2023-06-26, 19:01
Medlem
https://www.expressen.se/ekonomi/kon...nor-pa-banken/
Betalväg men rubriken säger allt.
Inte fan kan det stämma?
Citera
2023-06-26, 19:03
Medlem
SnutteFia03s avatar
Varför inte? De flesta som har ett aktivt sparande har väl det eller mer.

Tycker inte det låter orimligt.
Citera
2023-06-26, 19:04
Medlem
Kanske inte på "banken" men aktier t ex och bland "vuxna"
Citera
2023-06-26, 19:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
https://www.expressen.se/ekonomi/kon...nor-pa-banken/
Betalväg men rubriken säger allt.
Inte fan kan det stämma?

Av den lilla texten verkar det även som bara en av tio har lite eller inget sparat. Betydligt fler har inget sparande alls.
Citera
2023-06-26, 19:07
Bannlyst
räknar man med nysvenskar så kan det nog stämma bra
Citera
2023-06-26, 19:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag antar att du är mest förskräckt över att dessa tio procent har det på just sparkonto, men enkäten verkar väldigt noga med just att det handlar om Sparkonto. Det är väl intressant i sig, att skulle börsen kollapsa är dessa redo att gå in med denna reserv. Dvs de som har aktier och annat på minst en miljon (och kanske inte hinner sälja vid dipp) måste vara många fler.
Citera
2023-06-26, 19:09
Medlem
SimonSesss avatar
Om jag räknar ihop alla pengar jag har i världen så har jag nog ca en miljon, om jag inte räknar skulder som lån då.
Citera
2023-06-26, 19:13
Medlem
Per-Automatiks avatar
Det är väl rätt vanligt att man i övre medelklass och uppåt har ett rejält tilltaget pensionskonto, samt ett sparkonto eller aktiebok. Skulle inte bli förvånad om en tiondel av Svenskarna är miljonärer (i likvider).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag antar att du är mest förskräckt över att dessa tio procent har det på just sparkonto, men enkäten verkar väldigt noga med just att det handlar om Sparkonto. Det är väl intressant i sig, att skulle börsen kollapsa är dessa redo att gå in med denna reserv. Dvs de som har aktier och annat på minst en miljon (och kanske inte hinner sälja vid dipp) måste vara många fler.

Ja, vi pratar ju sparkonto. Det verkar minst sagt konstigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Om jag räknar ihop alla pengar jag har i världen så har jag nog ca en miljon, om jag inte räknar skulder som lån då.

Du har en poäng där. Med i den gruppen som nämns finns garanterat personer med både aktieportföljer/sparkonton som också har stora bostadslån.
Citera
2023-06-26, 19:14
Medlem
Verkar orimligt. Framför allt om det gäller "sparkontot". Nu är ju artikeln låst men en felkälla som man inser direkt av ingressen är att de frågat folk hur mycket de har.

Ungefär en av tio lär ju ljuga direkt på den frågan för att imponera på lilla Lisa som ringer och frågar hur mycket Hasse har på banken.
Citera
2023-06-26, 19:16
Avstängd
Onanikrems avatar
Har sju. mvh. En vanlig arbetare som gick i tidig pension. Den statliga pensionen som staten stulit varje månad i hela ens liv kan man ju räkna bort nu när de höjde pensionsåldern till 67år Det går väl till sandmänniskor numera.

Ni som inte har eget sparande är rökta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in