Citat:
Ursprungligen postat av
NobleCrusader
Hej
Så eftersom molntjänster började som fan typ år 2010 och framåt så har jag ofta tänkt på att alla är nästan uteslutande baserade i USA. Ifall vi lyckas ha egna molntjänster i Sverige så borde vi kunna spara miljoner svenska kronor årligen som annars åker rakt till USA och ökar på deras storhet som såklart innebär mer dominans av dom. Jag vet hur det känns att få viktig information helt utraderad från sin windows-dator och hur frestad man kan vara att använda USA' s molntjänster. Jag har t.om. tänkt tanken att folk i USA vill sälja sina molntjänster och förstör filer som är offline därför att de vill få in fler kunder till sina molntjänster. Fast det har jag inte bevisat än.
Kan man ha information på ssd eller hdd hemma och göra backups så eller måste man betala till USA-företag för deras molntjänster? Det handlar om en lokal strategi eller en internationell med mer pengar till USA strategi.
Finns en uppsjö leverantörer, en del billiga, andra dyra. Haken är förstås att clownen har inlåsningseffekter som oavsett den nominella prislappen gör dem dyrare i det långa loppet och klart mer riskabla än egna järn eller hyr-VPS:er.