2023-07-02, 23:20
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadring
Om ett par veckor kommer min fru föda vår förstfödde, en livsförändring som vi välkomnar med öppna armar. Vi börjar komma iordning med alla praktiska förberedelser och har införskaffat barnvagn, spjälsäng, nappflaskor och allt annat vi tror oss behöva. Denna veckan har vi på vår barnmorskas begäran registrerat oss hos en lokal BVC. Allt börjar alltså falla på plats. Förutom…

Utan att veta exakt vad, så tror jag mig förstå att det finns vissa ”administrativa” saker att göra så snart som möjligt när barnet är fött. Att så snart som möjligt sätta barnet i diverse köer. Det är dessa registreringar och liknande unknowns som jag behöver hjälp med. En typ av överskådlig checklista som jag kan beta av så snart barnet har fått sitt personnummer. Det jag kan komma på är:

• Bostadskö i Stockholm (vilket fastighetsbolag/hyresrättsbolag?)
  • Förskola (i.e., dagis)? Skola?
  • Andra köer?
  • Annat?

Sparkonto kommer jag också sätta upp genom fondsparkonto genom Lysa (100% aktier) med regelbundna månadsinsättningar. Ett gäng olika som ska gå till:

• Bostadsköp
  • Körkort
  • Mer?

Målet är att göra mest möjligt för mitt kommande barn och kanske kanske ge barnet ett litet litet försprång i världen. Låt oss kalla det ett försök att optimera livet för min avkomma. Kanske finns det en fullständig lista någonstans som flyter runt online? Jag kan väl omöjligt vara den första med dessa funderingar. Länka gärna i så fall, jag har inte kunna hitta något vettigt. Om inte finns det väl tillräckligt vettiga och klarsynta FBare här som tillsammans kan stötta upp en checklista. All input uppskattas!

TL;DR
Vilka admin-procedurer kan man gör för att optimera sitt barns framtida liv?

Barnet får aldrig äta på McDonalds. Men gärna Sibylla. Undvik pappaledigt så långt det är möjligt. Det är emot naturen. Barnet blir olyckligt, du blir olycklig och modern som inte får vara hemma med barnet blir olyckligast av alla.
Citera
Avslutad
Citat:
Har du sett bostadsköerna för hyresrätter i de svenska storstäderna? Jag hade skrattat hela vägen till banken om mina föräldrar hade satt mig själv i bostadskö som liten för att slippa ockerhyrorna på andrahandsmarknaden.
Vem vet hur världen ser ut om tjugo år? Sedan måste man ju inte bo i storstaden heller. Det är ingen absolut nödvändighet. Och vad gör du om barnet vill plugga någon annanstans när han eller hon är tjugo? Flytta utomlands eller till någon universitetsstad i Sverige? Backpacka ett par år i Costa Rica? Det finns mängder med om och men när det handlar om helt andra personers framtid så långt som en halv mansålder fram i tiden.

Som sagt, ta det lugnt och låt barnet bli den det själv vill istället för att du ska vara admin över hans eller hennes framtid. Det är en djupt ohälsosam idé.

Däremot var idén om att skapa en epostadress och fylla denna med minnen bra. Det kan vara en fin studentpresent eller myndighetspresent på artonårsdagen.
Citera
Medlem
Lyzzas avatar
Alltså? I vilken värld lever du i? Mitt i smeten i Stockholm?

Om du bott på landet så hade du bara vatt gla om det var en frisk unge och sett tiden an.

Du kan inte veta något om framtiden så lugna ner dig.

Dagis är väl det första men ni ska väl vara föräldralediga?

Ni kan turas om så kan ni vara hemma länge. Den som tjänar minst kan gå ner i arbetstid. Då slipper ni få en massa sjukdomar från dagis som bara gör att ni får vabba hela tiden.

Vårt barnbarn var frisk tills hon började på dagis sen var det kört. Och det drabbade hela familjen. Ena grejen avlöste den andra. De blev helt slutkörda fysiskt och psykiskt.
Citera
2023-07-02, 23:27
Avslutad
Citat:
Om ett par veckor kommer min fru föda vår förstfödde, en livsförändring som vi välkomnar med öppna armar. Vi börjar komma iordning med alla praktiska förberedelser och har införskaffat barnvagn, spjälsäng, nappflaskor och allt annat vi tror oss behöva. Denna veckan har vi på vår barnmorskas begäran registrerat oss hos en lokal BVC. Allt börjar alltså falla på plats. Förutom…

Utan att veta exakt vad, så tror jag mig förstå att det finns vissa ”administrativa” saker att göra så snart som möjligt när barnet är fött. Att så snart som möjligt sätta barnet i diverse köer. Det är dessa registreringar och liknande unknowns som jag behöver hjälp med. En typ av överskådlig checklista som jag kan beta av så snart barnet har fått sitt personnummer. Det jag kan komma på är:

• Andra köer?
  • Annat?

Sparkonto kommer jag också sätta upp genom fondsparkonto genom Lysa (100% aktier) med regelbundna månadsinsättningar. Ett gäng olika som ska gå till:

• Bostadsköp
  • Körkort
  • Mer?

Målet är att göra mest möjligt för mitt kommande barn och kanske kanske ge barnet ett litet litet försprång i världen. Låt oss kalla det ett försök att optimera livet för min avkomma. Kanske finns det en fullständig lista någonstans som flyter runt online? Jag kan väl omöjligt vara den första med dessa funderingar. Länka gärna i så fall, jag har inte kunna hitta något vettigt. Om inte finns det väl tillräckligt vettiga och klarsynta FBare här som tillsammans kan stötta upp en checklista. All input uppskattas!

TL;DR

- Prioritera att ditt barn får in en rutin att läsa böcker i stället för att överkonsumera dator / mobil när den har mycket dötid på fritiden.
- Är det en grabb du ska få? I så fall är en bra grej att involvera han i någon typ av kampsport när han blir lite äldre, tro mig, han kommer tacka dig i framtiden.
Citera
2023-07-02, 23:52
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:

• Andra köer?
  • Annat?

• Bostadsköp
  • Körkort
  • Mer?

TL;DR
Om ni är vita etniska svenskar så bör ni överväga att lämna Sverige så fort som möjligt och vaccinera inte lillen.
Citera
2023-07-02, 23:59
Medlem
Skriva ett testamente om ni inte är gifta.
Citera
2023-07-03, 01:05
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag är själv pappa och fick mitt barn för ett år sen.

Mitt absolut starkaste tips är att ni verkligen går in i er egen bubbla alla tre. Folk kommer ringa, vilja komma på fika och bjuda över er. Tacka nej till allt sådant de första veckorna och verkligen landa tillsammans.

Ett annat tips är att ta allt som det kommer. Lägg inte för mycket vikt vid hur många ml mjölk barnet äter, hur ofta det äter eller hur ofta barnet bajsar. Lätt att man hakar upp sig och oroar sig helt i onödan.

I övrigt rekommenderar jag dagiskö, bostadskö och sparande. Att bara sätta av 250 kr/månad i en fond som följer index ger typ 200k när barnet är 20 år.

Vill du snacka mer får du gärna dra iväg ett PM!

Nu har det tjatats om bostadskö flera gånger. Sthlms bostadskö har sedan många år en 18 års gräns. Vilken kö har du satt ditt barn i?
Citera
2023-07-03, 03:49
Medlem
Citat:
Så som jag resonerar finns det en STOR sannolikhet att man — som svenskfödd — någon gång i livet kommer vilja eller behöva bo i landets huvudstad.

Du har helt rätt gällande kunskap. Min plan är att fostra och uppmuntra nyfikenhet, förhoppningsvis leder det till vetgirighet som jag som förälder bara behöver underhålla.

Jag och frugan har faktiskt pratat om vår relation och hur den nu kommer förändras. Är själv gammalt skilsmässobarn så vet gott och väl de emotionella skadorna ett uppbryt kan skapa.

Första meningen är bara förbryllande det låter som om du tror att 10 milj människor drömmer om Stockholm, men bara 7 flyttar dit och sedan därifrån när de "testat"

Nyfikenhet är toppen, men tänk också på att du som förälder måste kunna det du svarar på, inte bara säga "vad säger google då?" men jag gillar tankebanan, men det är du som kommer få dra lasset för att "tvinga" ungen att testa allt också.

Lycka till i framtiden.
Citera
2023-07-03, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det viktigaste du kan göra är att ta hand om barnet väl. De första 6 månaderna anses vara kritiska för den absolut viktigaste delen av anknytningen. Ta över när din partner är trött, kommunicera med ditt barn, prata med det, bär på det så mycket som möjligt och trösta det när det är ledset. Ha tålamod när det är upprört och om du blir stressad eller ännu värre, upprörd, lägg hellre det ifrån dig och lämna rummet en kort stund

Varje gång du berör ditt barn, talar med det med mjuk röst, tröstar det och låter det känna trygghet istället för obehag - bygger du upp dess hjärna och lägger grunden för resten av dess liv att vila emotionellt mot.

Det är nog det viktigaste. Stressa inte över saker du kan göra i framtiden och stressa inte i stunder som kommer gå över.

Ett spädbarn behöver känna sig trygg, varm och skyddad från kyla och köld, omhändertaganden. Mätt. Torr och bytt på. Förskoleplatser är aldrig lika viktigt som att bara andas och ta det lugnt och vara nära barnet. Resten hinner ni.

Har en 2-åring nu och detta råd är det bästa TS kan få. Jag ville göra så bra som möjligt ifrån mig men glömde att andas, oroade mig mycket och drabbades av allvarlig insomnia som hemsökte mig även efter att dottern lärt sig att sova hela nätter. Exet och jag separerade när dottern var 1,5 år då hon ville fokusera tidigt på karriär och kände samtidigt kluvenhet över föräldraskapet, vilket innebar att jag tog på mig mer föräldraansvar och föräldraledighet för att kompensera hennes ointresse. Att hantera sina känslor, planera och vårda dem samt sätta realistiska förväntningar tsm med sin partner är nog det viktigaste. Autogirospar i Avanza Global är trivialt jämfört med de komplexa mänskliga aspekterna av tresamheten som ett barn innebär.
Citera
2023-07-03, 07:03
Medlem
Citat:

• Andra köer?
  • Annat?

• Bostadsköp
  • Körkort
  • Mer?

TL;DR

Det bästa försprånget är en närvarande och stark pappa. Allt det andra du listar är saker du inte har kontroll över.
Citera
2023-07-03, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Nu har det tjatats om bostadskö flera gånger. Sthlms bostadskö har sedan många år en 18 års gräns. Vilken kö har du satt ditt barn i?

förmodligen HSB.
Citera
2023-07-03, 07:34
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Barnet får aldrig äta på McDonalds. Men gärna Sibylla. Undvik pappaledigt så långt det är möjligt. Det är emot naturen. Barnet blir olyckligt, du blir olycklig och modern som inte får vara hemma med barnet blir olyckligast av alla.

Väljer alltid Mcdonalds. Goda dubbelcheeseburgare och barnen får leksaker.

Åkte till sibylla för en gång för de var allt de hade i fjällen. Hemsk mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in