• 1
  • 2
2023-06-26, 03:15
Medlem
Charles-Lyntons avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1140645

Citat:
Skatteverket: Prostitution måste beskattas

Skatteverket konstaterar att försäljning av sexuella tjänster ska beskattas som andra tjänster.

– Vi måste följa skattelagar som riksdagen beslutar om. Det finns inte något utrymme för tolkning av lagen, skriver Skatteverket på sin sajt enligt Dagens Juridik.

Skatteverket uttrycker dock sympati för dem som säljer sexuella tjänster eftersom de kan befinna sig i en utsatt situation.

– Den som har inkomst av försäljning av sexuella tjänster är enligt lag skyldig att redovisa inkomsterna i deklarationen och kan själv betala in sin skatt till sitt skattekonto, tillägger myndigheten.

Intressant. Borde inte torsken tvingas betala skatten? Eller brottsoffermyndigheten? Och eftersom gåvoskatten avskaffad så borde väl sexsäljaren bara kunna hävda att pengarna bara var en gåva som inte hade med sexakten att göra?

Jag tror väl inte direkt att något av ovanstående argument kommer att bita på Skatteverket. Nationalstaten befinner sig i slutfasen nu och låtsaspengarna måste in. Syftet är naturligtvis inte att finansiera några skolor och dagis med sexförsäljning utan att ge arbetsuppgifter åt byråkraterna. Ni som sysslar med det här bör verkligen ta en titt på privata betalamedel utanför statens kontroll. Det kan vara såväl guld och silver som kryptovalutor. Att inte ta emot statens fiatvaluta för den här typen av tjänster bör betraktas som lika självklart som att inte ha sex utan kondom med en främling.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2023-06-26 kl. 03:20.
Citera
2023-06-26, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Nej det var droppen, luder är redan svindyra i det här landet och nu ska vi utöver originaltaxa även betala moms på det?

Fan inget bra om man får ett kvitto på sexköpet då det är olagligt.
Citera
2023-06-26, 03:36
Medlem
Maskotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Fan inget bra om man får ett kvitto på sexköpet då det är olagligt.
Är prostituerade tvungna att skriva ut kvitton? Jag är rädd för att jag kommer glömma det i tjänstebilen och då är det ju kört kan man säga.
Citera
2023-06-26, 03:47
Medlem
Finns väl redan en tråd om det?
Citera
2023-06-26, 04:17
Medlem
Citat:
Är prostituerade tvungna att skriva ut kvitton? Jag är rädd för att jag kommer glömma det i tjänstebilen och då är det ju kört kan man säga.

Skall de betala skatt så måste de ju ha kvitton på försäljningen.
Citera
2023-06-26, 07:03
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1140645
Intressant. Borde inte torsken tvingas betala skatten? Eller brottsoffermyndigheten? Och eftersom gåvoskatten avskaffad så borde väl sexsäljaren bara kunna hävda att pengarna bara var en gåva som inte hade med sexakten att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Finns väl redan en tråd om det?
Såklart det gör (FB) Skatteverket: "Vi sympatiserar med prostituerade men skatt skall betalas"
Citera
2023-06-26, 08:52
Medlem
Christopher.s avatar
Får man lyfta momsen? Är det en avdragsgill avgift?
Citera
2023-06-26, 11:05
Medlem
Kan det även bli talan om öppet köp eller pengarna tillbaka i värsta fall…
Citera
2023-06-26, 11:20
Medlem
Citat:
Kan du göra avdrag på det om du har F-skattesedel?
Citera
2023-06-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Får man lyfta momsen? Är det en avdragsgill avgift?

Nja, inte riktigt. men en av dom vanligaste fallen av sexköp i sverige sker ju på Thaimassage
salonger och där kan du ju få den som friskvård av din arbetsgivare, dvs själva grundbeloppet
säg 400:-kr är friskvård, extratjänster betalas kontant utan kvitto.
Citera
2023-06-26, 15:31
Medlem
Varför gör man så här?

På sätt och vis så kriminaliserar man ju att sälja sex då ingen vill betala med Swish eller kort och det kommer vara otroligt svårt för prostituerade att föra över pengarna till skatteverket då bankerna kommer neka kontanterna.
Citera
2023-06-26, 16:27
Medlem
Om hallicken skall ha 50% av horan så är det beloppet en kostnad för intäktens förvärvande och en avdragsgill kostnad. Skatteverket borde ge ut anvisningar hur var och en skall deklarera. Även hallicken skall ta upp inkomsten han får fråga horan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in