2023-06-19, 23:57
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
En tröst är att chansen för att dö är extremt liten i de flesta fall. Jag blev rammad av en elefant när jag var liten, flög cirka 5 meter upp i luften, men klarade mig helt oskadd. Även om olyckan är framme är dödliga utgångar extremt sällsynta (såvida inte snackar 100 % dödliga miljöer, typ kraftledningar och sån skit).

Nu tänkte jag på om ett litet barn sitter hukat alldeles framför en kossas huvud när kossan står i båset och kossan kastar till med sitt huvud. Gången i ladugården är ju av betong.
Du landade väl aldrig på betong, väl?
I så fall hade du tur.

Lantbrukare lever farligt i den miljö de jobbar. Googlar man hittar man bland annat "Bonde är Sveriges farligaste jobb", och så vidare.
Jag hittar också att LRF för några år sedan hade drivit en teater riktad till lantbruksbarn för att lära dem om säkerhet, men det är nedlagt sedan länge.
Citera
2023-06-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillobill
Jag har ofta reflekterat över denna familj då jag följt kontot ett bra tag. Barnen går hela tiden onödigt nära. Oavsett om traktorn bara går på tomgång så ska barnen inte vara så nära. Det är maskiner som är farliga. Man kan inte lita på en maskin.

Tragisk olycka men hon verkar mer benägen att uppdatera om bondelivet än att vara en närvarande mamma. Bondelivet borde inte romantiseras i den utsträckning hon försöker på kontot när barnen får springa vind för våg.
En orosanmälan vore nog på sin plats här för den ungen som lever ännu. Tillvaron verkar vara allt annat än säker och trygg där...
Citera
2023-06-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Är det i Åsäng PW
Japp de är hon
Citera
2023-06-20, 00:10
Medlem
Men för att ursäkta språket: För fan.
Hur var din barndom? Hade dina föräldrar en go pro på dig för att kolla varje steg du tog så det inte var för mycket grus under skorna.

Att växa upp upp på ett lantbruk är en fantastisk värld. Man lär sig så mycket.

Som förälder i dag i en villaförort kan man inte hålla koll på barn 24/7. De är sjukt kreativa. Men så ska de vara. Klättra i träd, cykla,, springa.

Hade jag hellre haft de på ett lantbruk, alla dagar i veckan. Man lär sig ta hand som många många gånger är tyngre, man lär sig kalva, mjölka och hela 360 av djur. Harva, plöja, sätta, så, skörda.

Men du växte väl upp under en filt utan ett enda plåster på kroppen…

Sjuk tragiskt. Sörjer så….
Senast redigerad av Violent-whispers 2023-06-20 kl. 00:18.
Citera
2023-06-20, 00:14
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
En orosanmälan vore nog på sin plats här för den ungen som lever ännu. Tillvaron verkar vara allt annat än säker och trygg där...

Måste vara en fruktansvärd upplevelse att köra över sin unge. Med tanke på vad en traktor väger så dog nog det lilla barnet omedelbart.

Orosanmälan är nog knappast nödvändig då de om de är ansvarsfulla föräldrar inte kommer låta barnen springa runt på samma sätt i fortsättningen. De har helt enkelt fått uppleva den hårda verkligheten av att vara bonde, det är ingen instagramvänlig idyll alla gånger.
Citera
2023-06-20, 00:19
Medlem
elbels avatar
Arbetsmiljöbrott? otillräckliga avspärrningar?
Citera
2023-06-20, 00:47
Medlem
På bara några veckor nu så har flera barn dött eller skadats allvarligt! I olika miljöer!

Ett barn dör efter att ha blivit påkörd av en anhörig utanför familjens hus, ett barn dör efter att ha ramlat från ett fönster i lägenhet, ett barn dör efter en olycka med hissen i sitt eget trapphus, ett barn dör när han cyklar på cykelbanan o blir påkörd, minst lika många olyckor där barnen överlevt men blivit svårt skadade… o nu det här dödsfallet på en bondgård. På bara 2-3 veckor!!!

Olyckor/oaktsamhet händer överallt där barn är! Några få händelser kan ha varit omöjliga att förhindra, men i de flesta fallen handlar det tyvärr om att man som vuxen inte varit tillräckligt närvarande. Inte utvärderat riskerna/farorna i vardagssituationer o därför inte skyddat barnen tillräckligt.

Dom flesta olyckor händer i just vardagssituationer, för när vi gör något utöver det vanliga med barnen så är vi mer benägna att värdera risker/säkerhet.
Citera
2023-06-20, 01:09
Medlem
Traktor är den absolut vanligaste orsaken till att barn förolyckas på bondgårdar.
Citera
2023-06-20, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violent-whispers
Hur var din barndom? Hade dina föräldrar en go pro på dig för att kolla varje steg du tog så det inte var för mycket grus under skorna.

Som förälder i dag i en villaförort kan man inte hålla koll på barn 24/7. De är sjukt kreativa. Men så ska de vara. Klättra i träd, cykla,, springa.

Hade jag hellre haft de på ett lantbruk, alla dagar i veckan. Man lär sig ta hand som många många gånger är tyngre, man lär sig kalva, mjölka och hela 360 av djur. Harva, plöja, sätta, så, skörda.

Väldigt tragisk olycka.
Att växa upp på ett lantbruk är på gott och ont, härligt och farligt.
Visst, barnen lär sig så, harva, skörda osv.
Men det är en farlig miljö med tunga, farliga maskiner och fordon, och stora djur.
Flickan var bara tre år gammal, något har gått fel, så är det bara.
Jag har haft stenkoll på mina barn i den åldern, och de har inte fått leka utan tillsyn.
Överbeskyddande kanske, men de lever fortfarande och har aldrig råkat ut för någon allvarlig olycka.
Senast redigerad av Tesla83 2023-06-20 kl. 01:27.
Citera
2023-06-20, 01:36
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violent-whispers

Lite nyfiken hur du kom till slutsatsen:
Barn överkörd av traktor... traktor + barn är en underbar kombo, det måste jag stå upp för.

Inte sett någon här som kritiserar landet, är superfin miljö för barn att växa upp på håller nog alla med om.
Kritiken handlar om att låta barnen springa vind för våg bland livsfarliga maskiner och redskap, folk ser det som att be om problem. De två måste separeras.

Ämnet hade lika gärna kunnat handla om en högspänningselektrikern eller en slaktarens barn som kom till skada de de tagit med småttingarna till sina jobb och släppt de fria. Barn måste hållas under strikt uppsikt om farliga maskiner finns i närheten. Att släppa små barnen som de gjort i filmerna på instagram är så sinnesfrånvänt att det vänder sig i magen. Det skulle aldrig tillåtas i den delen av landet jag växte upp på, man hade hört att man var en värdelös förälder rätt omgående och prästen hade bankat på dörren dagen efter för en pratstund.

Sen mår jag allmänt illa av att hon romantiserar hela konceptet av sätta barn i fara.. det är inget vackert med det.
Citera
2023-06-20, 06:22
Medlem
Ännu en anledning att totalförbjuda traktorer.
Citera
2023-06-20, 06:45
Medlem
Växte upp på landet och minns ju än idag hur många gånger man blev tillsagd att synas, höras och inte gå bakom.
Men barn är barn och olyckor händer tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in