2023-07-02, 01:18
Medlem
Jag är precis i uppstartande av mitt första aktiebolag. Där kommer jag själv vara anställt och debitera mina tjänster till kunder.

Just nu gör jag en företagsregistrering där jag ansöker om F-skatt, moms och arbetsgivare. Blanketten innehåller ett avsnitt

G. Uppgifter för beräkning av debiterad preliminärskatt (Preliminär inkomstdeklaration)

som jag funderar lite på. Det finns tre områden:

1. Inkomst av näringsverksamhet
2. Inkomst av kapital och allmänna avdrag
3. Inkomst av tjänst (lön och förmåner samt pensioner)

Det är framförallt punkt 3 jag funderar på. Har mitt bolag verkligen någon inkomst av tjänst? Jag kommer ju fakturera mina kunder månadsvis, men det ser jag mer som inkomst av näringsverksamhet. Inte har mitt bolag någon inkomst av tjänst? Eller ska jag ange lönen som jag tänker ta ut till mig som privatperson?

Blanketten jag hänvisar till är SKV 4620

Tack på förhand!
Citera
2023-07-02, 08:03
Medlem
Jag tror du hittar dina svar direkt i broschyren Företagsregistrering (SKV 418) vilket du hittar här.

Rimligtvis ska du fylla i hur ditt de preliminära uppgifterna för skatt gällande AB:s anställda ser ut
Citera
2023-07-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyhead
Jag är precis i uppstartande av mitt första aktiebolag. Där kommer jag själv vara anställt och debitera mina tjänster till kunder.

Just nu gör jag en företagsregistrering där jag ansöker om F-skatt, moms och arbetsgivare. Blanketten innehåller ett avsnitt

G. Uppgifter för beräkning av debiterad preliminärskatt (Preliminär inkomstdeklaration)

som jag funderar lite på. Det finns tre områden:

1. Inkomst av näringsverksamhet
2. Inkomst av kapital och allmänna avdrag
3. Inkomst av tjänst (lön och förmåner samt pensioner)

Det är framförallt punkt 3 jag funderar på. Har mitt bolag verkligen någon inkomst av tjänst? Jag kommer ju fakturera mina kunder månadsvis, men det ser jag mer som inkomst av näringsverksamhet. Inte har mitt bolag någon inkomst av tjänst? Eller ska jag ange lönen som jag tänker ta ut till mig som privatperson?

Blanketten jag hänvisar till är SKV 4620

Tack på förhand!

Blanketten gäller alla företagsformer, inte bara AB. Ett AB kan som du säger bara ha inkomst av näringsverksamhet. Övriga inkomstuppgifter kan du bortse ifrån.
Om du använder blanketten för en enskild firma så är det du personligen som skattar för inkomst av näringsverksamhet. Eftersom du också kan ha inkomst av kapital så är det relevant att ange sån inkomst för att debiterad preliminärskatt ska bli mer korrekt.
Citera
2023-07-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Jag tror du hittar dina svar direkt i broschyren Företagsregistrering (SKV 418) vilket du hittar här.

Rimligtvis ska du fylla i hur ditt de preliminära uppgifterna för skatt gällande AB:s anställda ser ut
Länken funkade inte, men broschyren var bra Jag tolkar det som att jag INTE behöver fylla i den delen då detta inte är en enskild näringsverksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Blanketten gäller alla företagsformer, inte bara AB. Ett AB kan som du säger bara ha inkomst av näringsverksamhet. Övriga inkomstuppgifter kan du bortse ifrån.
Om du använder blanketten för en enskild firma så är det du personligen som skattar för inkomst av näringsverksamhet. Eftersom du också kan ha inkomst av kapital så är det relevant att ange sån inkomst för att debiterad preliminärskatt ska bli mer korrekt.
Tack för klargörande! Det är grymt kul att läsa sig massa nytt om företag och bokföring, men ibland är det inte helt uppenbart när man gör det för första gången
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in