Citat:
Ursprungligen postat av
reno46
du kan ju uppenbarligen noll koll :/
nej det är ingen ädelhumle i någon av dem, det är magnum perle och spalter select i båda, de har samma humlegivor och samma malt förutom att det ska vara 2% munchner malt i mariestad, men prova själv - lovar att det är NOLL skillnad
Citat:
Ursprungligen postat av
Omniscientpotent
Ja, jag menar alltså att jag känner skillnad på två olika öl.
Jag känner ingen skillnad på två väldigt väldigt lika öl. Så lika att de ser och smakar likadant.
Gör det!
Det var mer än 10 år sedan jag gjorde det. Ska nog göra om det själv. Kanske känner jag stor skillnad idag. Man blir ju sofistikerad med åren.
Så, nu har jag själv testat Norrlands Guld mot Mariestads Export. En långburk av varje, kyld till samma temperatur och upphälld i likadana glas.
Det första man ser är skillnaden i färgen, även doften har små skillnader. Smakmässigt vill jag påstå att Norrlands har en tunnare munkänsla och mer sting av kolsyran medan Mariestads känns något fylligare och inte lika mycket kolsyrad.
Samma öl är det inte, däremot är de ganska lika. Nu visste jag ju vad jag hade i glasen och får jag en av varje serverad och jag vet att en är Norrlands och en är Mariestads så skulle jag definitivt kunna säga vilken som är vilken. Skulle jag däremot få en av dem utan att kunna jämföra hade det blivit svårare, men skulle troligen löst det med.
Hade jag fått en av dem och skulle tala om om det är något av Norrlands, Mariestads, Kung, Carlsberg Export, Åbro Original eller Guldkällan så hade jag nog inte kunnat säga vad som finns i glaset.