• 1
  • 2
2023-07-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Ekonomiskt kanske det inte var rätt men för att trivas på jobbet var det det.
Gällande mig alltså. Jobbar med trädgård och anläggning.
När man blir äldre inser man att det där med att trivas med sitt arbete och sina kolleger övertrumfar det mesta. Pengarna blir sekundära så länge man har skäligt betalt.
Citera
2023-07-02, 15:11
Medlem
Gick teknik o sedan maskin på universitet med inriktning design o tog en management som master utomlands.

Har sedan arbetat flertalet år nationellt/internationellt. Medans jag är ung så har jag ork att designa och utvärdera produkter vart som runt om i världen och när jag är äldre så blir det väl kvalité och mer kontor uppgifter inom management. Så jag ångrar mig inte för en sekund ^^
Citera
2023-07-03, 12:17
Medlem
LeifD2s avatar
Tja, jag har haft en del bra jobb men varvat med perioder av arbetslöshet. Det senare hade jag nog sluppit om jag inriktat mig på elektronik och programmering istället för mekanik.
Arbetsmarknaden kommer inte att bli bättre på mek-sidan i framtiden så får jag foten där jag jobbar nu måste jag hitta på något annat.
Citera
2023-07-04, 13:50
Medlem
Jag hittade inte rätt alls i yrkeslivet till en början.
Gick på otroligt många minor och valde fel typ av utbildningar.

Sedan startade jag eget vilket var lyckosamt rent ekonomiskt men sålde av allting relativt nyligen och tog en anställning istället.

Är "mitt i yrkeslivet" skulle man väl kunna säga och jag vet fortfarande inte vad man vill göra exakt.
Ett avslut långt tidigare än pensionsålder är planerat men det där med arbete är nog rätt så dynamiskt genom de olika perioderna i livet. Vad man vill göra alltså!

Det enda jag kan tipsa om (trots min relativt ringa ålder) är att prova något om du känner för det.
Brukar alltid bli till det bättre och öppna nya dörrar.
Citera
2023-07-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Jag anser ALLTID att man har gjort rätt val eftersom man gjorde det valet.
Hade du fått börja om från den tiden så hade du valt samma inriktning igen!

Detta!
Hade jag velat göra karriär hade jag gjort det, hade jag inte velat bo i min håla så hade jag flyttat.
Det är inte synd om mig som inte blev nått av, jag har aldrig haft nått driv efter pengar eller att bli framgångsrik.

Mat på bordet, semester på stranden/gräsmattan på sommaren, träna, teckna, läsa böcker, spela nått singleplayer spel.
Behöver som inget mer.
Citera
2023-07-04, 14:41
Medlem
Inte riktigt 30 år än (men kommer till 99% säkerhet inte att byta spår), men är nöjd med mitt val. Bestämde mig redan på högstadiet vad jag ville jobba med, (Försvarsmakten) även om det jag gör idag kanske inte var de arbetsuppgifter jag såg framför mig då, men man utvecklas och får andra prioriteringar efterhand man blir äldre.

Ekonomiskt hade jag kunnat tjänat lite mer om jag valt en annan försvarsgren, å andra sidan hade det inneburit andra begränsningar. Lönen är helt ok, jobbar man statligt har man valt den lönenivån också

Så som helhet är jag mycket nöjd. Trivs med arbetsuppgifterna överlag, får resa en hel del, både inom riket och utomlands, och har bra kolleger att jobba med och lönen räcker till ett bra liv för mig och min familj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in