Citat:
Ursprungligen postat av
Paljoon
En likadan olycka hände på vår gård för 50 år sedan, pappan backade över barnet med traktorn på gårdsplan. En tragedi som fortfarande sitter kvar i samhället och som aldrig glöms.. Jag tror vi alla på landet kan vara överens om hur lätt en olycka kan ske. Det är så lätt att sitta och döma och skuldbelägga föräldrarna för detta. Gud nåde om ni som skrivit dessa fruktansvärt okänsliga kommentarer råkar ut för att erat barn förolyckas…. Det är så fruktansvärt lätt hänt, och jag tror de flesta föräldrar haft ett ögonblick då det kunde gått riktigt illa med sina barn, kanske är ni inte ens medvetna om det, vilket i GRUND OCH BOTTEN handlar om bristande uppsyn. Säg vad ni vill, men det går inte att ha 100% uppsyn över sina barn. Kanske nära hundra, men en sekunds bristande uppsyn kan vara avgörande. Jag tycker det är fruktansvärt att skuldbelägga en familj som är i en ofattbar sorg, som förmodligen redan brottas med skuldkänslor och allt det där. Vad har hänt med ödmjukheten i världen? Empatin?
Sen till diskussionen om mammans instagram: Många som tycker det är sjuukt att barnen får vara med och arbeta på gården och åka lite maskin och köra lite med föräldrarnas sällskap. Kan tänka mig att det är stadsfolk som är livrädda för maskiner och tror att en grävmaskin heter grävskopa. Jag har kört traktor sedan jag lärde mig gå. Såklart i min pappas sällskap. Oftast satt han med i hytten. Men det är klart att det hände att jag fick köra själv, MED PAPPAS UPPSYN OCH FULLA UPPMÄRKSAMHET. För det finns ingen som släpper sina barn på att köra ett fordon bara så, utan uppsyn, innan man vet att barnet är moget för det och kan hantera det. Det är ju faktiskt så att chansen att en olycka händer när man som förälder är vaksam och uppmärksam inte är särskilt stor, det är snarare när man som förälder minst är beredd, och inte ens tänker tanken om vad som kan ske som olyckan är framme. Dessutom skulle jag säga att ett barn som är uppväxt med maskiner, lär sig att ha respekt för dom också, förstår riskerna osv. Men tyvärr hände denna fruktansvärda olycka. Och jag fördömer ingen. Jag är så, så ledsen för familjens skull. Hjärtat blöder för familjen och lilla söta flickan…

Nix, är inte 'stadsfolk' och vi är många i tråden som växt upp på landet och som förfäras över hur familjen låtit barnen bete sig på gården. Barnen kör tydligen både traktor och andra maskiner SJÄLVA- tex vedkap. Det har inte varit under en förälders uppsyn som du beskriver.
Forskning på barn och ungas hjärnor har visat att de inte har ett utvecklat konsekvenstänk, och det finns en orsak till att barn inte får köra bil, lastbil och tunga fordon före 18 års ålder. Det handlar inte om att barn ska utveckla en 'mognad för att köra traktor' som du skriver.
Oavsett är det en fruktansvärd händelse men föräldrar har faktiskt ansvar för sina barn och det vi sett hittills på insta visar ju inte direkt en gynnsam bild av föräldrarnas förmåga att riskbedöma situationer eller ha koll på barnen.