• 1
  • 2
2023-07-01, 22:15
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag har hört folk teckna försäkringar för mobiltelefoner värda 10k och bilar värda 40k. De flesta har råd att ersätta sånt här om någonting skulle hända så vad är poängen med försäkring?

Självklart förstår jag poängen med att ha en villaförsäkring.

Tror folk att man tjänar pengar på försäkringar? Kan någon förklara?
Citera
2023-07-01, 22:22
Medlem
Håller med, sätt i stället in det beloppet på ett konto och nyttja det vid behov, "egen försäkring"
Citera
2023-07-01, 22:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag har hört folk teckna försäkringar för mobiltelefoner värda 10k och bilar värda 40k. De flesta har råd att ersätta sånt här om någonting skulle hända så vad är poängen med försäkring?

Bil var ett dåligt exempel då du måste ha försäkring enligt lag. Det är inte bara för din egna skitbil utan också ifall du rammar en Ferarri el dylik som du kanske inte har råd att ersätta med egna medel.

Men såna där försäkringar som elgiganten och co försöker pracka på en är alltid meningslösa. Så länge man har en hemförsäkring (vilket man verkligen bör ha, för det kan också bli dyrt om man inte har) så är det ju bara en självrisk man åker på.
Citera
2023-07-01, 22:26
Medlem
Citat:

Haha ja det är så urbota dumt att försäkra varenda lite grej, jag har själv försäkring på hus och bil samt drulle på hemförsäkring. De räcker för mig.. men så fort man köper minsta lilla grej på elvarhus så ska dem försäkra pracka på en försäkringar
Citera
2023-07-01, 22:28
Medlem
godboys avatar
Citat:

Det beror nog lite på vad man är för typ av person. Jag som har ordning på mina prylar ser ingen anledning att ha diverse extraförsäkringar på mina prylar.

När det gäller min och frugans mobiler så kör vi ganska enkla sådana som vi köper kontant, de kostar kanske runt 3000 kr och det är ju meningslöst att ha försäkring på. Dessutom finns ju garanti om det nu är något som krånglar. Vi har har inte "dyrare" telefoner för att vi inte har användning för det.

Bilen är dock helförsäkrad, men den är ju bara året gammal och det är ju lite surt att kanske krocka med den eller få den förstörd. Men en pryl för 250K är det ju inte så konstigt att man har försäkrad. Hade jag haft en 10K bil hade jag bara haft trafik på den, hade jag haft en på 40 så beror det ju på premien.

Men jag kan inte förstå mig på folk som går på lurendrejeriet om att köpa till diverse extraförsäkringar när de köper ny elektronik osv.
Citera
2023-07-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Men såna där försäkringar som elgiganten och co försöker pracka på en är alltid meningslösa. Så länge man har en hemförsäkring (vilket man verkligen bör ha, för det kan också bli dyrt om man inte har) så är det ju bara en självrisk man åker på.

Nja, håller visserligen med di sak egentligen. Men det finns klantarslen som sabbar och tappar sina mobiler, glasögon och allt annat smått och gott de köper. Ju billigare pryl desto billigare försäkring och ju mer prisvärd om man har skäl att anta att den kommer nyttjas. Att betala dylika försäkringar för en tv-apparat som rimligen bör hålla är givetvis hemförsäkringen fullt tillräcklig.
Citera
2023-07-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Bilen är dock helförsäkrad, men den är ju bara året gammal och det är ju lite surt att kanske krocka med den eller få den förstörd.

Halvförsäkrad hoppas och antar jag att du menar. För ni hade väl inte bara 12månaders vagnskadegaranti?
Citera
2023-07-01, 22:32
Medlem
Citat:
Bil var ett dåligt exempel då du måste ha försäkring enligt lag. Det är inte bara för din egna skitbil utan också ifall du rammar en Ferarri el dylik som du kanske inte har råd att ersätta med egna medel.

Ja, men man behöver juninte helförsäkra sin 40k bil.
Citera
2023-07-01, 22:36
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det beror nog lite på vad man är för typ av person. Jag som har ordning på mina prylar ser ingen anledning att ha diverse extraförsäkringar på mina prylar.

När det gäller min och frugans mobiler så kör vi ganska enkla sådana som vi köper kontant, de kostar kanske runt 3000 kr och det är ju meningslöst att ha försäkring på. Dessutom finns ju garanti om det nu är något som krånglar. Vi har har inte "dyrare" telefoner för att vi inte har användning för det.

Bilen är dock helförsäkrad, men den är ju bara året gammal och det är ju lite surt att kanske krocka med den eller få den förstörd. Men en pryl för 250K är det ju inte så konstigt att man har försäkrad. Hade jag haft en 10K bil hade jag bara haft trafik på den, hade jag haft en på 40 så beror det ju på premien.

Men jag kan inte förstå mig på folk som går på lurendrejeriet om att köpa till diverse extraförsäkringar när de köper ny elektronik osv.

Om vi leker med tanken att en person har en bil värd 250k och kan ersätta den, personen kanske har en halv miljon i fonder eller någonting. Är det verkligen värt att helförsäkra den? Det låter konstigt eftersom försäkringar inte är välgörenhet.
Citera
2023-07-01, 22:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Halvförsäkrad hoppas och antar jag att du menar. För ni hade väl inte bara 12månaders vagnskadegaranti?
Jadå, det är tre års vagnskadegaranti, såsom det väl alltid är. Så då är det ju just halvförsäkring över den tiden.
Citera
2023-07-01, 22:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Om vi leker med tanken att en person har en bil värd 250k och kan ersätta den, personen kanske har en halv miljon i fonder eller någonting. Är det verkligen värt att helförsäkra den? Det låter konstigt eftersom försäkringar inte är välgörenhet.
Slår man ut det så är det bara några hundringar om året, i alla fall de tre första åren. Det kan ju även ses som en kapitalförsäkring om man så vill. T ex om bilen blir förstörd och man är vållande. Lite segt att kanske behöva skrota en bil värd en kvarts miljon.
Citera
2023-07-01, 22:52
Citat:
Det enda man enligt lag måste ha är en trafikförsäkring, så TS argument håller även i det exemplet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in