2023-07-01, 14:19
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Nej, som mest blir ditt konto avstängt.
Inget har någonsin gått till domstol och förlorat för att han dragit sig ur ett bud på tradera.
Citera
2023-07-01, 14:24
Medlem
swebarbs avatar
En säljare kan dra det vidare och kräva in pengarna om du säg vinner något för 1000kr och du struntar i att betala så det kan kosta dig dyrt ifall nån skulle vilja gå vidare med ärendet och vinna då blir det en dyr historia att ha ignorerat vinnande budet från tradera så nu vet du hur det fungerar.
Citera
2023-07-01, 14:47
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Om säljaren är schysst kan ni komma överens om att du inte behöver köpa varan.

Fast det går inte Tradera med på, för då förlorar ju de pengar.

TS är du efterbliven som inte vet hur en auktion fungerar?
Citera
2023-07-01, 15:05
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast det går inte Tradera med på, för då förlorar ju de pengar.

TS är du efterbliven som inte vet hur en auktion fungerar?

Ja, kanske, jag blandade ihop det med ”ledande bud”. Har du ett ledande bud på en vara så kan det tas bort om båda parter går med på det.
Citera
2023-07-01, 21:34
Sluta sitt och bjud på sådant du inte har pengar till.
Citera
2023-07-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Jag råkade ut för en fitta som dig. Tradera stängde förstås av honom (arab, som jag antar att även du är), men innan dess hade jag ju fått alla personuppgifter. Spårade upp personens arbetsplats och skrev ett anonymt brev på dålig svenska där jag berättade att personen ifråga drog från sitt hemland efter att tillsammans med en annan person ha rånat och mördat sin chef. Vet inte vad som hände efter det men jag antar att det blev lite dålig stämning

Helt sjukt, jag har gjort nästan precis likadant med ett tradera-as som inte ville betala, men jag kollade hans Facebook och skickade till hans vänner och familj.
Citera
2023-12-17, 20:11
Medlem
Har vunnit en auktion på tradera som blev lite för billig , så jag tror inte säljare kommer gå med på detta.
Säljaren gjorde en uppdatering av beskrivningen av varan att de hade blivit fel och det skulle vara köp nu som alternativ.
Sen en uppdatering om att folk skulle sluta buda.
Men jag såg att folk budade så jag lade ett autobud på vad som han skulle begära som köp nu.
Men auktionen sprang aldrig iväg och hamn 4500kr under vad han ville ha för surfplattan.
Tycker ni man skall betala varan via klarna med de där köpar skyddet ?
Citera
2023-12-17, 23:22
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Har vunnit en auktion på tradera som blev lite för billig , så jag tror inte säljare kommer gå med på detta.
Säljaren gjorde en uppdatering av beskrivningen av varan att de hade blivit fel och det skulle vara köp nu som alternativ.
Sen en uppdatering om att folk skulle sluta buda.
Men jag såg att folk budade så jag lade ett autobud på vad som han skulle begära som köp nu.
Men auktionen sprang aldrig iväg och hamn 4500kr under vad han ville ha för surfplattan.
Tycker ni man skall betala varan via klarna med de där köpar skyddet ?

Säljaren är skyldig att följa avtalet, att han gjort fel får stå för han och inte för den som vunnit så kör på.
Citera
2023-12-18, 13:44
Medlem
SOSMULAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marras221
Har nyss skaffat tradera och läste att bud är bindande? Vad innebär det, vad skulle det kunna få för konekvenser om jag vinner en budgivning och sen inte vill köpa varan, är det ett brott?

Som andra nämnt tidigare, buda inte på skit du inte har råd med bara för du har tråkigt.
Ditt konto blir avstängt och inget mer kommer hända, skapar bara en massa problem för säljaren.
Citera
2024-02-07, 15:11
Medlem
Rätta mig om jag har fel. Men jag tror att man har 2 v. ångerrätt på alla internetköp. Så om man råkar ropa in något av misstag kan man först betala. Sedan få pengarna tillbaka.
Citera
2024-02-07, 15:41
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Rätta mig om jag har fel. Men jag tror att man har 2 v. ångerrätt på alla internetköp. Så om man råkar ropa in något av misstag kan man först betala. Sedan få pengarna tillbaka.

Ångerrätt gäller endast när företag säljer till privatpersoner.

Mellan jämställda parter (privatperson säljer till privatperson, eller företag säljer till företag) måste man förhandla om det innan köpet så det är frivilligt att erbjuda det som säljare då. Man kan fortfarande vara "snäll" om köparen vill ångra men det går att tacka nej till då om inget avtalats om innan utan problem. Risken är ju att köparen ger ett hämndombud på Tradera om man vägrar retur som privatpersonsäljare dock.
Citera
2024-02-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Kan man misstänka att någon undersöker möjligheten att trissa upp buden på sina egna varor?
Jag minns ett par som berättade att de trissade upp på varandras varor om budet blev för lågt. Lägg inte mer än du är beredd att betala är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in