2023-06-26, 16:29
Medlem
Ja just det. Om horan får 1 000 kr så är 200 kr moms som skall inbetalas. Om hallicken får 500 av horan är 100 kr moms att inbetala till staten.
Citera
2023-06-26, 16:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1140645

Intressant. Borde inte torsken tvingas betala skatten? Eller brottsoffermyndigheten? Och eftersom gåvoskatten avskaffad så borde väl sexsäljaren bara kunna hävda att pengarna bara var en gåva som inte hade med sexakten att göra?
vid normal försäljning så är det väl säljaren som ansvarar för att moms och liknande betalas in. Är ju inte köparens ansvar att betala in momsen när han eller hon handlat på ICA.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Varför gör man så här?

På sätt och vis så kriminaliserar man ju att sälja sex då ingen vill betala med Swish eller kort och det kommer vara otroligt svårt för prostituerade att föra över pengarna till skatteverket då bankerna kommer neka kontanterna.
Med vilken rätt kan dom neka kontanterna i det här läget? Det är ju inte olagligt att sälja sex så det kan ju knappast betraktas som brottspengar?
Citera
2023-06-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Med vilken rätt kan dom neka kontanterna i det här läget? Det är ju inte olagligt att sälja sex så det kan ju knappast betraktas som brottspengar?

Om jag kommer till banken med stora summor ofta så kommer de fråga vart pengarna kommer ifrån. Om jag då säger att jag sålt bilar så vill de se kvitton.

Samma sak kommer ju hända med prostituerade - och vem vill skriva på kvitton när de köper sex?
Citera
2023-06-26, 17:56
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Ja just det. Om horan får 1 000 kr så är 200 kr moms som skall inbetalas. Om hallicken får 500 av horan är 100 kr moms att inbetala till staten.

Inkomst av tjänst, inte näringsverksamhet.
Citera
2023-06-26, 18:07
Medlem
Kul att lämna in kvittot lönetanten när jag vill nyttja det på mitt friskvårdsbidrag 🤣
Citera
2023-06-26, 18:52
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
vid normal försäljning så är det väl säljaren som ansvarar för att moms och liknande betalas in. Är ju inte köparens ansvar att betala in momsen när han eller hon handlat på ICA.

Det var ju något UG-reportage från Norrland där polisen snodde sexsäljarens pengar till hennes stora förtvivlan. Fast skillnaden kanske är att thaihaken inte kan bevisa när det har utförts vanlig massage och när salongsgeväret har avfyrats.
Citera
2023-06-26, 20:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Om jag kommer till banken med stora summor ofta så kommer de fråga vart pengarna kommer ifrån. Om jag då säger att jag sålt bilar så vill de se kvitton.

Samma sak kommer ju hända med prostituerade - och vem vill skriva på kvitton när de köper sex?
Horan måste väl skriva ut kvitton. Varför skulle torsken behöva skriva under något?
Citera
2023-06-26, 20:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1140645

Intressant. Borde inte torsken tvingas betala skatten? Eller brottsoffermyndigheten? Och eftersom gåvoskatten avskaffad så borde väl sexsäljaren bara kunna hävda att pengarna bara var en gåva som inte hade med sexakten att göra?

Jag tror väl inte direkt att något av ovanstående argument kommer att bita på Skatteverket. Nationalstaten befinner sig i slutfasen nu och låtsaspengarna måste in. Syftet är naturligtvis inte att finansiera några skolor och dagis med sexförsäljning utan att ge arbetsuppgifter åt byråkraterna. Ni som sysslar med det här bör verkligen ta en titt på privata betalamedel utanför statens kontroll. Det kan vara såväl guld och silver som kryptovalutor. Att inte ta emot statens fiatvaluta för den här typen av tjänster bör betraktas som lika självklart som att inte ha sex utan kondom med en främling.
Torsken kan inte avkrävas skatt eftersom det inte är hans inkomst. Det är horan som har en inkomst och då måste skatta på den.

Man kan hävda att pengarna bara var en gåva, fast ingen kommer tro på det, och Skatteverket skulle upptaxera.
Citera
2023-06-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen

Nej hallickverksamhet är helt olagligt och därmed inte skatte/momspliktig, all inkomst i en sådan verksamhet är olaglig intjänad.
Prostitution är laglig inkomst och därmed skattepliktig.
Citera
2023-06-26, 23:48
Medlem
Citat:
Horan måste väl skriva ut kvitton. Varför skulle torsken behöva skriva under något?

Den prostituerade måste erbjuda att skriva ut kvitto det måste inte faktiskt göras. Om kvitto önskas skall det ges men det går även bra i digital form.
Citera
2023-06-26, 23:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Den prostituerade måste erbjuda att skriva ut kvitto det måste inte faktiskt göras. Om kvitto önskas skall det ges men det går även bra i digital form.
Oavsett vilken form så behöver köparen knappast skriva under något och inkomsten skall redovisas till skatteverket oavsett om köparen tar emot ett kvitto eller ej.
Citera
2023-06-26, 23:53
Medlem
Citat:
Oavsett vilken form så behöver köparen knappast skriva under något och inkomsten skall redovisas till skatteverket oavsett om köparen tar emot ett kvitto eller ej.

Jepp. Så länge man inte säljer för under 20 430kr(för 2022) då behöver det inte deklareras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in