2023-06-27, 15:50
Medlem
bjornebarns avatar
Jag har ett gammalt konto som ligger och skräpar hos Swedbank, som jag vill avsluta för att jag inte vill ha något mer med dem att göra. I Internetbanken kunde jag inte göra det, utan de hänvisar bara till något swedishbankers.se, där det inte heller går att göra någonting. Jag ringde dem därför, identiferade mig med bank-ID, men när jag kom fram till kundtjänsten påstod den att jag måste ta mig personligen till ett kontor för att avsluta mitt konto hos dem, eftersom det är det sista jag har hos dem. Jag förklarade att jag inte bor i Sverige, men det hjälpte inte.

Är det verkligen lagligt med sådana krav? Vanligtvis vad gäller uppsägning av kontrakt (tex telefonabonnemang) så är det ogiltigt med formkrav på hur en uppsägning skall gå till; om företaget får veta att kundens uppriktliga önskan är att säga upp avtalet, och de kan vara säkra på att det är rätt person de har att göra med, så är de tvungna att säga upp det.

Hur gör jag för att säga upp mitt konto hos dem, utan att behöva besöka dem? Kan jag skicka in en stämningsansökan om de fortsätter vägra?
Citera
2023-06-27, 15:55
Medlem
Hade också Swedbank(eller Föreningssparbanken som det hette då). Och de insisterade på att bara ett kontor i den staden där kontot öppnats kunde avsluta det. Jag tror anledningen är att de var ett nätverk av olika banken och inte en bank med flera kontor.

I flera år av och till hade jag den diskussionen med dem. Jag gick till SEB och sa att jag ville bli kund hos dem och skrev på några papper, hux flux var allt hos Swedbank avslutat och mina pengar osv fanns nu på SEB. Fuck Swedbank sa jag då.
Citera
2023-06-27, 17:47
Medlem
Har själv avslutat konto (vanligt privatkonto) hos swedbank via internetbanken utan problem även om det var några år sedan.

Är kontot i Swedbank eller i en fristående sparbank?
Har du några tjänster kopplade eller nåt?
Inte för jag tror det finns längre men finns det bankbok kopplad till kontor?
Citera
2023-06-27, 18:01
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har själv avslutat konto (vanligt privatkonto) hos swedbank via internetbanken utan problem även om det var några år sedan.

Är kontot i Swedbank eller i en fristående sparbank?
Har du några tjänster kopplade eller nåt?
Inte för jag tror det finns längre men finns det bankbok kopplad till kontor?

Enligt personen i kundtjänsten går det inte att göra det på distans eftersom det är det sista kontot. För ovanlighetens skull (när man har med Swedbank att göra) så lät personen faktiskt sympatisk och som att hon verkligen ville hjälpa till, men att hon inte får enligt deras regler. Jag sökte lite och andra verkar också ha kunnat avsluta alla konton i Internetbanken, men det var också tidigare år, så jag vet inte om deras regelverk har ändrats. Kontot är i Swedbank, och jag har inga tjänster kopplade till det. Saldot är 0.00, och kontot är tom fryst eftersom jag inte har svarat på deras KYC som de påstår sig ha postat till mig.
Citera
2023-06-27, 18:25
Medlem
Daniel_s85s avatar
Kan du inte bara kontakta din nya bank och be dom avsluta kontot hos Swedbank?
Jag bytte till LF och ringde då deras support och fick hjälp att stänga mitt konto och avsluta mina tjänster hos Swedbank. Behövde inte besöka något kontor, allt löstes över telefon.

"Vänd dig sedan till din nya bank som hjälper dig att öppna nya konton och tjänster samt att avsluta konton och tjänster hos din gamla bank."
Citera
2023-06-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_s85
Kan du inte bara kontakta din nya bank och be dom avsluta kontot hos Swedbank?
Jag bytte till LF och ringde då deras support och fick hjälp att stänga mitt konto och avsluta mina tjänster hos Swedbank. Behövde inte besöka något kontor, allt löstes över telefon.

"Vänd dig sedan till din nya bank som hjälper dig att öppna nya konton och tjänster samt att avsluta konton och tjänster hos din gamla bank."

TS harvju antingen redan bytt bank för länge sen (ochbär då kanske mindre sugna på att nu plötsligt hjälpa till att stänga konton) alternativt har ingen ny svensk bank då TS bor utomlands.
Citera
2023-06-29, 15:22
Moderator
evilhoneys avatar
Kan du ge någon en fullmakt som kan gå dit i ditt ställe?
https://www.swedbank.se/privat/jurid...ullmakter.html Där finns även fullmakt för ett enstaka tillfälle och man skriver exakt vad det gäller så personen kan inte göra något annat med fullmakten.
Citera
2023-07-04, 21:22
Medlem
De har väl rätt att diktera sådana avtalsvillkor och kräva inställelse om de vill.
I alla fall om man inte ha bank-id för dator eller mobil, då de av säkerhetsskäl kan önska se id-handling istället.

Jag har avslutat ett konto i Nordea för att de behagade införa full avgift "vardagspaket" som täcker kontokort och tillgång till betalsystem, även för att bara ha ett konto utan att ha kontokort eller betalsystem.

Då loggade jag in via mobilt bank-id oh bad om det, fast jag fick fylla i ett digitalt formulär.
Jag tror bankerna undviker kräva inställelse för det är mer kostsamt än att ta det digitalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in