2023-06-24, 18:13
Bannlyst
Hej! Är en man, mellan 30-40 år gammal.

Jag har alltid haft problem med min hy. När jag var 12-13 blev jag ENORMT finnig. Hade stora bölder, och finnar i ansiktet och på ryggen. Detta försvann när jag blev runt 14-15. Men när jag blev runt 21 fick jag istället hår på ryggen (ja, jag är en hårig jävel) och med detta hårsäcksinflammationer. Såg ut som finnar, men gjorde så jävla ont. Gick inte att klämma. Även detta lade sig några år senare.

Idag, är jag 30-40. Jag har inte ofta finnar, men får någon enstaka. Ibland i ansikte, ibland på kroppen. Har massa fula ärr och jävulskap.

Hårsäcksinflammationer kommer ungefär lika sällan som finnar/acne.

Men, min hy blir EXTREMT torr på vintrarna. Är som sandpapper. Då kan jag bli finnig. På sommaren blir den istället EXTREMT fet/flottig. Oavsett årstid, så kan jag 2-3h efter att jag duschat, dra fingrarna över huden och få med massa avlagringar/fett/talg som går att rulla till små bollar.

Det är ALLTID massa jävla knottror, pluppar och skit jag kan dra bort från huden, vad fan är detta??? Och varför kommer det tillbaka bara någon timme efter att jag duschat?

Som det är nu, känns det aldrig som att jag blir ren. Min hy är helt jävla cp.

Dricker normalt med vatten. Tränar aldrig. Äter normal kost, aldrig skräpmat. Röker inte. Dricker inte alkohol.

Vad fan är det för fel? Någon annan som har liknande?

Just nu i värmen, är det som att jag tagit ett oljebad. I vinter, är det sandpapper och skrikande rödflammig hud när jag duschat.

Har solat en del i sommar och blivit brun, men sol verkar inte göra något underverk på min hy.

Hjälp?
Citera
2023-06-24, 19:13
Medlem
TS, duschens värme kan ju göra att porerna öppnar sig. Testa med att tvätta ansiktet med en mjuk svamp eller dylikt när du är i duschen. Då borde det inte bli som du skrev.

Sen skaffar du dig även en passande ansiktslotion för att motverka torrhet under vintern.

Lycka till.
Citera
2023-06-24, 19:18
Medlem
Har inte lika påtagliga problem men känner igen det.

För mig funkar det att vara i klorvatten mycket (dvs simbassäng) får ren bäbishud efter några ggr...
Citera
2023-06-24, 19:23
Medlem
Se över dina hygienartiklar. Borsta dig ordentligt ren. Avsluta duschen med så kallt vatten du står ut med för att porerna ska stängas igen bättre.

Träna en gång per dag där du svettas ordentligt.

Se över maten. Om du kan ser du till att bli vegan.
Citera
2023-06-24, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
TS, duschens värme kan ju göra att porerna öppnar sig. Testa med att tvätta ansiktet med en mjuk svamp eller dylikt när du är i duschen. Då borde det inte bli som du skrev.

Sen skaffar du dig även en passande ansiktslotion för att motverka torrhet under vintern.

Lycka till.

Kör med MAX ljummet vatten. Oftast inte ens det, duschar MAX 5 min. Har ganska milda shampon (family fresh) funkar ok. Dom funkar bättre än Nivea och andra schampon som ska vara "milda" men som inte är det...

Duschar jag hett/varmt blir min hud helt söndertorkad/förstörd och jag blir rödflammig efteråt. Extremt rödflammig.

Har testat 10-20 lotions. Dom mildrar klåda. Men sedan lägger sig krämen/fettet som en hinna över min hud. Känns inte som att min hud absorberar.
Citera
2023-06-24, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Har inte lika påtagliga problem men känner igen det.

För mig funkar det att vara i klorvatten mycket (dvs simbassäng) får ren bäbishud efter några ggr...

Jasså? Hade jag inte haft en så ful kropp hade man ju kanske vågat sig till badhus.
Citera
2023-06-24, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Se över dina hygienartiklar. Borsta dig ordentligt ren. Avsluta duschen med så kallt vatten du står ut med för att porerna ska stängas igen bättre.

Träna en gång per dag där du svettas ordentligt.

Se över maten. Om du kan ser du till att bli vegan.

Se över mina hygienartiklar? Vilka menar du? Handdukar och liknande tvättas ofta. Har det städat hemma, lever inte i något sunk.

Men en borste/svamp att skrubba med i duschen kanske vore bra?
Citera
2023-06-24, 19:56
Medlem
Det bästa vore nog att du besökte en hudterapeut eller hudläkare som kunde ge dig rekommendationer efter att ha bedömt huden. Då får du råd och hjälp att hitta produkter som passar för just din hud. Att experimentera själv kan såklart funka, men risken finns ju att det blir värre och huden hamnar ännu mer obalans. Boka tid till en hudterapeut så får du rätt hjälp!
Citera
2023-06-24, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl
Det bästa vore nog att du besökte en hudterapeut eller hudläkare som kunde ge dig rekommendationer efter att ha bedömt huden. Då får du råd och hjälp att hitta produkter som passar för just din hud. Att experimentera själv kan såklart funka, men risken finns ju att det blir värre och huden hamnar ännu mer obalans. Boka tid till en hudterapeut så får du rätt hjälp!

Det bästa vore nog egentligen att börja träna, och flytta till ett land med mycket sol och bo nära havet. Saltvatten, sol och motion bör väl göra susen? Men är ju lättare sagt än gjort.
Citera
2023-06-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Hej! Är en man, mellan 30-40 år gammal.

Jag har alltid haft problem med min hy. När jag var 12-13 blev jag ENORMT finnig. Hade stora bölder, och finnar i ansiktet och på ryggen. Detta försvann när jag blev runt 14-15. Men när jag blev runt 21 fick jag istället hår på ryggen (ja, jag är en hårig jävel) och med detta hårsäcksinflammationer. Såg ut som finnar, men gjorde så jävla ont. Gick inte att klämma. Även detta lade sig några år senare.

Idag, är jag 30-40. Jag har inte ofta finnar, men får någon enstaka. Ibland i ansikte, ibland på kroppen. Har massa fula ärr och jävulskap.

Hårsäcksinflammationer kommer ungefär lika sällan som finnar/acne.

Men, min hy blir EXTREMT torr på vintrarna. Är som sandpapper. Då kan jag bli finnig. På sommaren blir den istället EXTREMT fet/flottig. Oavsett årstid, så kan jag 2-3h efter att jag duschat, dra fingrarna över huden och få med massa avlagringar/fett/talg som går att rulla till små bollar.

Det är ALLTID massa jävla knottror, pluppar och skit jag kan dra bort från huden, vad fan är detta??? Och varför kommer det tillbaka bara någon timme efter att jag duschat?

Som det är nu, känns det aldrig som att jag blir ren. Min hy är helt jävla cp.

Dricker normalt med vatten. Tränar aldrig. Äter normal kost, aldrig skräpmat. Röker inte. Dricker inte alkohol.

Vad fan är det för fel? Någon annan som har liknande?

Just nu i värmen, är det som att jag tagit ett oljebad. I vinter, är det sandpapper och skrikande rödflammig hud när jag duschat.

Har solat en del i sommar och blivit brun, men sol verkar inte göra något underverk på min hy.

Hjälp?
Peelinghandskar hade kanske hjälp en del när du tvättar dig, tycker är väldigt bra på sommaren för att få en fin bränna.
Annars så tycker jag att du borde söka hjälp.
Citera
2023-06-24, 21:12
Medlem
MrMadoffs avatar
Hur mycket mjölkprotein knaprar du i dig? Testa ligg på 0
Citera
2023-06-24, 21:29
Medlem
CarlvonRosens avatar
Basta oftare
Citera
  • 1