• 1
  • 2
2023-06-24, 16:19
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Är det inte så att när man köper en helt ny cykel i affären så är sadeln alltid av sämsta kvalité?

Sadeln är ofta onödigt stum, hård och liten. Och då talar jag ändå kvalitétscyklar. Jag köper bara cyklar av bra märken, Monark, Scott. Monark har väl bättre sadlar men ändå.

Jag köpte en ny sadel för några hundralappar. Bred, mjuk och betydligt skönare och blev förvånad över hur vilket skräp jag suttit på i många år.

Så, är det inte så? De sadlar som sitter på nyinköpta cyklar måste vara det billigaste skräp de kan hitta.

Har ni bytt ut era sadlar mot bättre när ni köpt ny cykel?
Hur upplever ni att sadlar på nyinköpta cyklar är?
Citera
2023-06-24, 16:27
Medlem
Strychnos avatar
Naturligtvis köper man en ny sadel som är bekväm, går inte att använda en original pungtortyrsadel man får med cykeln.
Citera
2023-06-24, 17:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Är det inte så att när man köper en helt ny cykel i affären så är sadeln alltid av sämsta kvalité?

Sadeln är ofta onödigt stum, hård och liten. Och då talar jag ändå kvalitétscyklar. Jag köper bara cyklar av bra märken, Monark, Scott. Monark har väl bättre sadlar men ändå.

Jag köpte en ny sadel för några hundralappar. Bred, mjuk och betydligt skönare och blev förvånad över hur vilket skräp jag suttit på i många år.

Så, är det inte så? De sadlar som sitter på nyinköpta cyklar måste vara det billigaste skräp de kan hitta.

Har ni bytt ut era sadlar mot bättre när ni köpt ny cykel?
Hur upplever ni att sadlar på nyinköpta cyklar är?

Ja, att köpa en ny sadel efter egen röv är bland det första man gör med ny cykel.

Fabrikanterna vet också om det varför de skruvar på en enkel sadel även på cyklar av bättre kvalitet.
Citera
2023-06-24, 17:35
Medlem
Det är inte min erfarenhet i all fall. Jag tycker sadlarna oftast är bra, och de är inte billiga heller. Fast en sadel kan inte passa alla eftersom man har olika avstånd mellan sittbenen. Ordinarie pris för en av mina sadlar som kom med cykeln är nära 1000 kr tror jag. En sadel var jag mindre nöjd med eftersom den var så tunn, men den var inte heller så billig då ordinariepriset är drygt 600 kr.

Däremot är pedaler ofta dåliga, och dyrare cyklar kommer ofta utan pedaler så att köparen kan välja system själv: platform, SPD, etc.
Citera
2023-06-24, 17:40
Medlem
TheGretaResets avatar
Framför allt är sadlarna anpassade för små italienare som väger 50kg (se tour de france om du inte tror mig). Så köper man en racer är ny sadel ett måste för en normal svensk man.

Köper man en damcykel på biltema är det en annan sak. Då är de oftast breda och bra för vad man skall använda dom till.

Jag kan bara racer och damcyklar. Vet inte hur det är med alla hybrider eller mtb.
Citera
2023-06-24, 20:12
Medlem
pn222jws avatar
Byt till en bekvämare - bra (även den gamla flyttas).
Citera
2023-07-12, 09:30
Medlem
Fullfittans avatar
Vad som är en bekväm sadel av bra kvalitet är ju i väldigt hög grad en smaksak. Är man överviktig med fettarsle så vill man ha en typ av sadel, är man elitcycklist en annan. Är man en van cyklist som cyklar långt och ofta föredrar man en typ av sadel medan ovana cyklister och de som endast glider omkring en annan.
Därav så tycker nog många att Scott har sämre sadlar än Monark då det ena märket försöker vara sportigt medan det andra märket är för de som redan gett upp. Med mer vana, längre turer i högre tempo och några kilo färre runt midjan så byter många smak/åsikt.
Citera
2023-07-12, 17:21
Medlem
En bredare mjukare sadel är ju inte alltid bekvämare att cykla på. Se på brooks som bara är lite läder typ. Efter lite cykling har du den skönaste sadeln du kan sitta på.
Citera
2023-07-12, 18:10
Medlem
L3nn4rts avatar
Jag har alltid cyklat till och från jobbet, gymmet, affären och andra ställen där jag inte behöver bilen. Har aldrig tänkt så mycket på vilken sadel jag har och har alltid haft ont i röven emellanåt. Ibland har jag även fått djävulskt skavsår mellan pung och lår och aldrig kommit på varifrån det kommer. Har alltid trott att det kan vara ny modell av kallingar som orsakat det, men så såg jag den här tråden och inser nu att det måste ju vara sadlarna på mina cyklar som är rena lågbudgetsadlar.

Kikade in tipset på Brooks-sadlarna från tomtoddler i tråden. Jag har alltid velat ha en saftigt skön, fjädrad sadel, för jag minns hur skönt det var med såna sadlar när man var ung. Man satt bekvämt och det kändes som att man svävade fram när man cyklade.

Blev bra sugen på den här, men satan vad dyra de är.
https://hollandbikeshop.com/sv-se/cy...-fjader-svart/

Det lär väl vara risk för att någon skruvar bort den om man har cykeln ståendes utomhus?
Citera
2023-07-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Det lär väl vara risk för att någon skruvar bort den om man har cykeln ståendes utomhus?

Beror väl på var du parkerar den och hur länge. Utöver stöldrisken så är det inte bra för cyklar att förvaras under bar himmel så att de utsätts för regn, det gäller även lädersadlar i högsta grad. Starkt solsken är inte heller bra då det torkar ut gummi och är även dåligt för läder.

Jag såg att du länkade till en Brookssadel med mycket fjädring. Vill du har fjädring så finns det förresten fjädrade sadelstoplar som du kan använda med valfri sadel. Tänk även på att bredden som är optimal för dig även beror på hur brett du har mellan sittbenen.
Citera
2023-07-26, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Jag har alltid cyklat till och från jobbet, gymmet, affären och andra ställen där jag inte behöver bilen. Har aldrig tänkt så mycket på vilken sadel jag har och har alltid haft ont i röven emellanåt. Ibland har jag även fått djävulskt skavsår mellan pung och lår och aldrig kommit på varifrån det kommer. Har alltid trott att det kan vara ny modell av kallingar som orsakat det, men så såg jag den här tråden och inser nu att det måste ju vara sadlarna på mina cyklar som är rena lågbudgetsadlar.

Kikade in tipset på Brooks-sadlarna från tomtoddler i tråden. Jag har alltid velat ha en saftigt skön, fjädrad sadel, för jag minns hur skönt det var med såna sadlar när man var ung. Man satt bekvämt och det kändes som att man svävade fram när man cyklade.

Blev bra sugen på den här, men satan vad dyra de är.
https://hollandbikeshop.com/sv-se/cy...-fjader-svart/

De är väl mest för syns skull
Bäst torde vara hydraulisk sadelstolpe

Man ska börja med korrekt sittställning
Justera styre och sadel i höjd, lutning och horisontellt
Senast redigerad av djvlad 2023-07-26 kl. 19:51.
Citera
2023-07-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Framför allt är sadlarna anpassade för små italienare som väger 50kg (se tour de france om du inte tror mig). Så köper man en racer är ny sadel ett måste för en normal svensk man.

Köper man en damcykel på biltema är det en annan sak. Då är de oftast breda och bra för vad man skall använda dom till.

Jag kan bara racer och damcyklar. Vet inte hur det är med alla hybrider eller mtb.
Verkar som racer hybrid mtb använder samma sadel
Iaf låg i samma kategori på bikeable
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här