• 9
  • 10
2023-06-24, 22:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jag känner stor skillnad mellan olika ljusa lager.

När jag läste en blogg, kanske denna: http://olkallare.blogspot.com/2009/0...ands-guld.html

Så gjorde jag mitt eget blindtest. Kunde inte pricka rätt alls på 6 glas, tre av varje.

Prova själv.

(Kan förstås ha ändrats så här efteråt, men då borde det finnas en tråd om hur smaken har ändrats!)
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Du säger att du känner stor skillnad mellan olika ljusa lager, men kan inte skilja två olika lageröl från varandra i ett blindtest?

Jag får nog ta och genomföra ett test, det var bra länge sedan jag ens drack Mariestads, på grund av att jag inte tycker om den helt enkelt.
Citera
2023-06-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Du säger att du känner stor skillnad mellan olika ljusa lager, men kan inte skilja två olika lageröl från varandra i ett blindtest?
Ja, jag menar alltså att jag känner skillnad på två olika öl.

Jag känner ingen skillnad på två väldigt väldigt lika öl. Så lika att de ser och smakar likadant.
Citat:
Jag får nog ta och genomföra ett test, det var bra länge sedan jag ens drack Mariestads, på grund av att jag inte tycker om den helt enkelt.
Gör det!

Det var mer än 10 år sedan jag gjorde det. Ska nog göra om det själv. Kanske känner jag stor skillnad idag. Man blir ju sofistikerad med åren.
Citera
2023-06-24, 23:48
Medlem
Citat:
Jodå, jag är medveten om att det finns skillnader även i lagerölssortimentet, men känner man inte att det är skillnad på Mariestads och Norrlands så har det inte så stor betydelse vilken ljus lager man väljer.

Har du recepten på Mariestads Export och Norrlands eftersom du med så stor säkerhet kan säga att det är försumbara skillnader? Rent tekniskt så är i så fall huvuddelen av lagerölen "exakt samma" då de innehåller nästan samma råvaror, ljus pilsnermalt och humlen brukar oftast vara Hallertauer, Tettnanger och Saaz, i lite olika kombinationer.

Även om man "på pappret" har samma grundråvaror så kan man laborera med mängder, mäsktider, storlek och tidpunkter på humlegivor och lite andra trix som gör att det blir små smakskillnader.

du kan ju uppenbarligen noll koll :/

nej det är ingen ädelhumle i någon av dem, det är magnum perle och spalter select i båda, de har samma humlegivor och samma malt förutom att det ska vara 2% munchner malt i mariestad, men prova själv - lovar att det är NOLL skillnad
Citera
2023-06-26, 10:42
Medlem
Citat:
Äckligt och äckligt, många nöjer sig med den här smaknivån, eller som det brukar heta "God i förhållande till priset". Vad smak och pris har för samband är något jag inte förstår, antingen är det gott annars inte.

Exakt. Det kan inte finnas grader i detta eller att en öl för 15 spänn kan va god men en för 40 är godare. Så kan det narturligtvis inte vara. Det är aningen eller.
Citera
2023-07-01, 19:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reno46
du kan ju uppenbarligen noll koll :/

nej det är ingen ädelhumle i någon av dem, det är magnum perle och spalter select i båda, de har samma humlegivor och samma malt förutom att det ska vara 2% munchner malt i mariestad, men prova själv - lovar att det är NOLL skillnad

Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ja, jag menar alltså att jag känner skillnad på två olika öl.

Jag känner ingen skillnad på två väldigt väldigt lika öl. Så lika att de ser och smakar likadant.

Gör det!

Det var mer än 10 år sedan jag gjorde det. Ska nog göra om det själv. Kanske känner jag stor skillnad idag. Man blir ju sofistikerad med åren.
Så, nu har jag själv testat Norrlands Guld mot Mariestads Export. En långburk av varje, kyld till samma temperatur och upphälld i likadana glas.
Det första man ser är skillnaden i färgen, även doften har små skillnader. Smakmässigt vill jag påstå att Norrlands har en tunnare munkänsla och mer sting av kolsyran medan Mariestads känns något fylligare och inte lika mycket kolsyrad.

Samma öl är det inte, däremot är de ganska lika. Nu visste jag ju vad jag hade i glasen och får jag en av varje serverad och jag vet att en är Norrlands och en är Mariestads så skulle jag definitivt kunna säga vilken som är vilken. Skulle jag däremot få en av dem utan att kunna jämföra hade det blivit svårare, men skulle troligen löst det med.

Hade jag fått en av dem och skulle tala om om det är något av Norrlands, Mariestads, Kung, Carlsberg Export, Åbro Original eller Guldkällan så hade jag nog inte kunnat säga vad som finns i glaset.
Citera
2023-09-24, 21:40
Medlem
rovmuns avatar
https://www.aftonbladet.se/tester/a/...-systembolaget

Nu testar de IPA är det någon som läst testet och kan säga vilka som vann och förlorade
Citera
2023-09-27, 12:19
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
1. Mariestads Export Betyg: 4 av 5 plus
2. Falcon Export Betyg: 4 av 5 plus
3. Spendrups Premium gold Betyg: 2 av 5 plus
4. Pripps Extra stark Betyg: 2 av 5 plus
5. Fem komma tvåan Betyg: 2 av 5 plus
6. Ey’Bro Betyg: 2 av 5 plus
7. Sju komma tvåan Betyg: 2 av 5 plus
8. Bryggmästarens Premium gold Betyg: 2 av 5 plus
9. Bright brew Betyg: 2 av 5 plus
10. Staropramen Betyg: 2 av 5 plus
11. Åbro Original extra stark Betyg: 2 av 5 plus
12. Millennium Betyg: 2 av 5 plus
13. Pripps Blå Betyg: 2 av 5 plus
14. Kung Betyg: 2 av 5 plus
15. Norrlands Guld Betyg: 1 av 5 plus
16. Sofiero Original Betyg: 1 av 5 plus
17. Norrlands Djup Betyg: 1 av 5 plus
18. Sofiero Original guld Betyg: 1 av 5 plus
19. Mariestads Old ox Betyg: 1 av 5 plus
20. Three hearts Extra strong Betyg: 1 av 5 plus

Åh herregud jävlar vad skitnödiga de är.
Citera
2024-03-05, 07:42
Medlem
Ogorkis avatar
Vilken av ölerlarna (öl heter det även i plural TS) vann?
Citera
2024-03-05, 17:12
Medlem
Varför recenserar dom alkis-öl, knappast så att A-lagarna är prenumeranter på Aftonbladet +...

Japanska Asahi slår ju alla de sorter med hästlängder!
Citera
2024-03-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobgejj
Varför recenserar dom alkis-öl, knappast så att A-lagarna är prenumeranter på Aftonbladet +...

Japanska Asahi slår ju alla de sorter med hästlängder!

Nej, men redaktionen på Aftonbladet+ är alkisar.

Asahi är sällan japansk utan oftast licensbryggd i Belgien, Holland eller liknande.
Citera
2024-03-07, 21:20
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobgejj

De recenserar de 20 bästsäljarna, vilket ju kan ha ett visst allmänintresse. (Knappast så att det bara är A-lagarna som dricker pisslager heller.)
Citera
2024-03-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Nej, men redaktionen på Aftonbladet+ är alkisar.

Asahi är sällan japansk utan oftast licensbryggd i Belgien, Holland eller liknande.

har druckit den i Japan och här hemma, kan inte säga att jag kände någon skillnad faktiskt.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in