• 1
  • 2
2023-06-27, 17:36
Medlem
rambo-bambis avatar
Lång historia kort. Jag började dricka mer regelbundet för kanske ett år sedan. Idag så dricker jag varje dag. Ungefär 3 Norrlands djups (långhylsa 6,8%) efter jobbet. Betydligt mer under helgen såklart. Var inga konstigheter alls i början, men nu dom senaste dagarna så har jag börjat svettas och bli allmänt nervös på jobbet framåt lunch. På Morgonen är det inga problem, då mår jag bra. Men det här illamåendet börjar smyga sig fram under dagen och håller i sig tills jag kommit hem och fått i mig en öl igen.

Nu när jag skriver det så ser jag hur uppenbart det är. Men är det såhär alkoholabstinens fungerar? Jag har aldrig varit inne i en sådan här period förut så jag har ingen erfarenhet.
Citera
2023-06-27, 17:51
Medlem
Låter onekligen som alkoholabstinens. Trappa ner och sluta inte dricka tvärt. Alkohol är en av få droger som man kan dö av genom att sluta tvärt.

Dock tror jag inte det är någon större fara för dig beaktat de mängder du säger dig ha druckit. Men ändå, trappa ner om du nu vill dricka mindre. Glöm inte heller att din tolerans ökar så det är lätt hänt att du kommer dricka mer, speciellt när du nu tycks ha abstinens.
Citera
2023-06-27, 18:15
Medlem
rambo-bambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Låter onekligen som alkoholabstinens. Trappa ner och sluta inte dricka tvärt. Alkohol är en av få droger som man kan dö av genom att sluta tvärt.

Dock tror jag inte det är någon större fara för dig beaktat de mängder du säger dig ha druckit. Men ändå, trappa ner om du nu vill dricka mindre. Glöm inte heller att din tolerans ökar så det är lätt hänt att du kommer dricka mer, speciellt när du nu tycks ha abstinens.

Jag trodde att abstinens var något man fick först man slutade med alkohol. Inte något som smyger sig fram varje dag.
Citera
2023-06-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rambo-bambi
Jag trodde att abstinens var något man fick först man slutade med alkohol. Inte något som smyger sig fram varje dag.

Om du dricker mycket större mängder på helgerna så kan det vara abstinens från de dagarna som du märker av. Testa att trappa ner. Och sök hjälp, du ska inte behöva vara ensam i detta.
Citera
2023-06-27, 18:28
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Lång historia kort. Jag började dricka mer regelbundet för kanske ett år sedan. Idag så dricker jag varje dag. Ungefär 3 Norrlands djups (långhylsa 6,8%) efter jobbet. Betydligt mer under helgen såklart. Var inga konstigheter alls i början, men nu dom senaste dagarna så har jag börjat svettas och bli allmänt nervös på jobbet framåt lunch. På Morgonen är det inga problem, då mår jag bra. Men det här illamåendet börjar smyga sig fram under dagen och håller i sig tills jag kommit hem och fått i mig en öl igen.

Nu när jag skriver det så ser jag hur uppenbart det är. Men är det såhär alkoholabstinens fungerar? Jag har aldrig varit inne i en sådan här period förut så jag har ingen erfarenhet.
Bara att du får dessa tankar är ju ett bevis på att allt inte står rätt till.
Sen låter de ju helt klart som dina tankar på abstinens stämmer.
Var helt nykter ett tag och se om det förändras (efter att det först förmodligen blir värre).
Söka hjälp för orsaken till ditt drickande kan ju också vara bra, oavsett om de är för att festa, döva eller tro att det är ballt.
Dricker du enbart för att de ska va "gott" så bör du pröva att hitta annat utan alkoholen. Vatten ska tex vara bra har jag hört.
Lycka till och hoppas du snart mår bättre.
Citera
2023-06-27, 18:35
Medlem
Citat:

Som sagt krävs mer och mer alkohol då toleransen ökar successivt. Dricker du då betydligt mer på helgerna än på vardagarna är det inte otroligt att du på vardagarna när du jobbar blir abstinent.

Som det tycks dricker du dagligen din kropp kräver därför alkohol. Du har vant den vid det och utan helnyktra perioder blir sorgligt nog alkohol ett måste.

Men som sagt, tror knappast du behöver oroa dig. Dock bör du fortsatt ge din kropp paus från alkohol mer än 75% av din tid i livet. Vill inte låta dryg och kunde skrivit din vakna tid men det spelar ingen roll om du dricker dina öl precis innan sovdags. Din kropp tillvans oavsett om du är vaken eller om du sover.
Citera
2023-06-27, 18:42
Medlem
pn222jws avatar
Det sägs att sommaren är rätt tid att trappa ner - man är naturligt gladare då, vet en engelsk psykolog som avrådde från att sluta under vinterhalvåret. Jag tror inte du är alkoholist - kanske riskerar bli, hade en nära anhörig som drack två flaskor sprit dagligen. Låt bli sömntabletter som "lindring".
Citera
2023-06-27, 18:48
Medlem
rambo-bambis avatar
Jag testar ett uppehåll. Är allt på tiden ändå. Är på mina sista öl ikväll så blir rätt bra timing, är bara att strunta i att köpa nytt imorgon. Har som sagt aldrig haft problem med alkohol innan, men börjar man känna sådana här besvär så är det nog dags att pausa innan det spårar iväg.
Citera
2023-06-27, 19:10
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Men är det såhär alkoholabstinens fungerar?
KAN fungera så.
Det varierar ju oerhört från person till person.
Det som tyder på alkoholabstinens framförallt anser jag kunna vara att besvären försvinner när du får i dig alkohol igen.
Att abstinensen kan vara flera dagar under veckan är normalt.
Du börjar bli fysiskt beroende och har ett riskbruk. Är du mentalt beroende också (hjärnan är upptagen av att planera för när man skall dricka igen)?
Kan/vill du inte sluta helt vore det bra att efter en vit period endast dricka en eller två gånger i veckan.
jag skulle nog kolla upp mina värden också.
-------------------
- Man kan ha roligt utan alkohol har jag hört.
- ja men det är dumt att chansa, haha!
- haha, ja det stämmer, men jag kan tom dricka utan att ha roligt.
-------------------
Då har det gått långt i ensamsupandet.
Citera
2023-06-27, 19:50
Medlem
Citat:
Jag testar ett uppehåll. Är allt på tiden ändå. Är på mina sista öl ikväll så blir rätt bra timing, är bara att strunta i att köpa nytt imorgon. Har som sagt aldrig haft problem med alkohol innan, men börjar man känna sådana här besvär så är det nog dags att pausa innan det spårar iväg.

Sannolikt får du abstinens för att ölen du dricker på kvällen gått ur kroppen på morgonen. Det finns en risk att abstinens blir värre om du slutar dricka tvärt. Som sagts tidigare är det möjligt att dö eller få allvarliga skador av alkoholabstinens. Blir besvären värre än de du beskriver bör du söka vård på beroendemottagning.

Som du själv inser är det här varningstecken du ska ta på allvar. Alkohol är ett gift som kan ställa till med mycket, både socialt men även kroppsligen. Om du fortsätter så här kommer du nog att börja behöva ta återställare på morgonen innan du ska till jobbet…
Citera
2023-06-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
KAN fungera så.
Det varierar ju oerhört från person till person.
Det som tyder på alkoholabstinens framförallt anser jag kunna vara att besvären försvinner när du får i dig alkohol igen.
Att abstinensen kan vara flera dagar under veckan är normalt.
Du börjar bli fysiskt beroende och har ett riskbruk. Är du mentalt beroende också (hjärnan är upptagen av att planera för när man skall dricka igen)?
Kan/vill du inte sluta helt vore det bra att efter en vit period endast dricka en eller två gånger i veckan.
jag skulle nog kolla upp mina värden också.
-------------------
- Man kan ha roligt utan alkohol har jag hört.
- ja men det är dumt att chansa, haha!
- haha, ja det stämmer, men jag kan tom dricka utan att ha roligt.
-------------------
Då har det gått långt i ensamsupandet.

Mycket bra sagt! 👌
Citera
2023-06-27, 19:57
Bannlyst
Låter som alkoholabstinens helt klart eftersom det går över när du får i dig en bira. I värsta fall om de har alkogel på ditt jobb får du dra i dig en näve av det med vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in