• 1
  • 2
2023-06-25, 09:48
Medlem
Hej! Hittar ingen superbra tråd kring detta så jag gör en egen.

Jag har nu blivit erbjuden jobb i en verksamhet där alla tjänster i princip är säkerhetsklassade. Utan att säga för mycket så håller företaget på med vapen och är inte Försvarsmakten.

Det är så att jag för 14 år sedan blev dömd för ringa narkotikabrott. Kort historia kring det, drog kokain på nattklubb, blev tagen på bar gärning av vakt. Sedan dess har jag inte blivit dömd för något annat, och har inte använt några olagliga droger alls. Aldrig riktigt haft något intresse helt enkelt.

Nu är det dags för prövning med intervju/registerkontroll. Jag gissar att tjänsten är i klass 2, men kan ej veta helt säkert. Det här strafföreläggandet syns inte i mina register, men det jag undrar är om Säpo har något superregister de kan slå i och se allt, även fast det är gallrat?

Tycker ni jag bara bör säga som det är? "Ung och dum", vilket faktiskt är hyfsat sant ändå när det hände.
Citera
2023-06-25, 09:57
Medlem
fimbuls avatar
Helt klart ska du nämna det på säkerhetsintervjun.

Kommer det fram att du försöker mörka det är det mycket värre.
Citera
2023-06-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Helt klart ska du nämna det på säkerhetsintervjun.

Kommer det fram att du försöker mörka det är det mycket värre.

Det är lite ditåt jag lutar. Sannolikt lär det inte krossa mina chanser, men om jag ljuger och de får reda på det så kommer jag garanterat vara rökt
Citera
2023-06-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benganekung

Jag har nu blivit erbjuden jobb i en verksamhet där alla tjänster i princip är säkerhetsklassade. Utan att säga för mycket så håller företaget på med vapen och är inte Försvarsmakten.

Det är så att jag för 14 år sedan blev dömd för ringa narkotikabrott. Kort historia kring det, drog kokain på nattklubb, blev tagen på bar gärning av vakt. Sedan dess har jag inte blivit dömd för något annat, och har inte använt några olagliga droger alls. Aldrig riktigt haft något intresse helt enkelt.

Nu är det dags för prövning med intervju/registerkontroll. Jag gissar att tjänsten är i klass 2, men kan ej veta helt säkert. Det här strafföreläggandet syns inte i mina register, men det jag undrar är om Säpo har något superregister de kan slå i och se allt, även fast det är gallrat?

Tycker ni jag bara bör säga som det är? "Ung och dum", vilket faktiskt är hyfsat sant ändå när det hände.

Om brottet är preskriberat så kan inte säpo se det eftersom det är gallrat.
Om du väljer att nämna det om frågor kring tidigare brottslighet kommer upp väljer du själv.

Det kommer inte att hittas.

//kanhanda
Citera
2023-06-26, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Om du väljer att nämna det om frågor kring tidigare brottslighet kommer upp väljer du själv.

//kanhanda

Ja det är också ett perspektiv. Det är gallrat sedan 9.5 år. Det finns dessutom väldigt få som vet om detta, så att luska fram det här från några andra källor är omöjligt för dem.

Jag måste fundera. Säkerhetsintervju har jag inte fått tid för än. Vi sa att vi skulle ta det i augusti eftersom det var massa semestrar osv. Jag har därmed betänketid
Citera
2023-06-27, 01:04
Avstängd
slemhogs avatar
Säpo ser allt du blivit anmäld för eller dömd under ditt liv i sitt register, vafan tror du? Även radiobilar gör det där polis under nykterhetskontroll nämnt en ungdomssak 5 år efter det blev gallrat, så du kan inte mörka nägot. Försöker du mörka och varit dömd klarar du inte kontrollen. Säkerhetskontroll är prio 1 att man är pålitlig och öppen. Dom har dock ingen koll på eller kan kolla vad man surfar på privat eller skriver här, inte ens när man jobbar med en säkerhetsklassad tjänst, de kan jag garantera dig.
Senast redigerad av slemhog 2023-06-27 kl. 01:12.
Citera
2023-07-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Säpo ser allt du blivit anmäld för eller dömd under ditt liv i sitt register, vafan tror du? Även radiobilar gör det där polis under nykterhetskontroll nämnt en ungdomssak 5 år efter det blev gallrat, så du kan inte mörka nägot. Försöker du mörka och varit dömd klarar du inte kontrollen. Säkerhetskontroll är prio 1 att man är pålitlig och öppen. Dom har dock ingen koll på eller kan kolla vad man surfar på privat eller skriver här, inte ens när man jobbar med en säkerhetsklassad tjänst, de kan jag garantera dig.
Hur vet du att de inte kan det?
Citera
2023-11-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda

//kanhanda

Blir inte klok på vad som gäller, man läser så mycket olika.

Hur fan ligger det till egentligen på riktigt, alla säger olika?

Säg att ngn var misstänkt för en sak för drygt 20-30 år sedan, som inte ledde till ngt då brott ej kunde styrkas, och personen säger på intervju att man inte varit misstänkt för ngt?

KAN Säpo se det eller inte? Ingen verkar veta med säkerhet...
Citera
2023-11-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokratist
Blir inte klok på vad som gäller, man läser så mycket olika.

Hur fan ligger det till egentligen på riktigt, alla säger olika?

Säg att ngn var misstänkt för en sak för drygt 20-30 år sedan, som inte ledde till ngt då brott ej kunde styrkas, och personen säger på intervju att man inte varit misstänkt för ngt?

KAN Säpo se det eller inte? Ingen verkar veta med säkerhet...

Finns det lagar måste det följas av alla myndigheter.

Men läs detta angående misstankeregistet som du frågar efter:

https://lawline.se/answers/gallring-...tankeregistret

Svar är alltså nej.
Citera
2024-07-04, 18:38
Medlem
Hur gick det i ditt fall?
Tog du upp ditt förflutna med brottet? Fick du jobbet?

Citat:
Ursprungligen postat av Benganekung

Citera
2024-07-04, 21:17
Medlem
Låter sinnessjukt att man ska behöva svara för ett "brott" som ägde rum för 14 år sedan och som är preskriberat.

Fair enough om han mördat någon eller varit medlem i kriminellt gäng eller liknande. Tvivlar på att de bryr sig vad man gjort på en nattklubb för 14 år sedan. "Honom ska vi utpressa, han drog en lina för 14 år sedan". Lägg av....
Citera
2024-07-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Låter sinnessjukt att man ska behöva svara för ett "brott" som ägde rum för 14 år sedan och som är preskriberat.

Fair enough om han mördat någon eller varit medlem i kriminellt gäng eller liknande. Tvivlar på att de bryr sig vad man gjort på en nattklubb för 14 år sedan. "Honom ska vi utpressa, han drog en lina för 14 år sedan". Lägg av....

Fast det är inte riktigt kopplat till säkerhetsprövning eller registerkontroll. Arbetsgivarna får tag på den där informationen via verifiera.se och sådana tjänster istället.

För säkerhetsprövning tittar SÄPO i sina register och om det är gallrat är det inte säkert att infon går ut till beställaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in