Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-27, 20:09
Medlem
rambo-bambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Sannolikt får du abstinens för att ölen du dricker på kvällen gått ur kroppen på morgonen. Det finns en risk att abstinens blir värre om du slutar dricka tvärt. Som sagts tidigare är det möjligt att dö eller få allvarliga skador av alkoholabstinens. Blir besvären värre än de du beskriver bör du söka vård på beroendemottagning.

Som du själv inser är det här varningstecken du ska ta på allvar. Alkohol är ett gift som kan ställa till med mycket, både socialt men även kroppsligen. Om du fortsätter så här kommer du nog att börja behöva ta återställare på morgonen innan du ska till jobbet…

Tror inte att det är på den nivån att jag riskerar att skadas av att sluta tvärt. I värsta fall så kan jag köpa mig ett sexpack 3,5or. Men tror inte det ska behövas.

Värt att tillägga är att jag har missbrukat förr. Rökte cannabis dagligen under flera år. Så förstår att man mår sämre en period när man lägger av. Nu är alkohol värre iofs, men liknande princip.
Citera
2023-06-27, 20:19
Medlem
Snartfinsks avatar
Om du vill minska din alkoholkonsumtion kan du börja med att jämna ut mängden du dricker under veckan, så att du inte dricker mer på helgerna än på vardagarna. Sedan kan du gradvis byta ut starkare drycker mot svagare eller alkoholfria alternativ. Detta är dock bara ett förslag och det kan vara klokt att rådfråga en läkare innan du gör några stora förändringar. Ta det lugnt och försiktigt.
Citera
2023-06-27, 20:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rambo-bambi
Jag trodde att abstinens var något man fick först man slutade med alkohol. Inte något som smyger sig fram varje dag.
Det är väl det som är beroende, att kroppen hela tiden vill ha mer och mer. Ligger du kvar på samma nivå får du i det läget abstinens.
Citera
2023-06-27, 20:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Lång historia kort. Jag började dricka mer regelbundet för kanske ett år sedan. Idag så dricker jag varje dag. Ungefär 3 Norrlands djups (långhylsa 6,8%) efter jobbet. Betydligt mer under helgen såklart. Var inga konstigheter alls i början, men nu dom senaste dagarna så har jag börjat svettas och bli allmänt nervös på jobbet framåt lunch. På Morgonen är det inga problem, då mår jag bra. Men det här illamåendet börjar smyga sig fram under dagen och håller i sig tills jag kommit hem och fått i mig en öl igen.

Nu när jag skriver det så ser jag hur uppenbart det är. Men är det såhär alkoholabstinens fungerar? Jag har aldrig varit inne i en sådan här period förut så jag har ingen erfarenhet.
Det är högst sannolikt abstinens. Och det kommer antagligen bli värre också om du inte bromsar nu. Du kommer att börja dricka mer och ta med dig "bara en öl" till jobbet. Och en öl till fukost. Som sen bli fler öl.

Det bästa du kan göra just nu är att ta en vit, helt nykter månad.
Citera
2023-06-27, 20:46
Medlem
Citat:
Tror inte att det är på den nivån att jag riskerar att skadas av att sluta tvärt. I värsta fall så kan jag köpa mig ett sexpack 3,5or. Men tror inte det ska behövas.

Värt att tillägga är att jag har missbrukat förr. Rökte cannabis dagligen under flera år. Så förstår att man mår sämre en period när man lägger av. Nu är alkohol värre iofs, men liknande princip.

Men om du är van vid cannabis så har du ju världens bästa verktyg och utkörsport från hårda droger, inkl alkohol! (EDIT: Om du vet med dig att du har svårt att hålla dig borta helt från allt, vill säga. Givetvis är det bättre att vara helren. Om man kan.)

Jag drack mindre än du men kände helt klart av abstinens när jag slutade dricka. Och nåt slags psykologiskt sug som dök upp ibland efter flera månader. Fattade rätt snart att det var totalpaus som gällde för min egen del (tre år och pågående).
Men det var en baggis eftersom jag använde samma medicin, som är bättre på alla sätt, inklusive nästan ogiftig i jämförelse. Plus att man mår så himla mycket bättre utan alkohol!!

Lycka till!
Citera
2023-06-27, 20:48
Du är illa ute. Ge fan i att sitta och dricka själv direkt!
Citera
2023-06-27, 20:53
Medlem
Det låter som att det skulle kunna vara det. Tänker främst på att intaget sker dagligen och det är trots allt ingen försumbar mängd du dricker. Men vet du vad - det är inte värt att chansa med risken att halka ännu längre ner i gropen. Tänk om sitter där en dag med kraftig abstinens och verkligen inte kan sluta. Jobbet ryker, bostaden ryker, har du familj så hänger den lös. Sluta nu när du har en god chans att lyckas och sinnet i behåll. Håll konsumtionen på ett minimum under en period eller avstå helt och hållet.
Citera
2023-06-27, 20:53
Medlem
theshades avatar
Citat:
Jag trodde att abstinens var något man fick först man slutade med alkohol. Inte något som smyger sig fram varje dag.

Alkohol går ur blodet så pass snabbt att när man blivit en dagligdrickare och "bara" dricker på kvällen så hinner man bli skakis under dagen. Därav dricker många under hela dagen.

Till TS: Ja, det är abstinens. Jag började missbruka ordentligt när symtomen du beskriver började visa sig. Gör inte som jag. Sluta med drickandet på vardagarna, eller ha åtminstone fyra nyktra dagar i veckan så kan det liksom inte bli värre. Men så länge man tillåter sig dricka varje dag... Plötsligt är det inte tre Norrlands utan fyra, sen fem, och plötsligt är du i det helvete som kallas alkoholism. Du är på gränsen. Ta det försiktigt.
Citera
2023-06-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Sannolikt får du abstinens för att ölen du dricker på kvällen gått ur kroppen på morgonen. Det finns en risk att abstinens blir värre om du slutar dricka tvärt. Som sagts tidigare är det möjligt att dö eller få allvarliga skador av alkoholabstinens. Blir besvären värre än de du beskriver bör du söka vård på beroendemottagning.

Som du själv inser är det här varningstecken du ska ta på allvar. Alkohol är ett gift som kan ställa till med mycket, både socialt men även kroppsligen. Om du fortsätter så här kommer du nog att börja behöva ta återställare på morgonen innan du ska till jobbet…

Det är när det går över till delirium det blir riktigt farligt och läskigt. Det krävs mer mängder än tre burköl på vardagar och helgsupande för att hamna i det läget. Om man plötsligt blir rädd, paranoid, får hallucinationer etc efter mycket supande, då är det delirium.
Citera
2023-06-27, 21:24
Medlem
JunkerWolands avatar
Först steget av abstinensen är lättare skakningar. Ingen livsfara men du bör steppa ner.

Fortsätter du dricka, kommer abstinensen i form av att det känns som en förkylning. Då efter nån dag nykter. Vid det läget är man i princip fast, och behöver antagligen söka hjälp.

Fortsätter du ändå, kan man nån gång få hallucinationer, när man är bakis. Inte värsta grejen, men rummet kanske blir rött och vibrerar. Sen har du på det, skakningar och förkylning.

Men det är inte ens det värsta. Steget efter är, när ditt skelettet börjar kännas skört. Man oroar sig att nacken ska brytas om man ligger fel osv. Sen såklart allt det andra jag nämnt på det - om man har riktigt otur.

Sista steget är när hjärtat börjar knasa. Tänk dig riktigt hög puls, och såklart allt jag nämnt innan. Söker man inte vård i det läget - dör du efter nån dag.

Det allra värsta är att återhämta sig efter det. Intensiva mardrömmar i en kanske en vecka. Jag tror att många människor kan totalt knäckas mentalt om man upplever det. Tur för mig att jag klarade mig. Nu är det mest en rolig historia, polare kan garva åt mig - för jag var en idiot.

Men tänk på drickandet förfan, fast du kan faktiskt vara alkis och undvika allt det här. Låt kroppen återhämta sig - och kör styrketräning. Ät rätt! Sen kan du bli dragen minst en gång i veckan, inga problem.
Citera
2023-06-27, 22:20
Medlem
Giant Squids avatar
Du kan ju kanske börja jobba halvtid. Då hinner du till närmsta pizzeria i god tid innan bolaget på väg hem. 3 Norrlands Djup är ingenting .
Citera
2023-06-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Låter som alkoholabstinens helt klart eftersom det går över när du får i dig en bira. I värsta fall om de har alkogel på ditt jobb får du dra i dig en näve av det med vatten.

Ja, precis. Det är helt rimligt att börja dricka handsprit för att dämpa abstinensen på arbetstid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in