2006-07-28, 16:29
Medlem
West-ens avatar
Nu har jag har bestämt mig för att installera ett Linux OP på min NYA bärbara dator. Jag har ju kört slax live cd ett bra tag nu, och vill därför få in ett riktigt linux OP i datorn.
Jag har gjort en partition på 10GB, vilket JAG räknar med att räcka till operativsystemet, jag vill fortfarande ha kvar mitt XP, och vill inte att C:, eller partition D: ska röras, utan bara min minipartiton F: på 10gb (vet inte varför skivenheten fick bokstaven E).
Så nu till huvudfrågorna:

* HUR ska jag gå tillväga för att få bootmeny och INTE RÖRA de andra partitionerna?
* Vilket Linux Operativsystem är lämpligt? (Efterssom min nya bärbara är kraftfull så behövs det inte precis så många tekniska begränsningar, förrutom hårddiskutrymmet, jag vill få plats med drivrutiner till grafikkortet och program också tex.)
* Visst får linux tillgång till de andra hårddiskarna? Alltså när jag är inne i linux på F:, så kan jag flytta filer mellan C och D, C och F, D och F? Och även när jag är inne i windows?
Citera
2006-07-28, 17:41
Medlem
Alfaslangs avatar
Eftersom du kört Slax innan, så kan det väl vara en bra idé att slänga in Slackware? Jag kör själv slack på min bärbara, och det fungerar alldeles utmärkt.

Under installationen så får du frågan hur du vill konfigurera LILO, vilka andra operativsystem du ska kunna boota till, och om LILO ska läggas på MBR. Om du väljer att göra det så får du en behändig bootmeny när du startar datorn och ingen information på de andra partitionerna går förlorad.

I grundutförande kan du inte skriva till NTFS (Windowspartitioner), endast läsa, när du lagt in Slackware. För att kunna skriva så måste du installera FUSE och NTFS-3g; mer info om det här: http://sourceforge.net/mailarchive/f...&forum_id=2697

Om du väljer ext3 som filsystem för din Linuxpartition så kan du komma åt den från Windows med hjälp av http://www.fs-driver.org/ eller http://www.chrysocome.net/explore2fs
Citera
2006-07-28, 17:56
Medlem
West-ens avatar
Vilket skrivbord har det? Gnome, KDE, WinXPCopy (minns ej vad det kallades)?
Hur likt WinXP är det? (Vill helst att Linux ska vara Linux och XP ska vara XP.)
Har det möjlighet till svensk skrivbordslayout?
Behöver nog hjälp genom installationen iallafall!
Citera
2006-07-28, 18:11
Medlem
Alfaslangs avatar
Under installation får du välja mellan Window Maker, BlackBox, FluxBox, XFCE, Fvwm, GNOME och KDE.

Skrivbordslayout? Lokaliserat på svenska, eller menar du tangentbordslayout? Jag vet så mycket som att när man loggar in i KDE för första gången så får man välja vilket språk det ska vara på.

EDIT: Det kan även vara en bra idé att lägga in Slackware Current (vilket just nu är arbetsversionen av det som ska bli 11). 10.2, som är senaste släppta version, börjar bli lite gammal.
Citera
2006-07-28, 18:22
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Under installation får du välja mellan Window Maker, BlackBox, FluxBox, XFCE, Fvwm, GNOME och KDE.

Skrivbordslayout? Lokaliserat på svenska, eller menar du tangentbordslayout? Jag vet så mycket som att när man loggar in i KDE för första gången så får man välja vilket språk det ska vara på.
Så många olika? Kan man ändra i någon inställning senare om man ångrar sig?
Måste söka på google efter bilder...

EDIT: KDE blir det.
Men två diskar?! Hur stort blir det på den färdiga disken då? Jag har ju bara 10GB!
Citera
2006-07-28, 18:26
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Så många olika? Kan man ändra i någon inställning senare om man ångrar sig?
Måste söka på google efter bilder...
Nej, om du har ställt in en sak så förblir den så för alltid!
Förhelvete, är inte detta din andra tråd om exakt samma sak?!
Och inte ett skit har du lärt dig sen dess heller.
Citera
2006-07-28, 18:30
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Nej, om du har ställt in en sak så förblir den så för alltid!
Förhelvete, är inte detta din andra tråd om exakt samma sak?!
Och inte ett skit har du lärt dig sen dess heller.
Egentligen inte! Har haft två trådar tidigare, en angående om man kunde boota från disken, för jag ville testa linux utan att installera (vet nu at det kallas live-cd och är mycket vanligt).
En annan tråd jag hade gällde Linux för GAMLA datorer, Pentium-S (100Mhz) 64MB RAM. Det gick INTE så bra.
Och nu ska det bli fullversion Linux på min bärbara! Alltså inte om exakt samma sak.
Citera
2006-07-28, 18:36
Medlem
Alfaslangs avatar
Om du installerar mer än en fönsterhanterare och väljer att autostarta X med KDM (KDMs inloggningshanterare) så får du välja vilken fönsterhanterare du vill använda när du loggar in.

Dra ner DVD'n härifrån så blir det bara 1 skiva
Citera
2006-07-28, 19:24
Medlem
West-ens avatar
Hittar inget Ext3 filsystem!
Jag har lyckats komma till listan med filsystem, finns en massa olika men ingen ext3 inte!
Citera
2006-07-28, 19:26
Medlem
Alfaslangs avatar
Jasså? Vad har du att välja mellan då?
Citera
2006-07-28, 19:29
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Jasså? Vad har du att välja mellan då?
En massa olika, typ 50stycken. De heter en massa saker! Bland annat finns FAT och OS/2 där, och en massa olika linuxfilsystem, ett av dem heter bara Linux, och har nummer 83. Det är även defaultvärdet. OCh när jag sökte på ext3 på google, kom jag till wikipedia och där står det att ext3 har nummer 0x83, så kan det vara 83:an?
Citera
2006-07-28, 19:31
Medlem
Alfaslangs avatar
Aha, det är inte filsystem, det är partitionstyper. Där ska du välja 83 för linux, och 82 för eventuell swappartition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in