2023-06-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Finns fortfarande på podcastappen oxå!?

Sorry, Lyssnade igen, avsnittet är kvar men dom har klippt bort delen där hon berättar om den här händelsen.
Citera
2023-06-22, 22:10
Medlem
KrossedOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Nu är även mammans Instagram privat…
Hon har fått flera hundra nya följare sen denna nyhet kom fram. Förstår att hon gör den privat.

Korpulenta åbäket Linda Hörnfeldt är en idiot.
Citera
2023-06-22, 22:32
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
Finns kvar på Spotify.

Jag har lyssnat men hittar inget vid 20 min in. Kan de ha klippt bort det?
Citera
2023-06-22, 22:52
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paljoon
En likadan olycka hände på vår gård för 50 år sedan, pappan backade över barnet med traktorn på gårdsplan. En tragedi som fortfarande sitter kvar i samhället och som aldrig glöms.. Jag tror vi alla på landet kan vara överens om hur lätt en olycka kan ske. Det är så lätt att sitta och döma och skuldbelägga föräldrarna för detta. Gud nåde om ni som skrivit dessa fruktansvärt okänsliga kommentarer råkar ut för att erat barn förolyckas…. Det är så fruktansvärt lätt hänt, och jag tror de flesta föräldrar haft ett ögonblick då det kunde gått riktigt illa med sina barn, kanske är ni inte ens medvetna om det, vilket i GRUND OCH BOTTEN handlar om bristande uppsyn. Säg vad ni vill, men det går inte att ha 100% uppsyn över sina barn. Kanske nära hundra, men en sekunds bristande uppsyn kan vara avgörande. Jag tycker det är fruktansvärt att skuldbelägga en familj som är i en ofattbar sorg, som förmodligen redan brottas med skuldkänslor och allt det där. Vad har hänt med ödmjukheten i världen? Empatin?
Sen till diskussionen om mammans instagram: Många som tycker det är sjuukt att barnen får vara med och arbeta på gården och åka lite maskin och köra lite med föräldrarnas sällskap. Kan tänka mig att det är stadsfolk som är livrädda för maskiner och tror att en grävmaskin heter grävskopa. Jag har kört traktor sedan jag lärde mig gå. Såklart i min pappas sällskap. Oftast satt han med i hytten. Men det är klart att det hände att jag fick köra själv, MED PAPPAS UPPSYN OCH FULLA UPPMÄRKSAMHET. För det finns ingen som släpper sina barn på att köra ett fordon bara så, utan uppsyn, innan man vet att barnet är moget för det och kan hantera det. Det är ju faktiskt så att chansen att en olycka händer när man som förälder är vaksam och uppmärksam inte är särskilt stor, det är snarare när man som förälder minst är beredd, och inte ens tänker tanken om vad som kan ske som olyckan är framme. Dessutom skulle jag säga att ett barn som är uppväxt med maskiner, lär sig att ha respekt för dom också, förstår riskerna osv. Men tyvärr hände denna fruktansvärda olycka. Och jag fördömer ingen. Jag är så, så ledsen för familjens skull. Hjärtat blöder för familjen och lilla söta flickan…

Nix, är inte 'stadsfolk' och vi är många i tråden som växt upp på landet och som förfäras över hur familjen låtit barnen bete sig på gården. Barnen kör tydligen både traktor och andra maskiner SJÄLVA- tex vedkap. Det har inte varit under en förälders uppsyn som du beskriver.
Forskning på barn och ungas hjärnor har visat att de inte har ett utvecklat konsekvenstänk, och det finns en orsak till att barn inte får köra bil, lastbil och tunga fordon före 18 års ålder. Det handlar inte om att barn ska utveckla en 'mognad för att köra traktor' som du skriver.

Oavsett är det en fruktansvärd händelse men föräldrar har faktiskt ansvar för sina barn och det vi sett hittills på insta visar ju inte direkt en gynnsam bild av föräldrarnas förmåga att riskbedöma situationer eller ha koll på barnen.
Citera
2023-06-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag har lyssnat men hittar inget vid 20 min in. Kan de ha klippt bort det?
Det är borta.
Citera
2023-06-22, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det är borta.
Vad var det som fanns där som nu är borta?
Citera
2023-06-22, 23:34
Medlem
Till er som undrar så är avsnittet i den nämnda podden kvar men stycket där Linda berättar om händelsen är bortklippt! Dom jobba väldigt snabbt måste jag säga….
Citera
2023-06-23, 00:00
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ingen olycka - långt därifrån! Detta kunde och borde ha förhindrats genom att inga ungar springer fritt och utan tillsyn. Vad fan är det med alla som alltid påstår att detta är olyckor, hur många av dessa händelser som ändå sker på ett år, bara i Sverige? "Jamen ungar är så snabba och det sker på en sekund", kommer nu någon säga - ja, se då för faan till att ungarna inte springer lösa där farliga fordon finns! Hur djävla svårt skall det vara?! Detta är slarv, lättja och "borderline" åtalbart...
Slarv och lättja ligger väl bakom i princip allt vi klassar som olyckor?
Citera
2023-06-23, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Slarv och lättja ligger väl bakom i princip allt vi klassar som olyckor?
Hon ser enormt tramsig och slarvig ut på sin Insta som hon nu gjort privat.
Citera
2023-06-23, 00:12
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerKolleger
Hon ser enormt tramsig och slarvig ut på sin Insta som hon nu gjort privat.
Så är det säkert - jag säger bara att slarv med negativ utgång är egentligen definitionen av olycka. Nu vet jag inte omständigheterna här och ska inte uttala mig om det. Men slarv med negativ följd utan uppsåt = olycka
Citera
2023-06-23, 01:47
Medlem
Lantbruket är livsfarligt för barn. Det omkommer ca 5 barn per år har jag läst nånstans.
Egentligen är det idiotiskt att bo mitt på en arbetsplats som är en slags industri. Men så ser ju gårdar ut och vi har själva lantbruk. Jag var livrädd när barnen var små och övervägde att dra elstängsel runt trädgården men gjorde det aldrig. Hellre en elstöt än att bli överkörd.
Det är stora maskiner och alltid mycket stress inbladat.
Jag hoppas gårdars utformning ändras så inte boningshusen ligger nära maskiner och körvägar i framtiden. Många gårdar är hundra år gamla och inte anpassade för kombon modernt lantbruk med stora maskiner och boendemiljö.
Nu har jag inte läst exakt hur denna olyckan gått till dock.
Citera
2023-06-23, 02:29
Medlem
otellos avatar
Tragisk, givetvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in