• 1
  • 2
2023-06-21, 08:47
Så länge jag kan minnas så har jag varit arg på olika företeelser och lönlösa eller ineffektiva sysslor som folk håller på med. Det sträcker sig genom hela alfabetet och till alla kulturer och religioner och även in i djurrikets olika beteenden.
Exempelvis fick jag upp tanken på kostym som gjorde att adrenalinet rann till https://sv.wikipedia.org/wiki/Kostym_(dr%C3%A4kt) och när man läser så finns ingen skälig förklaring till varför kostym används mer än gammal "sed". Kullersten och handskakningar är andra exempel.
Varför används sådant i moderna samhällen som har uppfunnit asfalt som är billigare och mer praktiskt, och när vi har ett ord som heter hej... Jag går ständigt runt och överanalyserar "fel och brister" och motarbetar och ondgör mig allt möjligt.

Vad är det för någon slags förbannelse som har drabbat mig som gör mig dysfunktionell? Hur överkommer man detta som egentligen bara är tramsigt att vara upprörd över och att inte bara kunna acceptera för vad det är, nämligen såsom människan och världen är? Är det bitterhet och bråkstake-cynism och varför har det i så fall det uppstått i mig? Hur bara släpper man allt det här?
Citera
2023-06-21, 08:48
Det skulle vara möjligt genom att bara strunta i vilket men jag kan inte utan hamna i inre konflikter med mig själv. Psykologer hjälper inte utan förvärrar bara saken och lämnar mig med vrede efteråt.
Citera
2023-06-21, 08:54
Medlem
krautbrains avatar
Låter som du är för progressiv för dit eget bästa. Människor trivs med saker de känner igen och det kommer inte ändra på sig.
Citera
2023-06-21, 08:56
Medlem
”Ta hand om” orsaken till ilskan först så löser sig resten.
Citera
2023-06-21, 09:10
Medlem
Hitta Gud, för en människa kan aldrig få riktig sinnesro om inte har Gud. Det jag säger är en sak bara troende förstår.
Citera
2023-06-21, 09:15
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
”Ta hand om” orsaken till ilskan först så löser sig resten.
Men vad är orsaken då... Jag gick till en psykolog för något eller några år sedan men hens ord och falskhet studsar fortfarande fram och tillbaka i mitt huvud när jag tänker på vad som blev sagt och vad det egentliga syftet verkade gå ut på.
Det var inte för att hjälpa mig med mina problem och min vilja utan att för att propagera för olika slags aktiviteter som menades skulle göra min vardag bättre.
Jag hade dessutom klart och tydligt sagt till läkaren ett halvår innan att jag inte ville hamna i samma "fälla" en gång till.
Det skulle vara mina ambitioner och vad jag ville som vi skulle prata om men ändå så blev det inte så, utan jag översköljdes bara av flum och förtäckt propaganda.
Citera
2023-06-21, 09:16
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-07-23
Så länge jag kan minnas så har jag varit arg på olika företeelser och lönlösa eller ineffektiva sysslor som folk håller på med.

Autism.
Citera
2023-06-21, 09:20
Medlem
Börja meditera. Seriöst. Få ut känslor. under meditation kommer du känna saker låt de komma ut. Ilska, sorg, glädje. Tills slut kommer nån roo blbi funnen när man låter känslorna komma ut tror jag. och får mer kontakt med sitt inre jag.

Youtube på meditationer eller slå bara på meditaionsmusik och ligg och blunda.

432hz meditation music 528hz meditation music är bra.

Börja med fysisk aktivitet. träna, sport. kan hjälpa.
Citera
2023-06-21, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerstripes11
Hitta Gud, för en människa kan aldrig få riktig sinnesro om inte har Gud. Det jag säger är en sak bara troende förstår.

Meditaion så man får kontakt med sitt högre jag, kärleksenergin/gud.
Citera
2023-06-21, 09:23
Medlem
Trakessons avatar
Du har fel. Kullerstenar används inte längre. Ibland används kantiga kubformade stenar som brukar kallad ”gatsten”. Detta är inte detsamma som kullersten även om det är en utbredd missuppfattning. Kullersten är runda och väldigt opraktiska med tanke på hjulens storlek på moderna fordon och de används inte heller längre utom på riktigt gamla gator där man vill bevara en bit av historien.

Så nu kan du sluta vara arg på det, snowflake.
Citera
2023-06-21, 09:32
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-07-23
Så länge jag kan minnas så har jag varit arg på olika företeelser och lönlösa eller ineffektiva sysslor som folk håller på med. Det sträcker sig genom hela alfabetet och till alla kulturer och religioner och även in i djurrikets olika beteenden.
Exempelvis fick jag upp tanken på kostym som gjorde att adrenalinet rann till https://sv.wikipedia.org/wiki/Kostym_(dr%C3%A4kt) och när man läser så finns ingen skälig förklaring till varför kostym används mer än gammal "sed". Kullersten och handskakningar är andra exempel.

Du är helt ego-styrd. Det är ditt ego som medvetet eller omedvetet snappar upp saker som fungerar som triggers att bli rasande över. Belöningen är kortvarig,därför måste du hitta hela tiden nya grejor att bli upprörd över.

Det går att fixa med lite mer närvaro och att identifiera dina impulser innan du blir rasande. Har du gått omkring länge med dina ego- triggers kan det hända att det blivit en del av din identitet, och då behöver du lite extra hjälp på traven
T.ex. Förstå mekanismerna bakom dina triggers , som första ingång. Det är en värdefull insikt
https://www.youtube.com/watch?v=aqX5IFKYFWk&t=263s

Bästa sättet att mota din inställning är att odla ens spirituella sida
Citera
2023-06-21, 09:38
"Du har fel. Kullerstenar används inte längre." Kullersten använts visst och gör att jag väcks varje gång sopbilen rullar ut sopor. Om det däremot hade varit asfalt så hade inget särskilt ljud stört området.

Hade psykologen sagt tex knarka ner dig och gå och dö så hade jag gjort motsatsen.
Lösningen är att jag inte kan ha med folk att göra som försöker något med mig och sig själva inför mig. Det måste vara personer som är som jag, annars blir det likadant som det alltid har varit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in