2023-06-19, 15:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Hon skriver 2022 att den något äldre systern får passa Vera när hon jobbar för pappan var på annat jobb. Jordbruk är ett farligt jobb med många olyckor ett så litet syskon ska inte passa mindre i en så farlig miljö som uppgjort för att något ska hända. Inte första hon barn blir påkörda på lantgårdar.
Olyckor kan hända den bäste, en kollega var ute och ”gick” med sin 1,5 åring ihop med sin fru. Ungen gör en tjurrusning och samtidigt kommer en tonåring på elsparkcykel i hög hastighet. Som tur är går pappan snett bakom mamman och dottern med barnvagnen, men det handlade om centimetrar enligt pappan.
Då har de dottern i blickfång hela tiden men missar den förhållandevis tysta elsparkcykeln( som körde idiotiskt fort enligt kollegan).
Citera
2023-06-19, 15:30
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Sinnessjukt. Vet vi ålder på äldre?

Hedvig idag runt 6 år men inte äldre än så.
Senast redigerad av lindblomsgrön 2023-06-19 kl. 15:34.
Citera
2023-06-19, 15:37
Medlem
Usch vilken vidrig olycka. Och även om jag också anser att detta är helt o hållet föräldrarnas fel så tycker jag givetvis väldigt synd im dem nu.
Låt detta bli en läxa för er andra slarviga människor, håll koll på era ungar, inget annat är viktigare.
Och NEJ, det kan inte hända "vem som helst", det händer dem som slarvar.
Citera
2023-06-19, 15:45
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Det smärtar mig att se sådana som svarar ”håll koll på era barn”.

Det är motsägelsefullt, för å ena sidan vill man att sina barn ska vara fria och utvecklas, samt att man å andra sidan hindrar sina barn för man är orolig.

Att vara förälder innebär att väga frihet och kontroll.

Kontrollera så att inget dåligt händer. Men frihet nog att växa som människa.

Avvägningen är svår. Den blir alltid uppmärksammad i dessa fall.

Men om föräldrarna har gjort fel, hur många andra föräldrar gör fel hela tiden? Hur hårt kontrollerade ska våra barn vara? Vore en sådan kontroll värt ett par sparade liv?

Stora maskiner och bilar med små barn är ingen bra kombination.

Men jag vill inte fördöma någon förälder eller traktorföraren. Det är faktiskt viktigare att barn inte hålls ofria.

Det kan låta cyniskt från mig. Men jag ser värdet av fria barn (och vuxna) större än att man förbjuder och stänger in.
Citera
2023-06-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ingen olycka - långt därifrån! Detta kunde och borde ha förhindrats genom att inga ungar springer fritt och utan tillsyn. Vad fan är det med alla som alltid påstår att detta är olyckor, hur många av dessa händelser som ändå sker på ett år, bara i Sverige? "Jamen ungar är så snabba och det sker på en sekund", kommer nu någon säga - ja, se då för faan till att ungarna inte springer lösa där farliga fordon finns! Hur djävla svårt skall det vara?! Detta är slarv, lättja och "borderline" åtalbart...
Frietzel 2.0 grattis till utmärkelsen. Naturligtvis ska vi ha barnen i källaren fastkedjade, men vänt, vad händer om det börjar brinna? Just det, man kan aldrig förutse alla händelser i livet.
Utifrån ditt resonemang skulle jag nog vilja påstå att diagnosen hittar vi hos dig, asperger skulle jag gissa på. Tråkigt för dig, men det finns många som lever ett ganska bra liv med dylika diagnoser så ge inte upp hoppet.
Utifrån ditt korkade resonemang skulle det inte finnas barn någonstans. Oavsett miljö så kan det hända saker på en sekund, fullständigt omöjligt att värja sig mot detta.
Tänk om det är så att den som skulle passat barnet ifråga här svimmade av och barnet springer efter hjälp och blir då överkörd, menar du då att det alltid ska finnas en backup som kan ta hand om barnet, är det då ingen olycka utan slarv i dina ögon? Innan vi vet vad som hände här tycker jag att du ska sluta skriva i tråden.
Citera
2023-06-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Usch vilken vidrig olycka. Och även om jag också anser att detta är helt o hållet föräldrarnas fel så tycker jag givetvis väldigt synd im dem nu.
Låt detta bli en läxa för er andra slarviga människor, håll koll på era ungar, inget annat är viktigare.
Och NEJ, det kan inte hända "vem som helst", det händer dem som slarvar.
Men om den som skulle passa barnet svimmade av och barnet skulle springa efter hjälp, är då slarv i dina ögon?
Citera
2023-06-19, 15:49
Medlem
fan va hemskt, tänk att ha det på samvetet att ha dödat en familjemedlem.

Barn ha inte koll på vad som sker runtomkring dom.Som vuxen måste man ha stenkol om barn finns i närheten.

Helt klart föräldrarnas fel men det är inte lätt att ha koll 24/7 ibland krävs det ett par sekunder så är olyckan framme
Citera
2023-06-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det smärtar mig att se sådana som svarar ”håll koll på era barn”.

Det är motsägelsefullt, för å ena sidan vill man att sina barn ska vara fria och utvecklas, samt att man å andra sidan hindrar sina barn för man är orolig.

Att vara förälder innebär att väga frihet och kontroll.

Kontrollera så att inget dåligt händer. Men frihet nog att växa som människa.

Avvägningen är svår. Den blir alltid uppmärksammad i dessa fall.

Men om föräldrarna har gjort fel, hur många andra föräldrar gör fel hela tiden? Hur hårt kontrollerade ska våra barn vara? Vore en sådan kontroll värt ett par sparade liv?

Stora maskiner och bilar med små barn är ingen bra kombination.

Men jag vill inte fördöma någon förälder eller traktorföraren. Det är faktiskt viktigare att barn inte hålls ofria.

Det kan låta cyniskt från mig. Men jag ser värdet av fria barn (och vuxna) större än att man förbjuder och stänger in.
Är man fri när man blivit mosad av en traktor?

Ingen kräver att man ska kedja fast ungarna vid elementet men att man ska hålla koll när fordon/maskiner är i rörelse, detta tills de själva uppnår sån mognad att de inser faran. Det är såna med ditt tänk som får sina ungar överkörda och det kanske är lika bra när jag tänker efter.. det rensar bort en del idioter från genpoolen..
Senast redigerad av Barack.Obola 2023-06-19 kl. 15:53.
Citera
2023-06-19, 15:51
Medlem
Så hemskt. Detta händer varje år. Alltid en traktor och ett litet barn. Detta har satt sig i min hjärna och jag blir nästan paraoid när jag ser barn som leker eller springer runt fordon. En parallell är parkeringen vid stormarknader där folk springer som yra höns fast bilar backar ut. Eller bilar som kör i hög fart trots att dete rör sig folk på parkeringen. en inte bra kombination.
Citera
2023-06-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Men om den som skulle passa barnet svimmade av och barnet skulle springa efter hjälp, är då slarv i dina ögon?
Nej det är en olycka, men i 99,99 % av fallen med överkörda ungar är det slarv från vårdnadshavarna och det vet du också...
Citera
2023-06-19, 15:53
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananacare
Det är bekräftat i en lokal grupp på Facebook att det handlar om familjen som det spekulerats om i tråden. Ortens präst har skrivit ett inlägg jag citerar.

"I morgon tisdag från kl 18 är kyrkan öppen med anledning av den tragiska olyckan hos familjen W*st i Åsäng. Det finns möjlighet att lyssna till musik, tända ljus för V*ra eller bara vara. Skolans och kyrkans personal finns på plats för den som önskar samtal. Välkomna."
Fyfan.

Lantbruket är så jävla romantiserat. Personligen ser jag bara ett evigt slit och farlig livsstil.
Citera
2023-06-19, 15:59
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Är man fri när man blivit mosad av en traktor.
Ingen kräver att man ska kedja fast ungarna vid elementet men att man ska hålla koll när fordon/maskiner är i rörelse, detta tills de själva uppnår sån mognad att de inser faran. Det är såna med ditt tänk som får sina ungar överkörda och det kanske är lika bra när jag tänker efter.. det rensar bort en del idioter från genpoolen..
Bra fråga:
- man låter sina barn vara fria,
- men när traktorn är igång ska ni hålla er på mattan (eller vilken lämplig ”inhängnad” man har på gården.

Jag överlåter till dig att svara på hur barn som hör traktorn starta omedelbart lubbar till ditt definierade ”trygga rum” men i övrigt kan kuta omkring och vara fria.

Vilka barn funkar så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in