten! Ska smälta detta och återkommer kanske senare med följdfrågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in