• 1
  • 2
2023-06-24, 22:30
Bannlyst
Finns det ens?

Vet att om man har 2-3 olika premium rensprogram så blir det ganska bra.
Men det finns inte endast med 1 enda?

Alternativt 3-5st olika gratis program?

Vilka rekommenderas utöver

CCleaner
Privazer
Glary Utilies

Alla med allt ibockat.

Vad har jag missat? Borde skaffa?

Inget brottsligt.
Bara Paranoid för myndigheter, Big Brother
Citera
2023-06-24, 22:42
Medlem
zcinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooonytiigerr
Finns det ens?

CCleaner
Privazer
Glary Utilies

Alla med allt ibockat.

Inget brottsligt.

ett tips är att du börjar använda tails efter du lyckats med din rensning av datorn så slipper du oroa dig i framtiden.
https://tails.boum.org/
Citera
2023-06-24, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
ett tips är att du börjar använda tails efter du lyckats med din rensning av datorn så slipper du oroa dig i framtiden.
https://tails.boum.org/

Tack för tipset, får läsa på om det där.

Men VPN har jag med ett premium. Det räcker alltså inte?
Citera
2023-06-24, 22:45
Om du menar det tomma utrymmet så skapa en container som fyller hela utrymmet med Veracrypt med PIM-kod och 64 tex cA1r<6.9kwQ osv och sen släng den.
Citera
2023-06-24, 22:49
Medlem
zcinners avatar
Citat:
Tack för tipset, får läsa på om det där.

Men VPN har jag med ett premium. Det räcker alltså inte?

VPN är ett bra första steg, men kommer dom hem till dig av någon anledning och plockar datorn så gör den ingen nytta.
Citera
2023-06-24, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
VPN är ett bra första steg, men kommer dom hem till dig av någon anledning och plockar datorn så gör den ingen nytta.

aahaa, ja det vet jag ju.
Men jag har inget att dölja för dom.

Men vill inte att dom kan hålla koll på mig, spåra mig och skit.
Är så Paranoid av mig.

Kör inte ens bilen hem om en mörk ny volvo kör bakom mig.
Är helt laglydig, men så jävla Paranoid. sjukdom säkert.

Då åker jag förbi och vänder 1km bort och kollar att den inte följer efter. LOL
Vänner hånar mig och garvar.
Citera
2023-06-24, 23:06
Medlem
Vad du rensar lokalt på din dator spelar noll roll, duger gott med ”rensa cache” i webbläsaren, behövs inga program för det. Slå på kryptering av OS disken så behöver du aldrig bry dig om det. Har du windows pro eller högre så slå på bitlocker, klart!

Vpn skyddar dig en delsträcka, men hjälper föga egentligen, beroende på, vill någon verkligen spåra dig är vpn nada, men för gemene man fullt tillräckligt. Du ska vara på nivå terrorist eller pedofilring innan det är aktuellt med den kartläggningen.

Det är ditt beteende som avslöjar dig, du kan ha vpn och bara surfa genom TOR, beteendet syns i trafiken
Citera
2023-06-24, 23:13
Medlem
Jävlar vad du krånglar.

Skaffa två webbläsare istället. Här är min setup:

Firefox för allt som kräver ett konto som jag har en egen koppling till. Banker, Reddit, diverse forum

Mullvad Browser för allting och jag menar allting annat. Allting raderas från MB när du stänger den. Ingen rensning behövs.

Komplettera med VPN för att din ISP och polisen inte ska kunna se din trafik
Komplettera med kryptering av disken. Bitlocker, Filevault eller Veracrypt. Gör ingen skillnad.

Valfritt: använd extra sandboxing på en eller båda av webbläsarna. För högre säkerhet kika på Windows Sandbox eller Virtualbox. För högre smidighet kika på Sandboxie.
Citera
2023-06-24, 23:15
Medlem
zcinners avatar
Citat:
aahaa, ja det vet jag ju.
Men jag har inget att dölja för dom.

Men vill inte att dom kan hålla koll på mig, spåra mig och skit.
Är så Paranoid av mig.

Kör inte ens bilen hem om en mörk ny volvo kör bakom mig.
Är helt laglydig, men så jävla Paranoid. sjukdom säkert.

Då åker jag förbi och vänder 1km bort och kollar att den inte följer efter. LOL
Vänner hånar mig och garvar.

Jo tack jag vet hur det är o leva med paranoia, har ett par ganska tunga diagnoser på den fronten. Samt att jag är gammal tjackis, som går på höga doser Elvanse nu, lagligt av doktorn. man lär sig o leva med rösterna och tankarna. jag gör inte mycket olagligt på nätet för den delen heller. blir ju en del skitsnack i discord och annat sådant. då får mobilen ligga i köket för den litar jag inte på. hemligheten är ju att alltid ligga steget före sina nojjor då har dom svårt o få fäste, så du är på rätt väg min vän att finna ditt Lebensraum. Om jag var du så hade ja köpt nya hårddiskar och gjort allt rätt från början. Har du koll på din router? det är inte bara storebror eller myndigheter man behöver oroa sig. väldigt lätt o ta sig in på folks routrar tex. finns bra program för den biten också som ger en enkel överblick, och nya enheter måste godkännas med MAC-Adress tex. fint o köra VPN direkt från routern också. att kryptera partitioner på datorn är väldigt lätt idag. och att inte använda sig av gmail är också att föredra, kolla in Protonmail, sen är det värt o grotta in sig i lite tillägg till din webbläsare. och som jag sa tidigare slår nojjan på rejält och du behöver göra något, använd tails för det. när du väl installerat allt så är det inte så mycket underhåll det flyter på bra. du måste bara hitta din egna setup. =)

Edit: Ta sig in på folks routrar via WiFi, Grannar osv you name it
Senast redigerad av zcinner 2023-06-24 kl. 23:18.
Citera
2023-06-24, 23:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Finns det ens?

CCleaner
Privazer
Glary Utilies

Alla med allt ibockat.

Inget brottsligt.

Du kan endast ta bort de lokala spåren som finns i din dator, så din storasyster, flickvän eller din mamma inte kan se vad du tittat på. Storebror vet redan vad du tittat på, genom spåren som finns ute på nätet, och som du inte kommer åt.

För att rensa ut all lokalt sparad historik brukar finnas en funktion i webbläsarna för detta. Men det tar egentligen inte bort något. Det är mera som att bara plocka ner lappar från en korktavla. Lapparna finns fortfarande kvar någonstans. Det du behöver göra sedan är att skriva över allt oanvänt utrymma på din lagringsenhet. Detta är dock inte vattentätt, då dagens hårddiskar har en ganska abstrakt hantering av datan, med extra kapacitet som reserv och för ökad prestanda, så att man aldrig kan veta vad som faktisk finns kvar och inte.

Det man behöver, göra innan man börjat använda sin dator är att säkerställa att hela hårddisken eller åtminstone användardatat är krypterat. Har du inte gjort detta är det i princip för sent nu. Då återstår endast fysisk destruktion av enheten.

Om du sedan faktisk ska skydda dig mot storebror så är det ett enormt projekt, där du måste tänka igenom strategier och personas som inte smittar varandra. Som en del i det kan VPN som andra nämnt komma till pass. Även TOR kan rätt använt ge en viss möjlighet till anonymitet.

Men allt börjar med att välja rätt datorsystem och rätt mobil. Och här är det viktigaste att välja hårdvara som låter dig installera ett open-source-operativsystem, coh att du fakisk kör ett open-source-operativsystem. Så fort du kör Windows, MacOSX eller "stock Android" får du utgå ifrån att storebror har åtkomst till allt. Då är du rökt vad du än gör. Givetvis kan du inte använda webbläsare som Edge eller Chrome, för då är du också helt körd.
Senast redigerad av henriko 2023-06-24 kl. 23:44.
Citera
2023-06-25, 00:16
Medlem
Maskotens avatar
Börja med att avinstallera följande:
* CCleaner
* Privazer
* Glary Utilies

Installera sedan LibreWolf: librewolf.net

Installera sedan Mullvad VPN: mullvad.net

Öppna LibreWolf, konfigurera den att alltid köra i privat läge. Ändra proxyinställningarna för LibreWolf så att SOCKS5 pekar på 10.64.0.1:1080. Detta resulterar i att trafik med webbläsaren fullständigt tvingas genom Mullvads reverse proxy, alltså all trafik som (kanske av misstag) går utanför VPN kommer misslyckas och inte nå internet ens en gång. Och eftersom webbläsaren kör i privat läge så behöver du inte oroa dig över cookies. Installera också tillägget µBlock Origin.

Om du inte kan någonting om datorer och laddar ned saker då och då och är allmänt dum i huvudet, ladda då ned Ccleaner + Ccenhancer. Kör Ccleaner vid behov. Laddar du ned Privazer & Glary Utilities & RövRens Bögkuk eller något annat så kommer jag spåra upp dig.
Citera
2023-06-25, 00:20
Medlem
Maskotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det man behöver, göra innan man börjat använda sin dator är att säkerställa att hela hårddisken eller åtminstone användardatat är krypterat. Har du inte gjort detta är det i princip för sent nu. Då återstår endast fysisk destruktion av enheten.
Jag håller inte med. Jag skulle kunna köpa en hårddisk från Elgiganten, formatera den till NTFS, lägga in all barnporr som jag har i lager (jävligt mycket), sedan wipea hårddisken med nollor 1 gång, formatera den igen och kryptera den med 1 överskrivning, sedan formatera den igen. Efter detta så skulle jag utan problem kunna lämna in hårddisken till polisen och säga att den är full med barnporr. Dom kommer analysera den och inte hitta någonting av värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in