2006-07-28, 16:40
Bannlyst
Jag har hört att man löper större risk att få cancer om man blir gravid efter 40. (Hur mycket större risk?)
Stämmer det? Varför skaffar så många barn efter 40 då?
Citera
2006-07-28, 22:06
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Jag har hört att man löper större risk att få cancer om man blir gravid efter 40. (Hur mycket större risk?)

vada sa manga?
Citera
2006-07-28, 23:08
Medlem
trooploopers avatar
Man har många gånger ökad risk för missbildningar vid graviditet efter 40 år. Vilket inte betyder att det är hög risk, bara många gånger högre än en liten risk!!

Att man har högre risk för cancer har jag inte hört, naturligtvis är risken lite högre eftersom man är äldre än en 18åring, men att den skulle vara många gånger högre har jag inte hört, men det är ju inte omöjligt för det...

Vilken typ av cancer skulle det gälla? Livmodershalscancer? Bröstcancer?
Citera
2006-07-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan

För att de är över 40 och vill ha barn.
Citera
2006-07-29, 11:20
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Jag har hört att efter trettio så fördubblas risken för missfall för varje år. Om detta påstående stämmer eller ej kan jag inte uttala mig om, kommer inte riktigt ihåg vart jag hörde det. Dock så tyder mina egna empiristiska observationer att de som blir morsor på äldre dar blir väldigt överbeskyddande. Fast det hör kanske inte hit...
Citera
2006-07-31, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Vilken typ av cancer skulle det gälla? Livmodershalscancer? Bröstcancer?
Vet inte. En kvinna sa om en kvinna som fått bröstcancer och fått barn vid 40.
Citera
2006-07-31, 19:46
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_Pamparius
Jag har hört att efter trettio så fördubblas risken för missfall för varje år. Om detta påstående stämmer eller ej kan jag inte uttala mig om, kommer inte riktigt ihåg vart jag hörde det. Dock så tyder mina egna empiristiska observationer att de som blir morsor på äldre dar blir väldigt överbeskyddande. Fast det hör kanske inte hit...
Beror också på vilken form kvinnan är i.
Skaffar man t ex barn tätt, mindre än 18 månader efter varandra, ökar risken för missfall då kroppen ofta inte har hunnit återhämta sig, vad gäller näringsämnen o dyl, sen förra graviditeten.
Citera
2009-06-12, 19:37
Bannlyst
Nån mer som vet nåt om det här...?
(Kom att tänka på detta nu tre år efter att jag skapade denna tråd.)
Citera
2009-06-12, 22:39
Medlem
Tjohildas avatar
Cancrar öht ökar dramatiskt efter 40-50. Sen råkar det sammanfalla bara.

Sen är det, i vissa vill, som bröstcancer, att om man föder barn före 30 och ammar länge, så ger det en liten mindre risk att man får bröstcancer. Cancer är ett komplextt ämne som inte kan tas här.
Senast redigerad av Tjohilda 2009-06-12 kl. 22:50.
Citera
2009-06-12, 22:57
Medlem
Heller78s avatar
Vill bara hålla med Tjohilda men formulera det på mitt sätt.

Efter att man städat i epidemiologiska data vet man att bröstcancer ökar hos kvinnor med sent barnafödande, många graviditeter och amning.
Citera
2009-06-13, 02:00
Medlem
Läste att är man 30+ så blir 1/100 barn missbildade på nåt sätt. 40+ så är det 1/10 som blir det. Ska se om jag hittar någon källa. Läste det dock i en skolbok på skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in