Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-07-13, 22:13
  #49
Medlem
Jag var i Filippinerna några månader och skulle säga att det inte kändes säkert. Fullt med kackerlackor var det också, gatuhundar som var så skadade att tarmarna hängde ut, mycket smuts som stinker, du ser feta män med väldigt unga människor...ska du åka dit rekommenderar jag Palawan (Puerto Princesa/El Nido) alternativet Coron (dyrt, men finns varma källor och grejer där). Åk fan inte till Bohol eller Cebu eller Manila (om du inte bor i BGC). Maten är flottig och överskattad. Rännskita får man också.

Människorna är dock väldigt trevliga, de flesta talar engelska, fina stränder, rolig natur med exotiska djur. Byråkratin suger, flygplatsen suger.

Det bästa landet som jag rest runt ensam i (i Asien) är fan Taiwan, helt olikt från Kina. Du kan åka tåg genom hela landet också. Jag rekomenderar Kaohsiung och Taipei + Jiufen mest (klättra monkey mountain/Elephant mountain och titta på tiger/dragon pagoda). Otrolig mat och nattmarknader. Aldrig känt mig så trygg som ensam tjej heller. Otrolig och varierande natur också, inte lika svettigt som filippinerna...fyfan, hade jag kunnat bo där så hade jag fan gjort det. Piss-billigt och underbara människor.
Citera
2023-07-14, 07:43
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denhemligakuken666
Jag var i Filippinerna några månader och skulle säga att det inte kändes säkert. Fullt med kackerlackor var det också, gatuhundar som var så skadade att tarmarna hängde ut, mycket smuts som stinker, du ser feta män med väldigt unga människor...ska du åka dit rekommenderar jag Palawan (Puerto Princesa/El Nido) alternativet Coron (dyrt, men finns varma källor och grejer där). Åk fan inte till Bohol eller Cebu eller Manila (om du inte bor i BGC). Maten är flottig och överskattad. Rännskita får man också.

Människorna är dock väldigt trevliga, de flesta talar engelska, fina stränder, rolig natur med exotiska djur. Byråkratin suger, flygplatsen suger.

Det bästa landet som jag rest runt ensam i (i Asien) är fan Taiwan, helt olikt från Kina. Du kan åka tåg genom hela landet också. Jag rekomenderar Kaohsiung och Taipei + Jiufen mest (klättra monkey mountain/Elephant mountain och titta på tiger/dragon pagoda). Otrolig mat och nattmarknader. Aldrig känt mig så trygg som ensam tjej heller. Otrolig och varierande natur också, inte lika svettigt som filippinerna...fyfan, hade jag kunnat bo där så hade jag fan gjort det. Piss-billigt och underbara människor.

Intressant att få en inblick i Flappeland och Taiwan som bonus!!

Beklämmande att läsa om Phils, dock tycker jag det är mycket positivt att människorna är trevliga och tillmötesgående. Det är en mycket viktig faktor när man reser (och framför allt när man reser ensam). Skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att jag kan ha överseende med en hel del (även sånt du nämner) om jag känner att folk vill mig väl och är ärliga och öppna. Det med maten har jag också hört men finns det inga restauranger eller hak med västerländskt käk?

I vilket avseende var det mindre säkert?

För övrigt så har jag också fått intrycket att filipinos är mycket trevliga generellt. Har dejtat en pinay här i Sverige och även chattat med en del pinays därborta. Mycket trevligt folk.

Taiwan känns som en högoddsare. Men intressant.Dock är jag tveksam till om landet erbjuder det jag söker (bra luft, sol och bad, nattklubbar och lättfotade damer mm...). Men värt att kolla upp.

Ps. Har du varit i Thailand så att du kan jmf det med Filippinerna??
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3537113

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback