Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-06-23, 20:48
Medlem
Alla länder i världen har ju problem men det problemet som finns i västvärlden saknar motstycke. Vi är i en total ekonomisk kollaps, valutan kollapsat, ekonomin i botten, räntorna i skyarna, hög kriminalitet och otrygghet skenar i alla västerländska länder.

Man kan tro att det går sämst för länder som Ryssland och andra U-länder men i verkligheten så blomstrar dessa länders ekonomi och sysselsättning. Tryggheten är fortsatt bra och många länder har noll kriminalitet trots att de har hela världens befolkning som invandrare i sitt eget land, då tänker jag på gulfstaterna.

Det finns exempelvis inga problem med inflation, låg värde på valuta etc…

Men denna tråd är mer riktad åt ekonomin. Är det här medvetet iscensatt av juden som de kämpar tillsammans med den vita mannen att förinta alla europeiska samhällen, så att judarna själva senare kan fly med svansen mellan benen ut ur landet och för att nästa gång förstöra andra samhällen?
Senast redigerad av Halv8hosmig 2023-06-23 kl. 20:50.
Citera
2023-06-23, 21:11
Medlem
Delvis för att räntan har varit för låg och för länge. Sedan kommer såklart merkostnader med patrask från diverse rövhålsländer. Där har du två faktorer som är ganska drivande i din frågeställning.
Citera
2023-06-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Alla länder i världen har ju problem men det problemet som finns i västvärlden saknar motstycke. Vi är i en total ekonomisk kollaps, valutan kollapsat, ekonomin i botten, räntorna i skyarna, hög kriminalitet och otrygghet skenar i alla västerländska länder.

det är för att väst har det så oerhört fett och bra, blir man känslig av, prova att leva på 2d om dagen i en vecka, tror du kommer få perspektiv på sakerochting(det finns ca 800`000`000 människor som gör det.... inga av dem bor dock i väst...)

Citat:
Man kan tro att det går sämst för länder som Ryssland och andra U-länder men i verkligheten så blomstrar dessa länders ekonomi och sysselsättning. Tryggheten är fortsatt bra och många länder har noll kriminalitet trots att de har hela världens befolkning som invandrare i sitt eget land, då tänker jag på gulfstaterna.

uhm.. i ryssland har 1 på 100 hiv....
Gulfstaterna har olja, och typ ingen befolkning. (är väl 3-4 miljoner/land)

Citat:
det där verkar bara vara en konstigt konstruerad mening...

Citat:
Men denna tråd är mer riktad åt ekonomin. Är det här medvetet iscensatt av juden som de kämpar tillsammans med den vita mannen att förinta alla europeiska samhällen, så att judarna själva senare kan fly med svansen mellan benen ut ur landet och för att nästa gång förstöra andra samhällen?

hahaha, nej.
Citera
2023-06-23, 21:15
Medlem
Beror nog väldigt mycket på att vita män har tagit ett kliv tillbaka från maktpositioner och både politik och stora företag har blivit mer diversiva och inklusiva med andra än vita män på höga positioner. Då blir det som det blir.
Citera
2023-06-23, 21:24
Medlem
Som jag förstår det så ser Sydafrika ut att få mycket dålig ekonomi de kommande åren. Idag drabbas landet av 4 timmars strömavbrott varje dag, inte ovanligt med 10-12 timmar strömavbrott per dygn. Det kommer på sikt att förstöra ekonomin totalt även om den varit bra de senaste åren.

Pratar vi kriminalitet så har de 3 mord i timmen. Befolkningen är 6 gånger så stor som i Sverige, 60 miljoner människor. Men vi har inte 12 mord per dygn.

https://sverigesradio.se/artikel/syd...ll-oroligheter
Citera
2023-06-23, 21:44
Medlem
Västvärlden ligger risigt till ekonomiskt men delar problemet med många andra t.ex. Pakistan:

Pakistan's economic meltdown spurs more people to risk lives to reach Europe
https://www.reuters.com/world/asia-p...pe-2023-06-23/

Gissningsvis kommer det att hända stora globala grejer framöver, det ligger liksom i korten.

Samtidigt var konjunkturinstitutet ute häromdagen och förutspådde att det skulle bli en kortvarig lågkonjunktur och det känns ju lugnande...

Central Banks Could Be Making Another Mistake and Yet Cause an Economic and Financial Collapse
https://www.poundsterlinglive.com/ec...ncial-collapse
Senast redigerad av Externalist 2023-06-23 kl. 22:20.
Citera
2023-06-23, 22:36
Medlem
Citat:

Eh? Mordfrekvensen i Ryssland ligger på 6.8 per 100k invånare medan den i Sverige är 1.1. Ryssland ligger på plats 137 på korruptionsindex, Sveriges placering är 5. Kom igen när du vill ha en hederlig diskussion utifrån fakta. Rysslands ekonomi är extremt centrerad kring gas och olja och inkomster därifrån täcker 30% av den federala budgeten. Deras ekonomi lider av en extrem brist på diversifiering. Utvecklingen hämmas av det totalitära styret och den fullständigt okontrollerade korruptionen.
Citera
2023-06-23, 22:46
Medlem
Citat:
Alla länder i världen har ju problem men det problemet som finns i västvärlden saknar motstycke. Vi är i en total ekonomisk kollaps, valutan kollapsat, ekonomin i botten,
Låter som ett ganska historielöst påstående. Recessionen under 1930-talet samt nedgången under andra världskriget var större:
https://www.iea.org/data-and-statist...-gdp-1900-2020
Citat:
räntorna i skyarna
Har du nån statistik som stöttar detta påstående? Räntorna nu är ju ändå ganska låga jämfört med tex 1980-talet, då de stadigt låg över 10% under några år.
https://awealthofcommonsense.com/201...nterest-rates/
Citat:
, hög kriminalitet och otrygghet skenar i alla västerländska länder.
Är det verkligen så i ALLA västerländska länder? Kan du visa statistik på det eller är det bara en känsla du och några till har?
https://www.macrotrends.net/countrie...ate-statistics
Citera
2023-06-23, 22:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vi är i en total ekonomisk kollaps, valutan kollapsat, ekonomin i botten, räntorna i skyarna, hög kriminalitet och otrygghet skenar i alla västerländska länder.

Man kan tro att det går sämst för länder som Ryssland men i verkligheten så blomstrar ekonomi och sysselsättning.

Det finns exempelvis inga problem med låg värde på valuta etc…

Inget av det som står ovan stämmer .
Citera
2023-06-23, 22:52
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Både Sydamerika och Afrika har det sämre.
Citera
2023-06-24, 05:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Eh? Mordfrekvensen i Ryssland ligger på 6.8 per 100k invånare medan den i Sverige är 1.1. Ryssland ligger på plats 137 på korruptionsindex, Sveriges placering är 5. Kom igen när du vill ha en hederlig diskussion utifrån fakta. Rysslands ekonomi är extremt centrerad kring gas och olja och inkomster därifrån täcker 30% av den federala budgeten. Deras ekonomi lider av en extrem brist på diversifiering. Utvecklingen hämmas av det totalitära styret och den fullständigt okontrollerade korruptionen.

Jag nöjer mig inte med de där resultaten. Blir bara förbannad. Jag skiter i "plats 5" när jag alltid jämför Sverige idag med Sverige 1970 och djävlar vilket fall. Svaret på det brukar komma från systemlojala idioter som tror på statistiken om det sedan dess "ökade reallönerna". Dra åt helvete!

Vilka förstör dessa trådar? Några djävla kommunikatörer från MSB???
Senast redigerad av Tymmiedickzon 2023-06-24 kl. 05:36.
Citera
2023-06-24, 11:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hur har du mätt upp att västvärlden är i en "total ekonomisk kollaps"???

Hur har du mätt upp att västvärldens valutor har kollapsat?

Hur har du mätt upp att västvärldens ekonomi är i botten?

Jag ser inget stöd alls för detta.

https://data.worldbank.org/indicator...-JP&start=2006
Grafen visar BNP/Capita för några stora länder i västvärlden, samt Sverige. Förvisso bara fram till 2021, men inget signifikant har hänt sedan dess.

Varför ser man inte att ekonomin rasat ned i botten?

Citat:

https://data.worldbank.org/indicator...-RU&start=2006
Jag la med Ryssland i grafen. Var och en kan ju begrunda hur framgångsrikt Ryssland är och vilken levnadsstandard man får där.
Den som tycker det verkar bra kan ju "fly" till Ryssland. Och får då räkna med en levnadsstandard som är 1/5 del av den vi har i Sverige.

Citat:
Men denna tråd är mer riktad åt ekonomin.
Därför höll jag mig till ekonomi. Men efter att du skrev denna mening så yrade du iväg på ganska extrema delirium-konspirationer som inte har med ekonomi att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in