Som iaf jag fattat det ska fartyget designas av Kockums. Flera skäl. Det första är att vi vill behålla och utveckla kompetens i landet för konstruktion och underhåll av fartyg. Nummer två är signaturanpassning, där Kockums faktiskt fortfarande är världsledande. Och slutligen så vill FM behålla stora delar av säkerhetsklassad info inom landet.
Notera att detta gäller design. När det gäller själva byggandet av fartyget så är jag nästan 100% säker på att det blir en HMS Artemis lösning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Artemis. Dvs själva fartyget byggs på ett varv utomlands med större kapacitet, och sedan fraktas det till Karlskrona för installation av system och bestyckning.
Detta kan innebära att en del av designen bestäms i förväg genom att man använder en befintlig lösning, men modifierar den. Typ DAMEN 105 men man vill ha kompositöverbyggnad med integrerad mast, dolda avfyrningsramper, stealthkupol på kanonen, osv.
Då byggs skeppet i Holland eller Rumänien, och sedan färdigställs det här.
Jag har ingen aning om vad tidsplanen är just nu, men den var tidigare att de första 2 skulle levereras innan 2030. Jag tror att om man omformulerar till ”sjösätts”, så kan det stämma. Dvs, jag tror absolut det är möjligt att färdigställa 2 fartyg inklusive system och bestyckning på 6 år. Däremot utprovning osv kan nog dra ut lite längre.
Det jag ser som största hindret är finansiering. Regeringen är ju helt jävla passiva och ger inte FM de pengar de behöver för inköp. Dessa fartyg kommer nog kosta runt 20 miljarder för alla 4, så de borde bara skjuta till det omgående (låna från statsbudgeten), för att få igång bygget omedelbart. De får gärna villkora att pengarna ska gå till dessa YSF2030 (Luleå-klassen).