2023-06-19, 16:04
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Alla kan inte vara bönder jag har kört bakom traktorer då har de inte ens kört över 20km/h på landsväg?Sannolikheten att dö av något i den hastigheten är minimal. Du menar att de kan köra 50km/h på en åker, tror jag knappast. Det är av liknande anledning hastigheten är begränsad till 30km/h kring de flesta skolor.
En traktor kan köra i 0,5 km i timmen och ändå köra ihjäl en person som inte förstår faran eller kanske har ramlat.
Citera
2023-06-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Nej det är en olycka, men i 99,99 % av fallen med överkörda ungar är det slarv från vårdnadshavarna och det vet du också...
Nu skrev du att det händer inte vem som helst utan dom som slarvar, vilket du själv vet inte är sant. Du kan omöjligt ha koll på barnen 100% av tiden oavsett vad du än tycker. I 99.9% av fallen som rör barn och olyckor är det knappast så att föräldrarna vill att det ska ske en olycka. Vi vet inte vad som hänt här därför är det äckligt att skuldbelägga föräldrarna, nu menar jag inte att du gör det men flera andra. Kommer det fram att föräldrarna suttit med mobilen eller druckit sig berusade vid olyckan då kan vi skuldbelägga föräldrarna
Citera
2023-06-19, 16:13
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Med det resonemanget är det tur att inte fler barn förolyckas. Att ha full koll på yngre barn 100 % av tiden är extremt jobbigt, men det är fan din skyldighet som förälder.
Olyckor kan hända men olyckor där barn/fordon och barn/vatten är inblandade ska inte kunna hända.
Du måste sova laga mat städ. Så ägg av! Såna kommentarer kommer från människor som aldrig haft med barn att göra.
Citera
2023-06-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu skrev du att det händer inte vem som helst utan dom som slarvar, vilket du själv vet inte är sant. Du kan omöjligt ha koll på barnen 100% av tiden oavsett vad du än tycker. I 99.9% av fallen som rör barn och olyckor är det knappast så att föräldrarna vill att det ska ske en olycka. Vi vet inte vad som hänt här därför är det äckligt att skuldbelägga föräldrarna, nu menar jag inte att du gör det men flera andra. Kommer det fram att föräldrarna suttit med mobilen eller druckit sig berusade vid olyckan då kan vi skuldbelägga föräldrarna

Vad jag läst så var flickan 3år och i den åldern är det fort gjort i den stress som nu råder med skörd osv det är ingen kontorsrunkare som fattar vilken fart det är på en bondgård och tyvärr går ett par bonnungar åt varje år.

En treåring kan ena stunden leka i sandlådan för att 30sek senare vara bajsnödig och gå efter pappa/mamma. Fattar man inte detta är man antigen nazist vad gäller barnen och därmed inte kapabel att ha en mjölkgård eller så har man inga eller rullstolsburna barn.

Så jävla onödigt alltihopa.
Citera
2023-06-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
En treåring kan ena stunden leka i sandlådan för att 30sek senare vara bajsnödig och gå efter pappa/mamma. Fattar man inte detta är man antigen nazist vad gäller barnen och därmed inte kapabel att ha en mjölkgård eller så har man inga eller rullstolsburna barn.

Just mjölkgårdar är kanske den farligaste formen av lantbruk. Det är en väldigt maskinintensiv industri på en koncentrerad liten yta runt gårdscentrum, där också oftast bostadshuset med eventuella barn finns. Daglig hantering av foder och gödsel sker med stora maskiner. Jämför med spannmålsodling där den absoluta majoriteten av maskintimmarna görs långt från gården, ute på åkrarna.

Man behöver inte vara någon Fritzl för att tycka att små barn som är impulsiva och saknar konsekvenstänkade inte ska vara i sådan högproduktiv industriell miljö med mängder av stora dödliga maskiner. Den som står på marken kan lätt förledas att tror att operatören har perfekt runtomsikt men i verkligheten finns oftast ganska många dolda fläckar och du kan inte heller mer än titta åt ett håll samtidigt.

Kan man inte hålla barnen på tomten med hjälp av inhängad, kanske ett äldre syskon, en äldre släkting kan passa dem. Eller så får man hålla dem på dagis och skola, sköta sina maskinintensiva sysslor dessa timmar. Det går inte komma ifrån riskerna helt men att minimera dem bör man göra och dit hör väl inte riktigt inställningen att man låter barnen springa runt fritt bland maskinerna.

Väldigt tragiskt hur som helst och kommer bli tungt att bära för familjen för all framtid.
Citera
2023-06-19, 16:33
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananacare
Det är bekräftat i en lokal grupp på Facebook att det handlar om familjen som det spekulerats om i tråden. Ortens präst har skrivit ett inlägg jag citerar.

"I morgon tisdag från kl 18 är kyrkan öppen med anledning av den tragiska olyckan hos familjen W*st i Åsäng. Det finns möjlighet att lyssna till musik, tända ljus för V*ra eller bara vara. Skolans och kyrkans personal finns på plats för den som önskar samtal. Välkomna."
Ja man hade ju det på känn eftersom uppdateringarna uteblivit. Lider med familjen. Fruktansvärt för alla inblandade.
Citera
2023-06-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Så hemskt. Detta händer varje år. Alltid en traktor och ett litet barn. Detta har satt sig i min hjärna och jag blir nästan paraoid när jag ser barn som leker eller springer runt fordon. En parallell är parkeringen vid stormarknader där folk springer som yra höns fast bilar backar ut. Eller bilar som kör i hög fart trots att dete rör sig folk på parkeringen. en inte bra kombination.

Det där med parkeringar kan jag relatera till.

Mina ungar är 5 och 8 och dom är STRÄNGT förbjudna att springa eller leka/tramsa på väg till och från bilen om vi är på en parkering eller passerar körbanor på väg in och ut ur affärer.

Både jag och min fru ryter till DIREKT när dom är på väg att flamsa iväg (dom triggar varandra) och vi har fått en del sneda blickar från andra som tycker att vi är för stränga men det är vårt sätt.

Vi ser det som vår främsta uppgift att hindra dom från att ta livet av sig själva tills dom är stora nog att ta eget ansvar.

Bottenlöst tragisk händelse....hur fortsätter man leva med vetskapen om att man dödat sin egen avkomma?
Jag vet inte om jag hade klarat det.....nu ska jag hem och krama mina grabbar extra hårt och länge!
Citera
2023-06-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Bra fråga:
- man låter sina barn vara fria,
- men när traktorn är igång ska ni hålla er på mattan (eller vilken lämplig ”inhängnad” man har på gården.

Jag överlåter till dig att svara på hur barn som hör traktorn starta omedelbart lubbar till ditt definierade ”trygga rum” men i övrigt kan kuta omkring och vara fria.

Vilka barn funkar så?
Vet inte vilka tre-åringar som funkar så, antagligen väldigt få, just därför faller det på föräldrarna att se till att 3-åringen inte springer bakom traktorn, eller tycker du det ör för mycket begärt? För hon var väl inte ensam hemma treåringen hoppas jag, Har de ingen trädgård med inhägnad? Det har folk för sina hundar t.o.m.
Nu har jag svarat på din fråga, svara nu på min.
Tycker du ditt "fria" vänsterliberala sätt med att låta 3-åringen springa som den vill är bättre än mitt sätt med att hålla ungarna inne i trädgården när traktorn är igång?
Citera
2023-06-19, 16:52
Medlem
Son vanligt vid sådana här olyckliga omständigheter så kommer det en massa mongon på flashback och yttrar sig om hur det skulle kunna ha undvikits. Klart som fan att alla inblandade helst skulle ha velat det. Mycket enkelt att vara efterklok.
Citera
2023-06-19, 16:53
Medlem
Regeringsbildares avatar
Fy fan. På flera av bilderna på IG ser man barn leka i närheten av en traktor. På en bild fyra små barn som leker på åkern! Antar föräldrarna ville måla upp en bild av en slags lantlig idyll. Barn som leker i skiten och hittar på sina egna lekar verkar målas upp flitigt. Nu fick de betala dyrt för det. Hade aldrig låtit mina barn ens vara i närheten när en jordbruksmaskin är i bruk. På sin höjd att de får åka med någon gång, men inte springa på åkern som dessa barn gör.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2023-06-19 kl. 16:57.
Citera
2023-06-19, 17:00
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du måste sova laga mat städ. Så ägg av! Såna kommentarer kommer från människor som aldrig haft med barn att göra.

Jag tror att alla föräldrar varit med om tillfällen då det ”varit nära ögat” någon gång, med något barn. Men nästan alltid går det bra.

Jag minns en gång när sonen precis lärt sig krypa. Det var otroligt varmt och vi hade precis flyttat in i en lägenhet på tredje våningen. Mannen var i sovrummet och jag i vardagsrummet och sonen kröp runt. Plötsligt har han krupit iväg och jag skyndar efter. Lägenheten är liten. Men visst har han hunnit upp på en stol i köket där fönstret är öppet! Tack och lov hann jag dit i tid, men det var liksom ett ögonblicks verk.

En annan gång hade vi midsommarfirande och vi vuxna lagade mat i köket. En vuxen tar fram en kniv och håller i den precis samtidigt som dottern kommer SPRINGANDE från ingenstans och rusar rakt fram. Hon missar kniven men jag kan inte släppa tanken på vad som hänt om hon sprungit en decimeter mer åt vänster.

Nästan alltid går det bra. Men ibland gör det inte det. Barn är oberäkneliga och alla olyckor går inte att undvika om man lever ett normalt liv.
Citera
2023-06-19, 17:02
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Gissar att du inte har barn själv? Låter givetvis lätt i teorin men helt omöjligt i praktiken.

Vad faan är omöjligt med att stänga inne ungarna när någon kör med traktorn i närheten?! Är du sinnessvag? Har inga barn själv, men passat mina systrars barn mängder av gånger och kan lova dig att det är stenhård kontroll, utan att kväsa deras lekfullhet och sökande/frihet! Barn behöver inte utforska och springa lösa, hela tiden, överallt - när faan skall folk lära sig detta. Det måste till ett körkort för barn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in