2023-06-23, 00:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Aha.

Har FBI redan visat intresse för detta haveri? På vilket sätt har de jurisdiktion? Det skedde ju på internationellt vatten.

Inte vad jag vet, dvs inget officiellt som läckt ut..

Men, tror du att man tänker bara lämna detta..? (nej, säger jag)

Det med "jussen" är intressant. Det troligaste (som jag ser det) är att de olika berörda länderna (där offren fanns) samtalar just nu om var detta skall drivas vidare. Företaget är väl även registrerat i Usa ?

Så därför tror jag det blir jänkarna som tar över detta.
Citera
2023-06-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag kan faktiskt inte se vitsen med det, alls.
Särskilt utan fönster.

Det är hav och mörkt. Ingenting värt att trängas i en ubåt liten som en ficka.

Samma här men många människor verkar dela samma uppfattning om att man måste vara nära för att känna magin. Hur många dårar som helst som åkt ner för att kolla precis vid vraket.
Citera
2023-06-23, 00:18
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronaljuset
Samma här men många människor verkar dela samma uppfattning om att man måste vara nära för att känna magin. Hur många dårar som helst som åkt ner för att kolla precis vid vraket.
Hade varit mycket smartare att bärga Titanic och tagit betalt för att folk skulle få se det på land.

Folk är så korkade.
Citera
2023-06-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Lärdom

-Åk inte i en hemmabyggd ubåt.
-Åk inte i en ubåt som inte blivit testad på djupet den är tänkt att användas i.
-Åk inte i en ubåt som inte blivit typgodkänd.
-Åk inte i en ubåt som inte blivit klassad av ett klassningssällskap.
Lärdom:
Kommentera inget som du inte har insikt i.
- Farkosten är inget "hemmabygge" man har t.ex haft NASA som partner med design och konstruktion.
- Farkosten har gjort minst 50 st provdykningar på ett djupare dyk än 3800 m samt gjort tester i tryckkammare. Detta har skett på Bahamas. Denna versionen av farkosten har gjort 3 expeditioner tidigare ner till Titanics vrak detta året.

Så många hemmaexperter som kommenterat i denna tråden som inte tillfört annat än lögner som blivit trådsanningar. Vänligen googla lite, läs på INNAN ni kommenterar i ämnet utan att tillföra fakta.

Tack!
Citera
2023-06-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoyoyolo
Det här är en jävla flummig tanke, men Polar Prince, Titans stödfartyg, ser ut att vara påväg hem igen (6-7 mil nnv om Atalante, som borde vara rakt ovanför Titanic).

Om nån hjälper mig med nåt stannar jag och väntar av ren artighet, även om jag verkligen har noll att bidra med. Man står bredvid och hummar med när ens händiga kompis löser ens livsfarliga elprojekt i taket, erbjuder sig att hämta skruvmejslar, är allmänt ivägen och erbjuder sen fika. Man går ju inte och lägger sig på sofflocket. Ska fransoserna fortsätta att leta vrak (skitgöra) själva, medan besättningen på Polar Prince, som alla har stöttat/deltagit i det här dödliga vansinnesprojektet, ska vända hem till hamn och byta till nytvättade varma strumpor?

Nu fattar jag att man inte ens kan koka kaffe till ett hjälpsamt grannskepp. Men håller ni med mig om OceanGate borde lägga ankare med PP eller annat fartyg i ett par veckor för att om inte annat visa skam och ånger?

Kan ju vara så att besättningen på Polar Prince är i djup chock och behöver behandling. Ett annat scenario är väl att bränslet helt enkelt börjar ta slut. Ytterligare ett scenario är att de är inhämtade för att utredas.
Citera
2023-06-23, 00:20
Medlem
yoyoyolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Detta är bara min teori, men jag ser det inte som omöjligt. Antar att haverikommisionen kommer kontrollera om min tes stämmer.

Jag tror att 19 åringen inte ville följa med alls. Känsla är att han och hans far haft det lite kämpigt den senaste tiden. 19 åringen börjar nu känna sig vuxen och har sen puberteten förstått att han dras till det manliga könet. Faren har alltid misstänkt det men inte vågat konfrontera sonen för detta.

Båda två ser en tur ner på 4000 meters djup i en ubåt som ett sätt att sona sina brister och lägga eventuella gräl åt sidan. Sonen är väldigt ivrig och ser sin chans att kliva ut ur garderoben officiellt där nere. Faren kommer ingenstans och till eventuell undsättning finns det ett gäng olika personer.

Faren lockas av sonens entusiasm. De tror verkligen på detta. De går till och med en kurs i Morse innan för att få den riktigt genuina nautiska känslan.

Två dagar innan avfärd förlovar sig sonen med en 42 åring ifrån Portugal, Rafael.

Ner på 2700 meters djup sliter sonen fram förlovningsringen och deklarar sin homosexualitet för pappan och de andra på båten. Men, det är här det bakslår för honom. Samtliga på båten är värre homofober än gud. Han tvingas strypa homofoberna inklusive sin far en efter en.

Sakta men säkert letar sig ubåten okontrollerat ner till 4000 meters djup. Det är här skuldkänslorna växer. Enda sättet att rensa tankarna och förtrolla sig bort från liken är att en gång i halvtimmen dra en gråtrunk mot fönstret. I takt med diamantringen han fått av Rafael gråtrunkar han ut följande: .. ....... .- -- ....... --. .- -.-- (I am gay). Morsekursen betalade av sig iallafall. Sann kärlek övervinner allt, förutom 4000 meters tryck i en hemmabyggd ubåt.

och folk i den här tråden hävdar att man inte kommer kunna göra film av Titans historia...
Citera
2023-06-23, 00:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Aha.

Har FBI redan visat intresse för detta haveri? På vilket sätt har de jurisdiktion? Det skedde ju på internationellt vatten.

Av ett amerikanskt företag, på en amerikansk båt, av en amerikansk entreprenör.

Du kan nog lugnt räkna med att FBI har den jurisdiktion de behöver.
Citera
2023-06-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Hade varit mycket smartare att bärga Titanic och tagit betalt för att folk skulle få se det på land.

Folk är så korkade.

Tror det hade kostat enorma summor att bärga. Men fattar inte varför folk är så besatta av skiten, det finns tusentals båtvrak som är nära land, vissa så nära att man till och med kan gå in i dem om man åker ut 100 meter med båt. Vad är grejen med just titanic, hur fan kan det finnas professor som ägnar sitt liv om att forska kring ett skeppsvrak, hur jävla intressant är det egentligen.
Citera
2023-06-23, 00:23
Medlem
yoyoyolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Kan ju vara så att besättningen på Polar Prince är i djup chock och behöver behandling. Ett annat scenario är väl att bränslet helt enkelt börjar ta slut. Ytterligare ett scenario är att de är inhämtade för att utredas.
Just ja, konsekvenser för illasinnade handlingar är en grej ibland. Men vad skulle lagbrottet kunna vara? Friskrivningsklausul, internationellt vatten, skumma metoderna har ändå varit kända väldigt länge?

Tankbåtar finns. Traumaterapi låter jätterimligt faktiskt. Jag är fine med att ge de fluffiga strumpor om så nödvändigt då.
Citera
2023-06-23, 00:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoyoyolo
Nu ser det ut som att alla hjälpfartyg vänder tillbaka upp mot New Foundland.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-49.8/centery:42.1/zoom:9

Jag är lite förvånad. Trodde några skulle stanna för att leta fler vrakdelar.

L'Atalante och Horizon Arctic ser väl ut att ligga kvar, som väntat. Övriga ger sig säkert hem utan onödigt dröjsmål. De har inget kvar där att göra.
Citera
2023-06-23, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Lärdom

-Åk inte i en hemmabyggd ubåt.
-Åk inte i en ubåt som inte blivit testad på djupet den är tänkt att användas i.
-Åk inte i en ubåt som inte blivit typgodkänd.
-Åk inte i en ubåt som inte blivit klassad av ett klassningssällskap.
Handkontrollen och tangentbordet var tydligen CE-märkta, dvs inga Aliexpress-grejer. State of the art. Miljardärer ska alltid ha det bästa.
Citera
2023-06-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anthill
Lärdom:
Kommentera inget som du inte har insikt i.
- Farkosten är inget "hemmabygge" man har t.ex haft NASA som partner med design och konstruktion.
- Farkosten har gjort minst 50 st provdykningar på ett djupare dyk än 3800 m samt gjort tester i tryckkammare. Detta har skett på Bahamas. Denna versionen av farkosten har gjort 3 expeditioner tidigare ner till Titanics vrak detta året.

Så många hemmaexperter som kommenterat i denna tråden som inte tillfört annat än lögner som blivit trådsanningar. Vänligen googla lite, läs på INNAN ni kommenterar i ämnet utan att tillföra fakta.

Tack!

Nja, NASA verkar inte varit speciellt inblandande ändå: https://www.businessinsider.com/boeing-university-of-washington-deny-helping-design-oceangate-titan-submersible-2023-6?r=US&IR=T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in