Citat:
Ursprungligen postat av
Mon81
Kan man vara säker på att de verkligen förstod hur farligt det var? Jag tänker att detta med att behöva skriva under på att man är medveten om risker osv är ju mer regel än undantag på många håll i världen, tex USA, där det är lätt att stämma ett företag på stora summor om du halkar, blir yr o ramlar eller det inte finns en skylt som varnar dig om att kaffet är hett. Dessa stackare kanske inte trodde det var mer allvarligt än så, de kanske skrev under något liknande när de hoppade fallskärm nån gång, visst miniubåten såg inte så där jättesäker ut, men många hade nog antagit att ett företag som erbjuder att köra turister ner till Titanic givetvis vet vad de gör, antagit att det fanns lagar o regler som hindrade någon från att köra runt turister i hemmabyggda dödsfällor. Speciellt om en biljett kostar över 2 mille.
Detta.
Exakt så tror jag också - om de tex läser historier från tidigare resenärer där det gått bra osv… varför skulle de tro automatiskt att något skulle vara fel, egentligen?
Det är ju en inbyggd egenskap vi (i detta fallet TYVÄRR) nog har som människor, iaf många av oss. Dvs att lita på att personerna som kör avancerade operationer, nog kan sina grejer, osv osv.
Det är Lätt att säga ”de borde fattat!” Men jag tror det är mer naturligt för många med tillit till att kommersiella utflykter normalt skall fungera, vara säkra, osv. Oavsett om det är i grunden saker som kan vara ”livsfarliga”, såsom bungyjump, fallskärmshopp, osv osv.
Själv är jag extremt skeptisk inför alla sådana här typer av extrema äventyr - den största risken jag är villig att ta är tex en flygresa med kända flygbolag, kanske vartannat år. Men det är olika vilken tillit man har. Tragiskt att brist på tillit (som jag har) ibland kan vara det som räddar ens liv…. 🤔