Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Ett proteinintag på 1.4g/kilo tycker jag är jättebra.
Ja det håller jag med om, det är nog tillräckligt för de flesta.
Men om man tränar mycket och ska ha positiv kvävebalans verkar det som att 1,6-2g/kg är optimalt, samma för äldre som förlorar muskelmassa och har reducerad proteinsyntes.
Förmodligen ännu högre (+0,5-1g/kg) för de som äter lågkolhydratkost och reglerar blodsockernivån huvudsakligen genom glukoneogenes, men det är utanför trådens ämne och en spekulation från min sida.
Citat:
Vet inte hur du räknade ut det men låter ju betydligt mer än nästan några bör äta dagligen.
Jag slog in rekommendationerna i Cronometer, så det är en uppskattning som givetvis varierar med valen man gör (framförallt vad gäller fördelningen av grönsaker/frukt respektive spannmål/baljväxter) och individens vikt och kaloribehov. Jag utgick från en man som väger 75 kg och har ett kaloribehov på ungefär 2 100 kcal. En grov men acceptabel uppskattning om man följer rekommendationerna något så när.
Citat:
Förstår inte varför du tror man får man-boobs och sajropeni när man blir äldre. När räknas man som äldre enligt dig?
Kan inte säga exakt men runt 55-60+. Äldre äter generellt mindre samtidigt som proteinbehovet ökar. Så med ett lägre kaloriintag är risken överväldigande att proteinintaget blir för lågt för att motverka förlusten av muskelmassa. Jag kan även tänka mig att de i högre grad väljer de mindre proteinrika alternativen (som potatis, grönsaker, frukt) bland de vegetariska rekommendationerna.
Det finns inte heller något i rekommendationerna som premierar metabol flexibilitet, insulinkänslighet eller som motverkar sötsug.
Citat:
Nu är jag ju iof bodybuilder så utbildad inom både träning och kost. Jag hänger inte med hur du resonerar iaf utifrån det jag kan. Jag gissar att du föreställer sig att du blir tjock av det du kommer äta iaf. Jag förstår inte riktigt varför man skulle bli tjock för det blir man inte av näringsrik mat.
Min trosuppfattning är att människoarterna har evolverat under miljoner år på en mestadels animalisk diet, vilket verkar styrkas av analyser av kväveisotoper och förefaller rimligt innan vi fick storskaligt jordbruk. Och hjärtkärlsjukdom är inget nytt, det har man hittat bland den mumifierade aristokratin i forntidens Egypten. De blev lönnfeta, fick man-boobs och hade hög incidens av hjärtkärlsjukdom. Och de åt mestadels spannmål (bröd) och begränsat med fisk/kött.