2006-08-06, 09:43
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Här finns lite tips om hur man blir root i Ubuntu om man nu vill ha det.

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-31053.html

Iofs för Hoary 5.04 men det har förhoppningsvis inte ändrats ;-)
Men ge fan i det.
Citera
2006-08-21, 15:15
Medlem
Bossiemans avatar
Jag tror minsann att West-en har fått upp ett helt fungerande Linux-system nu. Med lite hjälp av google och mig.
Citera
2006-08-21, 16:51
Medlem
West-ens avatar
Yes, alldeles riktigt, jag har nu fått mycket att fungera, drivrutiner till grafikkort, stöd för dubbla kärnor, snygg grubmeny osv. Dock har jag fortfarande inte fått wifi att fungera helt felfritt men kan inte testa det där jag är just nu, pga att det inte finns AP:s.
Operativsystemet jag har är Kubuntu! Gav upp på slackware, men ska återkomma till det senare när jag är mer rutinerad.
Citera
2006-08-21, 17:41
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Operativsystemet jag har är Kubuntu! Gav upp på slackware, men ska återkomma till det senare när jag är mer rutinerad.
Det tog alltså nästan en månad för dig att installera Linux, bra jobbat!

Men så går det när man inte lyssnar på de bra tipsen...
Citera
2006-08-21, 17:47
Medlem
meons avatar
Bra jobbat ändå. Andra hade nog gett upp ganska snabbt. Antar att du dual bootar för spelens skull, West-en?
Citera
2006-08-21, 17:52
Medlem
West-ens avatar
Carradine: Om tråden är en månad gammal så tog det väl det, men inklusive mitt jobb med slackware som vägrade få en ny kernel! Dessutom blev jag kalr lite tidigare, jag har efter det installerat småtjafs, som mplayer mm. Jag har även formaterat om datorn en gång!

Meon: Nja, spelar inte så mycket, har inte hittat något bra spel än, men det är väl lika bra att använda båda kärnorna när man har två?
Citera
2006-08-21, 18:02
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Carradine: Om tråden är en månad gammal så tog det väl det, men inklusive mitt jobb med slackware som vägrade få en ny kernel! Dessutom blev jag kalr lite tidigare, jag har efter det installerat småtjafs, som mplayer mm. Jag har även formaterat om datorn en gång!
Hade du slängt in Kubuntu direkt så hade du nog kunnat fixa det på halva tiden.
Är lite förvånad faktiskt, vet ingen som tagit mer än 2 dagar på sig att installera linux oavsett tidigare kunskapsnivå.
Citera
2006-08-21, 23:56
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Hade du slängt in Kubuntu direkt så hade du nog kunnat fixa det på halva tiden.
Är lite förvånad faktiskt, vet ingen som tagit mer än 2 dagar på sig att installera linux oavsett tidigare kunskapsnivå.
Jag är inte dum. Det tog givetvis bara en dag att trycka in Linux, men sedan så satt jag inte timme efter timme. Jag satte mig när jag fick lust, och när bossieman var inloggad. Han hjälpte mig att fixa grafkkortet med mera.
Har även formaterat om dator, och fixat.
Problemet jag fick med slackware var att kernelen inte gick att installera verkade det som. Antagligen någon hårdvarukrash med min bärbara. Det kanske blir stabilare i senare versioner.
Citera
2006-08-23, 15:27
Medlem
West-ens avatar
Jag har nu två frågor till angående Linux.
1. Mina specialknappar fungerar inte, men jag hittar inget bra program för att konfiguera dem. Jag har testat hotkey-setup men det hjälper ej. Det är bland annat knappar som sleep, mute, play, stop, vol+/-, next, previous. En del ligegr på F-knapparna och man kommer åt dem genom att hålla in "Fn".
2. Min skärm är extremt mörk, jag vill öka ljusstyrkan. Alltså inte ljusheten på färgerna utan den inbyggda belysningen.
Citera
2006-08-23, 19:17
Medlem
Bossiemans avatar
Har du en Aspire dator? För mig funkar dessa default i ubuntu. Har tittat runt och det finns guider för kubuntu då kubuntu skiljer sig frånubuntu i detta avseendet. Så vilket märke har din laptop?
Citera
2006-08-23, 19:41
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Har du en Aspire dator? För mig funkar dessa default i ubuntu. Har tittat runt och det finns guider för kubuntu då kubuntu skiljer sig frånubuntu i detta avseendet. Så vilket märke har din laptop?
Se signatur, en Acer Aspire 5622WLMI.
Citera
2007-01-22, 22:09
Medlem
Bossiemans avatar
Kör du fortfarande Linux elelr har du gett upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in