2023-06-21, 07:00
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det finns ju en anledning att skeden, gaffeln och kniven uppfanns.
Försök äta en wonton soppa med pinnar.
Två jävla pinnar är ganska neandertal att försöka äta med. Soppa eller inte soppa.

Så det är för mig helt underligt när någon svensk dyker in på en asiatisk restaurang och önskar få pinnar äta med. Det är helt ärligt patetiskt.
Vem tror de att de imponerar på?
Kineserna bryr sig inte.
Japanerna hatar kineser.
Bordsgrannen bryr sig inte.
Resten av lokalen skiter fullständigt i om du kan jonglera tre riskorn mellan två spröt.
I köket finns både en sked och en gaffel, som uppfanns för att slippa äta mat plockepinn.
Vad är det du vill bevisa med att kunna plocka upp lite ris med fingerfärdighet som om du är på väg pulla av en ko mitt i sitt idisslande?
Har du varit i Kina och Japan?
Att äta utan pinnar i Korea anses som ofint. Det är tradition.

Finns det nån idiot här inne som tror att det finns ett land i Europa som har högre IQ än dem?
Citera
2023-06-21, 07:01
Medlem
Man ska äta med de bestick som erbjuds. Hemma väljer man själv. Svårare är det inte. En vän till mig blev tillsagd att äta med pinnar av sin läkare, då hon stressade för mycket vid matbordet (Magproblem). Det hjälpte först. Enda problemet var att efter x tid så åt hon lika snabbt med pinnarna.

Kan man inte använda besticken kan man be om andra.

PS Nudelsoppa äts normalt med pinnar och sked.
Citera
2023-06-21, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Äter själv med bestick, men jag har aldrig fått intrycket att mina bordsgrannar som väljer pinnar gör det för att imponera.
Så jäkla svårt är det inte att äta med pinnar.

Ja, det är det som är grejen.
Så jävla svårt är det inte.
Jag har testat, jag har ätit med pinnar. I länder där det inte fanns alternativ och man inte ville störa värden onödigt utan tog seden dit man kom.
Men i Sverige, inte en chans jag tänker käka med förväxta, sönderdopade pinnar, när jag har en helt vanlig samling bestick?
Varför skall jag ris med två pinnar, det är som att äta soppa med en gaffel?
Citera
2023-06-21, 07:04
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Då är vi minst två.
Förutom indisk restaurang då. För jag vägrar äta indisk mat.
Har inget emot indier men är så jävla less på den maten sen ett ex tillbaka. Hon tjatade hål i huvudet på mig om indisk mat när hon plötsligt skulle bli vegetarian, det bulimiska arslet. Två månader stod jag ut rapa curry varenda j-a dag, sen sa jag att det får fan räcka för mig. Vet inte om det var en tillfällighet att vi inom något år gick isär. Men hellre lever jag utan indisk mat resten av livet än ligger med henne en enda gång till. Vad nu det ens betyder rent matematiskt.

Har en bekant som är indiska, när hon bjöd på mat smakade allting ungefär likadant, starkt som fan men ingen smaknyans.
Så jag är också less på indisk mat och har inte ätit det på snart 20 år.
Citera
2023-06-21, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Har du varit i Kina och Japan?
Att äta utan pinnar i Korea anses som ofint. Det är tradition.

Finns det nån idiot här inne som tror att det finns ett land i Europa som har högre IQ än dem?

Ja, det är tradition att äta valögon på Grönland, det är tradition att ha incest på Pitcairn Island och det är tradition att skjuta varandra i Botkyrka.
Det är även tradition att vara från USA och vara helt jävla dum i huvudet, vara född i Frankrike och vägra lära sig engelska, leva i Kina och se både fladdermus, hund, kackerlacka samt blodiglar som en delikatess.

Vem fan bryr sig om "tradition" som vore det något mänskligt evangelium.
Citera
2023-06-21, 07:09
Medlem
En del äter svensk mat med pinnar också.
Citera
2023-06-21, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Jag äter med pinnar när det vankas den typen av mat! Tycker det är så himla kul

Sista där.
"så himla kul".

Vadå kul?
Skall du äta maten eller skall du ha en revy med den ute på en utomhusteater i Falkenberg?
Citera
2023-06-21, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMT900
En del äter svensk mat med pinnar också.

Vissa här verkar behövas rock'n'roll-matas köttbullar med krocketklubbor.
Citera
2023-06-21, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Har en bekant som är indiska, när hon bjöd på mat smakade allting ungefär likadant, starkt som fan men ingen smaknyans.
Så jag är också less på indisk mat och har inte ätit det på snart 20 år.

Förstår dig.
Citera
2023-06-21, 07:17
Medlem
Citat:
Vissa här verkar behövas rock'n'roll-matas köttbullar med krocketklubbor.

Hörde det på jobbet, blev många skratt, äta pytt i panna med pinnar, tar tid
Citera
2023-06-21, 07:23
Medlem
Varsågod och ät med gaffel då, ingen bryr sig
Citera
2023-06-21, 07:25
Medlem
SnutteFia03s avatar
Brukar äta asiatisk mat med ätpinnar ibland. Ser det som en del av upplevelsen.

I vissa fall kan det även påverka smaken då metallen i besticken kan reagera med vissa maträtter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in