2023-06-23, 00:26
Medlem
Nu vet vi hur det gick. Kommer inte läsa igenom den då jag starkt misstänker att vissa skadeglada sadistiska kräk troligtvis öppnat en champagne vid beräknad sluttid för syret.
Citera
2023-06-23, 00:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthill
Lärdom:
Kommentera inget som du inte har insikt i.
- Farkosten är inget "hemmabygge" man har t.ex haft NASA som partner med design och konstruktion.
- Farkosten har gjort minst 50 st provdykningar på ett djupare dyk än 3800 m samt gjort tester i tryckkammare. Detta har skett på Bahamas. Denna versionen av farkosten har gjort 3 expeditioner tidigare ner till Titanics vrak detta året.

Så många hemmaexperter som kommenterat i denna tråden som inte tillfört annat än lögner som blivit trådsanningar. Vänligen googla lite, läs på INNAN ni kommenterar i ämnet utan att tillföra fakta.

Tack!

Har NASA bekräftat detta ?

Både Boeing och Washington University har gått ut och dementerat Stocktons påstående om samarbete kring "ubåten". Vilket han ju påstod..
Citera
2023-06-23, 00:29
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Kan man vara säker på att de verkligen förstod hur farligt det var? Jag tänker att detta med att behöva skriva under på att man är medveten om risker osv är ju mer regel än undantag på många håll i världen, tex USA, där det är lätt att stämma ett företag på stora summor om du halkar, blir yr o ramlar eller det inte finns en skylt som varnar dig om att kaffet är hett. Dessa stackare kanske inte trodde det var mer allvarligt än så, de kanske skrev under något liknande när de hoppade fallskärm nån gång, visst miniubåten såg inte så där jättesäker ut, men många hade nog antagit att ett företag som erbjuder att köra turister ner till Titanic givetvis vet vad de gör, antagit att det fanns lagar o regler som hindrade någon från att köra runt turister i hemmabyggda dödsfällor. Speciellt om en biljett kostar över 2 mille.

Detta.

Exakt så tror jag också - om de tex läser historier från tidigare resenärer där det gått bra osv… varför skulle de tro automatiskt att något skulle vara fel, egentligen?

Det är ju en inbyggd egenskap vi (i detta fallet TYVÄRR) nog har som människor, iaf många av oss. Dvs att lita på att personerna som kör avancerade operationer, nog kan sina grejer, osv osv.

Det är Lätt att säga ”de borde fattat!” Men jag tror det är mer naturligt för många med tillit till att kommersiella utflykter normalt skall fungera, vara säkra, osv. Oavsett om det är i grunden saker som kan vara ”livsfarliga”, såsom bungyjump, fallskärmshopp, osv osv.

Själv är jag extremt skeptisk inför alla sådana här typer av extrema äventyr - den största risken jag är villig att ta är tex en flygresa med kända flygbolag, kanske vartannat år. Men det är olika vilken tillit man har. Tragiskt att brist på tillit (som jag har) ibland kan vara det som räddar ens liv…. 🤔
Citera
2023-06-23, 00:30
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwnie
Jaha då är det lugnt min herre. Tog nog några hemska sekunder. Implosion är som att du tar en tom cocal-cola burk och klämmer med din hand. Det går inte på direkten då strukturen har olika styrkor och förstärkningar så den knycklas ihop sakta såvida inte plexiglaset gick sönder och de blev "stenade" på direkten av vattentrycket.

Nej det är ytterst hastigt förlopp, ingen normalt att trycket pressar ihop farkosten.
Mystbusters gjorde ett experiment på en tank där de fyllde med vattenånga och sedan stängde tanken, varpå den imponerade när den svalnade.
Om du söker på "mythbusters imploding tanker" på Youtube så hittar video på det.
Citera
2023-06-23, 00:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Av ett amerikanskt företag, på en amerikansk båt, av en amerikansk entreprenör.

Du kan nog lugnt räkna med att FBI har den jurisdiktion de behöver.
Bra
Citera
2023-06-23, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
I en sån där stenrik familj känns det inte alls orimligt att familjesituationen är typ... se styvfarsan/farsan 1-2 gånger om året på en middag och resten av tiden pratar du med din butler.. så kanske inte har någon särskilt stark koppling

Håller helt med. ”Blahblah han gick på konsert när sökteamet var där och letade efter hans far!!!!”. Ja och? Vad skulle han gjort? Åkt ut i en båt tillsammans med kustbevakningen? Nej, många kockar i köket betyder inte nödvändigtvis godare mat. Han skulle bara vara överflödig och störa sökarbetet. Är det någon som vet ens om han är uppvuxen med sin styvfar?

Jag är övertygad om att något måste skett med fönstret. Kanske tappade de bara signalen lite för länge, bråk & dödsångest bryter ut och ett desperat bankande påbörjas på rutan. Alt slitningar på farkosten som inte upptäckts. Troligtvis kommer vi aldrig få veta, jag lämnar detta lilla kaninhål bakom mig nu.

Vila i frid besättningen.
Citera
2023-06-23, 00:32
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Nu vet vi hur det gick. Kommer inte läsa igenom den då jag starkt misstänker att vissa skadeglada sadistiska kräk troligtvis öppnat en champagne vid beräknad sluttid för syret.

Fast den imploderade ju kort efter nedgång.

Alla ombord dog ögonblickligen.
Citera
2023-06-23, 00:34
Medlem
yoyoyolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronaljuset
Tror det hade kostat enorma summor att bärga. Men fattar inte varför folk är så besatta av skiten, det finns tusentals båtvrak som är nära land, vissa så nära att man till och med kan gå in i dem om man åker ut 100 meter med båt. Vad är grejen med just titanic, hur fan kan det finnas professor som ägnar sitt liv om att forska kring ett skeppsvrak, hur jävla intressant är det egentligen.

Det har aldrig funnits möjligheten att bärga. Folk drömde om det och det diskuterades när hon hittades 1985. Då upphittades hon i långt mycket sämre skick än vad man väntade sig. https://www.youtube.com/watch?v=A8QeI3sXrEE

Sen dess har hon förfallit nåt så djävulskt. Järnätande bakterier har gjort Titanic till en hyfsat lös hög med järnstoft. Experter tror hon är helt borta om tjugo år. Vi är astronomiskt långt från att ha en metod för att få upp henne.

Vasaskeppet kommer inte klara sig särskilt länge. Om Victor 6000 kör upp och ner med småbitar av Titanic i några år kan man säkert stolt ställa ut Titanics bog eller liknande på nån utställning. Då kommer folk inse det som gör nuvarande situation extra tragisk: det är en ganska sopig turistattraktion. Vraket var en extremt intressant upptäckt och har lärt oss mycket om vad som gick fel i originalolyckan. Idag är hon förfallen till oigenkännlighet.

Småsaker går att hissa upp, det har man gjort och de finns på diverse svindyra utställningar runt om i världen. Jag besökte en i Örebro för ett antal år sen. Att bärga hela skeppet är ett omöjligt vansinnesprojekt.
Citera
2023-06-23, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Nix, detta var jungfruresan då de inte tidigare fått tillstånd att dyka på dessa djup, samt den har fått falska dokument från ett testlabb m.m. Kolla Wikipedia, där står allt.

Snackar du om? Den har åkt ner sedan 2018
Citera
2023-06-23, 00:35
Medlem
Varför kan inte ubåten bara fara uppåt? förstår ej...
Citera
2023-06-23, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag kan faktiskt inte se vitsen med det, alls.
Särskilt utan fönster.

Det är hav och mörkt. Ingenting värt att trängas i en ubåt liten som en ficka.

Ehhm, det fanns ett litet runt fönster, jo!
Citera
2023-06-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, eftersom implosionen ju i så fall också måste ha ”hörts”, och det har den inte gjort. Skulle tro att allting gick enligt plan, tills implosionen inträffade.

Ja det är sant, det har jag inte tänkt på. Men då hann dom inte känna något iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in