Citat:
Ursprungligen postat av
Newkie
Du kanske har rätt.
Tittar man dock på tågen och nationellt resande är det som en skämt. Tåget är snudd på lika dyrt och tar lika lång tid som att köra bil, själv. Fyller man bilen är det inte ens nära att tåg kan konkurrera. Vill man på sikt konkurrera ut inrikesflyget kan inte tåg vara så dyrt och långsamt.
Åkte Shinkansen mellan Toyo och Kyoto för ett par månader sedan. Där gick det undan. Var dessutom inte farligt dyrt. 55 mil på två timmar. Hade jag kunnat ta mig till Arlanda på 2 timmar med tåg hade jag aldrig ens övervägt flyg eller bil. Det hade kunnat få ta tre timmar också. Det gör också att folk kan köpa bilar med mindre batterier.
Jag har också åkt shinkansen, kostade 900 kr för tre pers varav två barn från Tokyo till Mt Fuji. Det tåget hade 16 vagnar, minst 1600 resenärer, och samtliga platser var upptagna. Avgång och samtliga stopp skedde på 1 minut när från tabell. man kan konstatera att om det bor 30M pers på en liten yta så får man lägre priser och bättre service och rena tåg. Vi kommer aldrig att få det i glesa Sverige. Bilen kommer alltid att vara bättre resande än SJ i Sverige.