2023-06-19, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
renast smak?
Vatten?
är det gott?
När det inte smakar något?
Med massa kolsyra som ngn sorts läsk?
Nä, smaken skall vara full med nyanser och oren för var och ens smak.
jag gissar på ngn IPA och öl med "inslag av honung, humle, aprikos, örter och citrustoner" eller annan formulering.
Hur kan du och andra avskilja en massa nyanser i det ni dricker? Jag menar det med olika typer av smaker. Inte att de smakar olika. Jag har börjat köpa en och en för att sortera ut favoriter och känner såklart att somliga öl är söta och har olika inslag jag gillar mer eller gillar mindre. Jag gillar inte riktigt sötman vissa öl har (tänker på mörkare sorter och inte de billigaste ljusa lagren då jag inte gillar dem längre mer än enstaka tillfällen till någon matbit kanske).

Samma sak med viner och liknande. Tycker det är intressant att ni kan känna av fruktavdelningen etc
Citera
2023-06-19, 02:40
Medlem
Testa dom inte på Norrlands Ljus, den lilla glasflaskan?
Citera
2023-06-19, 02:57
Three Hearts och Pripps är bra starka starköl. De brukar jag köpa. Vill jag ha något lättare om det är varmt kör jag på Bright. Det är en riktig gräsklipparöl som är väldigt "vattnig" och lättdrucken. Premium Gold är också bra.

Mariestads gillar jag inte. Jag tycker att den är för söt.

Jag antar att Aftonbladetpanelen består av hen-män som döljer sin flyende haka med ett stort skägg och som helst föredrar en dubbellagrad IPA bryggd av hobbitar i ett kloster i Yorkshire. Deras ranking speglar detta.
Citera
2023-06-19, 03:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Hur kan du och andra avskilja en massa nyanser i det ni dricker? Jag menar det med olika typer av smaker. Inte att de smakar olika. Jag har börjat köpa en och en för att sortera ut favoriter och känner såklart att somliga öl är söta och har olika inslag jag gillar mer eller gillar mindre. Jag gillar inte riktigt sötman vissa öl har (tänker på mörkare sorter och inte de billigaste ljusa lagren då jag inte gillar dem längre mer än enstaka tillfällen till någon matbit kanske).

Samma sak med viner och liknande. Tycker det är intressant att ni kan känna av fruktavdelningen etc
Asch överhuvudtaget gillar jag det mesta. Men visst känner du om det smakar lite citrus om eriksbergs nya alkoholfria t ex. Om du smakar ordentligt.
Men till mat vill jag ha en helst besk.
Och jag gillar IPA eller ljus öl med markerad beska.
Men skall man dricka ett flertal blir det ju enklare om det glider ner utan väsen.
det är kul med lite olika öl och jag dricker nog nästan två alkoholfria per dag i snitt på vardagarna
Citera
2023-06-19, 03:29
Medlem
CalzoneItalias avatar
Hur kan Mariestads Old Ox komma så långt ner? Den är ju god den ölen och även den Norrlands Djup. Man undrar ju vilka som juryn bestod av för det här med öl verkar inte vara deras starkaste gren.
Citera
2023-06-19, 05:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Three Hearts och Pripps är bra starka starköl. De brukar jag köpa. Vill jag ha något lättare om det är varmt kör jag på Bright. Det är en riktig gräsklipparöl som är väldigt "vattnig" och lättdrucken. Premium Gold är också bra.

Mariestads gillar jag inte. Jag tycker att den är för söt.

Jag antar att Aftonbladetpanelen består av hen-män som döljer sin flyende haka med ett stort skägg och som helst föredrar en dubbellagrad IPA bryggd av hobbitar i ett kloster i Yorkshire. Deras ranking speglar detta.
Mycket bra sammanfattning!
Citera
2023-06-19, 05:56
Medlem
Är väl knappast någon som kan påstå att förstaplatsen är oförtjänt iaf?
Citera
2023-06-19, 06:20
Medlem
Konstigt att inte Arboga 5,6% var med i testet. Inte för att jag tror den hade fått speciellt bra betyg, men den verkar ändå vara en storsäljare.

Saknar även Crocodile, en annan svensk öl, som jag brukar köpa på sommaren. Den har jag dock inte sett på hyllorna på länge. Har de slutat brygga den?
Citera
2023-06-19, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Är väl bara Mariestads och Staropramen som går att dricka av dom där...
Staropramen e bäst i testet.
Citera
2023-06-19, 07:49
Medlem
Stercoriuss avatar
Är det inte brukligt att betygsätta utifrån skalan bäst – sämst? I detta fall har de ju i princip sagt att det finns två mycket bra, sedan är resten dåliga eller usla. Borde inte den som smakade bäst utgöra fem plus, medan resten följer på en skala utifrån denna, eller vad utgår skalan ifrån egentligen? Sätter de betygen i förhållande till all öl som finns? Eller enbart all lager? Blir ju lite skevt om de sätter betygen utifrån all öl och alla typer av ölsorter. Är ju lite som att betygsätta gin men man gillar vodka bättre så den bäst smakande ginen får en 4 av 5, medan resten får 2.
Citera
2023-06-19, 08:03
Medlem
Hackenbush55s avatar
När skall folk lära sig att vi har olika smak. En öl som en del gillar tycker andra inte alls om.
Det är tur att det finns mycket att välja på.
För min del säger jag som reklamen
"Tuborg är förmodligen världens bästa öl"
Citera
2023-06-19, 08:07
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Är också nyfiken. Tror att Norrlands Guld kan ha fått riktigt bra betyg.

Något som dock motsägs av
Systembolagets överlägsna storsäljare sågades av en enhällig jury.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De två med toppbetyg var Mariestad och Falcon.

Lite kul med tanke på att Norrlands och Mariestad i en del ganska seriösa tester misstänkts vara exakt samma öl i olika burkar, till olika pris. Det är samma bryggeri i alla fall.

Densitet och alkoholhalt är densamma.

Här är ett bra test.

http://olkallare.blogspot.com/2009/0...ands-guld.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in