• 1
  • 2
2023-07-01, 23:16
Medlem
Core.s avatar
Tittar på serien SEE, och reflekterade över frågan. Det gäller om personen är född blind, bara svart i synfältet

Det blir en filosofisk fråga om jag tänker på det? Eller?

Man ska förklara ett sinne, en världsbild som inte finns i den personens värld.
Citera
2023-07-01, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Tittar på serien SEE, och reflekterade över frågan. Det gäller om personen är född blind, bara svart i synfältet

Det blir en filosofisk fråga om jag tänker på det? Eller?

Man ska förklara ett sinne, en världsbild som inte finns i den personens värld.

För att kunna förklara för en blind, som aldrig kunnat se vad syn är för något, och hur saker ser ut, hade jag börjat med att fråga:

Kan du beskriva för mig, vad du ser när du drömmer?

Utifrån det, kan man sedan kanske hitta några referenspunkter, och börja försöka förklara.
Citera
2023-07-01, 23:23
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
För att kunna förklara för en blind, som aldrig kunnat se vad syn är för något, och hur saker ser ut, hade jag börjat med att fråga:

Kan du beskriva för mig, vad du ser när du drömmer?

Utifrån det, kan man sedan kanske hitta några referenspunkter, och börja försöka förklara.

Tror du att det finns syner i en blinds drömmar?

Kanske, men jag är skeptisk… Jag tänker att drömmar skapas ur våra intryck

För att förtydliga varför jag la det under filosofi; tänk om ett sjätte sinne fanns, säg att uppfatta vad som finns bortom döden. Skulle vi diskutera det sinnet, skulle det vara en filosofisk fråga för oss som inte har det sinnet
Citera
2023-07-01, 23:32
Bannlyst
Citat:

För att förtydliga varför jag la det under filosofi; tänk om ett sjätte sinne fanns, säg att uppfatta vad som finns bortom döden. Skulle vi diskutera det sinnet, skulle det vara en filosofisk fråga för oss som inte har det sinnet

Det är ju precis därför jag skulle ställa frågan. För att få veta hur/om dom kan "se" något överhuvudtaget. På så vis, kanske man kan få någon form av referens att jobba med.
Citera
2023-07-01, 23:33
Bannlyst
Citat:

Jo, men även om du är blind, får du ju intryck av ljud, lukt, känsel och så vidare ändå. Så hjärnan får ju massvis med intryck att processa ändå. Frågan är bara hur/om det syns för den blinde.
Citera
2023-07-01, 23:38
Medlem
lyckebobys avatar
Rita objekt på den blindes arm, mage eller rygg.
Rita en fyrkant, ett hus, ett moln, ett vinglas som blinda känner etc..
Citera
2023-07-01, 23:38
Medlem
negerbrors avatar
Om den blinde inte också är döv skulle jag likna syn vid hörsel och förklara att syn är ett sinne som tolkar ljusvågor som propagerar genom rummet likt ljudvågorna hörseln tolkar samt förklara skillnaden dessa vågor emellan.
En blind bör ganska lätt kunna föreställa sig att inte kunna höra, och de närmast helt blinda jag träffat genom livet har utöver en viss visualiserad rumsuppfattning dessutom en imponerande proprioception och kan föreställa sig hur synen skulle påverka deras liv om de kontrafaktiskt hade någon.
Citera
2023-07-01, 23:39
Medlem
pn222jws avatar
Musik - ljudfrekvenser - ?
Citera
2023-07-01, 23:40
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Det är ju precis därför jag skulle ställa frågan. För att få veta hur/om dom kan "se" något överhuvudtaget. På så vis, kanske man kan få någon form av referens att jobba med.

Jag förstår hur du tänker. Man blir verkligen nyfiken om det finns en förnimmelse av syn i drömmar eller fantasier..

Kanske ska man börja utgå ifrån att svart är en av färgerna, om man förutsätter att det är svart i en blinda synfält. Sedan försöka förklara hur intrycket skulle uppfattas om man delade upp det fältet i fler delar. Kanske samtidigt som de känner på ett rutigt bräde eller liknande 😆
Citera
2023-07-01, 23:43
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbror
Om den blinde inte också är döv skulle jag likna syn vid hörsel och förklara att syn är ett sinne som tolkar ljusvågor som propagerar genom rummet likt ljudvågorna hörseln tolkar samt förklara skillnaden dessa vågor emellan.
En blind bör ganska lätt kunna föreställa sig att inte kunna höra, och de närmast helt blinda jag träffat genom livet har utöver en viss visualiserad rumsuppfattning dessutom en imponerande proprioception och kan föreställa sig hur synen skulle påverka deras liv om de kontrafaktiskt hade någon.

Ja det är sant, kanske ljud synkade med exempelvis värmevågor skulle kunna imitera ljus?
Citera
2023-07-02, 00:35
Medlem
Lyzzas avatar
Förklara för en blind? Man måste ha stor inlevelse och berättarkonst. Som när man läser en bok och ser saker framför sig utan att det finns en enda bild i den.

Om man läser om ett hav som stormar utan att ha sett ett hav då får det verkligen vara fantasifullt berättat.

Tänk att du går på en äng. Du vet inte hur stort det är för det är oändligt om man inte ser.
Så stort är havet.

Stå ute när det blåser och regnar för fullt så är stormen på havet.

Tänk sedan att du är ensam och ingen leder dig.

Du ropar men ingen hör dig.

Att du raglar fram över stora tuvor som välter dig hit och dit. Att du gör allt för att gå upprätt men du vet inte var nästa (våg) tuva finns som kan välta dig.

Så är det att vara ute på ett stormande hav.

Har du tur kommer någon och hör dina rop och ger dig en hjälpande hand och får upp dig i en räddningsbåt och du får fast mark under fötterna och en varm filt runt dig och tystnad sluter sig om dig i kajutan. Du kan blåslagen, iskall och blöt släppa ut all skräck och ångest och bara vara.

Då har du överlevt stormen.
Citera
2023-07-02, 00:38
Medlem
zombie-nations avatar
De förstår vad det är att se. Dvs vilken info man kan få. De vet bara inte hur det "känns".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in