2023-09-04, 21:53
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante29
Klockrent fordon att pendla med!
2km till buss, sen 2.5mil med bussen, för att sedan åka 2km till jobb.
Man får inte ta med cykel på buss. Kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker om mig när jag åker på den.
Har både bil och mckort, men tycker de är så jäkla skönt att slippa sitta o köra o bli vansinnig på alla idioter i trafiken vid rusning. Sen att de är bra mycket billigare med buss är ju positivt. Man kan sitta o slappa eller ta en liten powernap på bussen till och från jobbet 😊
Men jag åker bara på den till och från arbetet!

Jo, det är ju en fördel att man normalt kan med den på bussen och tåg. Inte alla de som tillåter cyklar, eller elcyklar. Sparkcyklar brukar dock gå fint.
Citera
2023-09-04, 23:10
Avstängd
Hatar inte dem. En sak var det när det var nytt och de bara låg huller om buller lite varstans, nuförtiden verkar man fått ordning på det där. Vanligare att folk har sina egna nu. Det är väl inte värre än att man cyklar. En enda sak jag kan störa mig lite på är väl bara att det är ännu en i raden av alla degenererade saker som finns och som passiviserar den moderna människan. En fet man behöver inte åka elscooter, han behöver ta fler steg, och elscootern möjliggör hans fetto-livsstil. På samma sätt är jag emot alla matbud som ploppar upp. Ska du äta pizza så ofta kan du väl för i helvete masa dig ner till pizzerian själv. Det skadar inte att röra på sig.
Citera
2023-09-05, 09:25
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Hatar inte dem. En sak var det när det var nytt och de bara låg huller om buller lite varstans, nuförtiden verkar man fått ordning på det där. Vanligare att folk har sina egna nu. Det är väl inte värre än att man cyklar. En enda sak jag kan störa mig lite på är väl bara att det är ännu en i raden av alla degenererade saker som finns och som passiviserar den moderna människan. En fet man behöver inte åka elscooter, han behöver ta fler steg, och elscootern möjliggör hans fetto-livsstil. På samma sätt är jag emot alla matbud som ploppar upp. Ska du äta pizza så ofta kan du väl för i helvete masa dig ner till pizzerian själv. Det skadar inte att röra på sig.

Tycker problemet är detsamma, dom är lika nonchalanta idag som för 1 år sen där jag bor iaf. Cyklister har jag väl inte samma problem med, problemet är ju att dessa scooters åker i 20km/h på gångbana dessutom... rätt tragiskt när man ser vuxna människor susa förbi dig på trottoaren och du märkte knappt, har varit nära några gånger dom nästan åkte in i en.... man måste ha ögon i nacken när man går idag..
Citera
2023-09-05, 09:51
Medlem
pepsi haxs avatar
Tycker dom är bra, det är majoriteten av folket som använder dom som är pantade.
Citera
2023-09-05, 22:33
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkare
Om du får blodsmak i munnen av en elspark är du garanterat ett fetto deluxe eller bor i Bachmut där ryssen bombat gatorna.
Har BMI 22, bra försök. Återkom gärna när du provåkt en EV-cykel med solida hjul och har erfarenheten med dig (alternativt pumpa dina däck till 6.5 bar, vilket är vad de motsvarar).

Citat:
Sluta äta istället och träna innan du nyttjar ett motorfordon för allas säkerhet.
Ett elfordon är ytterst tveksamt att överhuvudtaget klassa som ett motorfordon. (Invalid)hjälpmedel, möjligen.

Citat:
Eller bara köp en ordentlig med luft i däcken din snåla tjockis.
Om du vore minsta insatt i ämnet skulle du förstå att solida hjul kostar 2-3 gånger mer än vanliga. För mig blev det 5 gånger dyrare då bara frakten med framkörning landade på över 400:-.

Citat:
En 125:a som drar en deciliter per mil finns tyvärr bara i din fantasi. Inte ens en moppe drar så lite.
Honda Super Cub var världens snålaste hoj fram till den ersattes av CB125F. 2021 kom en kraftigt uppdaterad CB125F med lågfriktionskomponenter, lättare motor m.m., resultat ytterligare nästan 30% lägre förbrukning.

Har inte stenkoll på enheterna, men CB125F rapporteras ge 188 MPG (0.125 l/mil) vid odefinierad körning. Har dock sett uppemot 260 MPG för de som anstränger sig förbi fabrikssiffrorna för att köra riktigt, riktigt snålt. Det är 1.09 l/100 km. Fullt realistisk siffra med lite tålamod, eventuell omdrevning och sackning i backar m.m. Dessa korvar verkar slafsa 6000rpm redan vid 70 km/h, så att bara sänka farten kan spara så mycket pengar att man blir miljardär nästan direkt. Alla som kört ecodriving förstår principen.

Mopeder är dessutom vanligtvis 2-takt, otroligt ineffektiva motorer där 30% av bränslet går upp i rök. De lär dessutom behöva varva ännu mycket hårdare i samma hastigheter, bräka på mer motstånd, osv. Bara däcken på en DT50 lär ju sänka till flera deciliter milen.
Senast redigerad av avc 2023-09-05 kl. 22:52.
Citera
2023-09-06, 09:34
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Tycker dom är bra, det är majoriteten av folket som använder dom som är pantade.

Ja och dom som bryter mot lagen måste lagföras också för jag kan se detta nästan dagligen när jag är ute idioter som åker där man inte får. Det visar bara att dom flesta inte är redo att ta ansvar som vuxna, sorgligt.
Citera
2023-09-06, 10:30
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Jag har inget emot elscooters men de som använder dom finns det en hel del att säga om.
Citera
2023-09-15, 10:33
Medlem
Bamse92s avatar
Får jag ta tråden in på ett litet sidospår. Hur ser ni på el-skate/ longboards? Har nyligen beställt en så att jag kan skippa stortrafikshelvetet när jag börjar skolan nu mot hösten och skall pendla varje dag. Känns som en no-brainer.

Ser väl åtminstone lite mindre töntigt ut än att åka scooter? Eller? ELLER?!😂
Citera
2023-09-15, 23:14
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ett elfordon är ytterst tveksamt att överhuvudtaget klassa som ett motorfordon. (Invalid)hjälpmedel, möjligen.

Citat:
Ursprungligen postat av avc
Mopeder är dessutom vanligtvis 2-takt, otroligt ineffektiva motorer där 30% av bränslet går upp i rök. De lär dessutom behöva varva ännu mycket hårdare i samma hastigheter, bräka på mer motstånd, osv. Bara däcken på en DT50 lär ju sänka till flera deciliter milen.

Det är ju inte orsak till att elbilar och andra fordon med elmotorer blir allt mer attraktiva på marknaden. Elmotorer har en verkningsgrad på runt 90% vs 30-40% för en vanlig ICE.
Citera
2023-09-15, 23:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Får jag ta tråden in på ett litet sidospår. Hur ser ni på el-skate/ longboards? Har nyligen beställt en så att jag kan skippa stortrafikshelvetet när jag börjar skolan nu mot hösten och skall pendla varje dag. Känns som en no-brainer.

Ser väl åtminstone lite mindre töntigt ut än att åka scooter? Eller? ELLER?!😂

Njae, det beror på om du är tonåringen eller inte?

Är du vuxen så ser det töntigare ut att köra på en longboard. Då vet man att det är vuxna barn, eller vuxna som gör sig till och tror att de skall bli coola. Är nog det ytterst pinsamma som finns! Isf. är en elsparkcykel eller elcykel betydligt mindre töntigt i jämförelse.
Citera
2023-09-16, 08:18
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Njae, det beror på om du är tonåringen eller inte?

Är du vuxen så ser det töntigare ut att köra på en longboard. Då vet man att det är vuxna barn, eller vuxna som gör sig till och tror att de skall bli coola. Är nog det ytterst pinsamma som finns! Isf. är en elsparkcykel eller elcykel betydligt mindre töntigt i jämförelse.
Din text är vad jag föreställer mig cirkulerar i huvudet på osäkra sura människor. Nu kanske du bara är sarkastisk?😂🍋
Citera
2023-09-16, 11:53
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Din text är vad jag föreställer mig cirkulerar i huvudet på osäkra sura människor. Nu kanske du bara är sarkastisk?😂🍋
Jag åker ju inte heller för att jag vill se "cool" ut. Jag åker för att det är det njutningsfullt. Och vad är problemet med vuxna som åker? Hur ska man bete sig som vuxen tycker du? 😎🤙
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in