2023-06-20, 21:40
  #73
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förr var det ju fult att vara extrovert. Man ansågs jobba dåligt, man var en pratkvarn och ytlig.

Varför har det ändrats? Tycker folk verkligen om att andra på jobbet bara babblar istället för att göra sitt jobb?

När började det vara fint att vara som en dampunge?

När du säger det vet jag om en sådan på jobbet som är en så pass påfrestande djävel att jag undviker honom. Pk-tomte dessutom. Vet om en kvinna på jobbet som också pratar en massa, men inte politik och fullständigt överflödiga saker.
Citera
2023-06-21, 00:31
  #74
Medlem
För att svara på titeln, svar ja.
Citera
2023-06-21, 04:30
  #75
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Jag utesluter väl inte introverta, men extroverta är lättare att komma i kontakt med upplever jag.

Ursäkta, men det låter litegrann som om du "föredrar" extroverta mest för att de gör jobbet (tar initiativ, driver på, håller kontakt) i den där inledande fasen när ni lär känna varann. Men sedan då? När man väl har en relation ska man orka stå ut med mänskan också. Om du verkligen är introvert, d.v.s. behöver vara ifred och ostörd för att ladda batterierna, vem skulle du föredra att vara med i längden?

Själv är jag ganska ordentligt introvert, och dras huvudsakligen till introverta. Extroverta kan fascinera mig periodvis, men i regel brukar jag upptäcka att jag bara har blivit fascinerad av ett omslagspapper runt ett ganska ointressant paket. (Undantag har funnits, dock. Alla extroverta är inte ytliga. Bara de flesta. )
Citera
2023-06-21, 10:27
  #76
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ursäkta, men det låter litegrann som om du "föredrar" extroverta mest för att de gör jobbet (tar initiativ, driver på, håller kontakt) i den där inledande fasen när ni lär känna varann. Men sedan då? När man väl har en relation ska man orka stå ut med mänskan också. Om du verkligen är introvert, d.v.s. behöver vara ifred och ostörd för att ladda batterierna, vem skulle du föredra att vara med i längden?

Själv är jag ganska ordentligt introvert, och dras huvudsakligen till introverta. Extroverta kan fascinera mig periodvis, men i regel brukar jag upptäcka att jag bara har blivit fascinerad av ett omslagspapper runt ett ganska ointressant paket. (Undantag har funnits, dock. Alla extroverta är inte ytliga. Bara de flesta. )
Jag fattar vad du menar, men håller inte riktigt med om att det bara är extroverta som driver på och håller kontakt i början. För det gör jag också. Sen upplever jag att extroverta tappar intresset snabbare, medan jag snabbt blir fäst vid dem. Vad gäller relation, efter dejtandet, så tror jag (jag vet inte) att jag fortfarande föredrar extroverta just för att de tar initiativ till att träffa folk, dra ihop en fest osv, medan jag helst inte gör sånt, men går gärna om jag blir bjuden. Jag har ett behov av att umgås i grupp. Det behovet skulle bli svårt att tillfredsställa i en relation mellan två introverta, tror jag.
Citera
2026-06-09, 10:59
  #77
Medlem
jag har dejtat ett par och har en kollega nu

det är inte roligt

det blir bättre med tiden, och i relation tänker jag mig att de efter lång tid öppnar sig mer, men är det värt det?
jag blir bara obekväm när den andra är tyst om allt hela tiden
Och än värre när man får veta saker de borde förstå att de borde berätta

introverta kommer storma in å svara på detta inlägg å säga att extroverta människor som låter hela tiden är jobbiga. och ja, jag vet, det är de, men det försvarar inte introverta människors tystnad hela tiden. man ska veta ungefär när man ska prata eller inte.
Citera
2026-06-09, 12:30
  #78
Medlem
halaltarzans avatar
Introverta kan ju absolut ändra karaktär och bli pratglada efter lite brännvin, men hur får man en extrovert papegoja att ändra karaktär då och bli tyst av sig, gagball i truten eller?
Citera
2026-06-09, 17:12
  #79
Medlem
Föredrar en tjej som likt mig hellre spenderar mer tid hemma ,tillsammans eller ibland i mindre sällskap. Har även testat den extroverta " vi drar till barcelona i helgen! " som efter två veckor av att konstant vara påväg till och från och aldrig sitta still, sitter still i 30 minuter en söndag och dör. De egna tankarna är tydligen tortyr. Usch,aldrig igen.
Citera
2026-06-09, 20:51
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Introverta kan ju absolut ändra karaktär och bli pratglada efter lite brännvin, men hur får man en extrovert papegoja att ändra karaktär då och bli tyst av sig, gagball i truten eller?
Där gäller att fylla dem med mer alkohol, otroligt mycket mer alkohol. Till slut tystnar tom den mest extroverta. Kan vara smart att ha med i beräkningen så källorna inte sinar. Kan krävas monstruösa mängder vid svåra fall.

Citat:
Ursprungligen postat av FreeRange89
Föredrar en tjej som likt mig hellre spenderar mer tid hemma ,tillsammans eller ibland i mindre sällskap. Har även testat den extroverta " vi drar till barcelona i helgen! " som efter två veckor av att konstant vara påväg till och från och aldrig sitta still, sitter still i 30 minuter en söndag och dör. De egna tankarna är tydligen tortyr. Usch,aldrig igen.
Bra du gjort denna lärdom, kunde fått betydligt värre konsekvenser och sen finner man sig plötsligt fast i något betydligt svårare att ta sig ur.
Citera
2026-06-09, 20:54
  #81
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Det är väl inget fel på introverta människor så, men det finns ju grader i helvetet.
Sitter du bara där och håller käften hela tiden så tröttnar jag fort!
Att socialisera är ett samspel och då ska man ta lika mycket eller lite hänsyn till den introverta som till den extroverta..
Citera
2026-06-09, 22:18
  #82
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeRange89
Föredrar en tjej som likt mig hellre spenderar mer tid hemma ,tillsammans eller ibland i mindre sällskap. Har även testat den extroverta " vi drar till barcelona i helgen! " som efter två veckor av att konstant vara påväg till och från och aldrig sitta still, sitter still i 30 minuter en söndag och dör. De egna tankarna är tydligen tortyr. Usch,aldrig igen.
Inte för att krossa din världsbild, men omedicinerad ADHD och att vara extrovert är inte samma sak. Överhuvudtaget.
Citera
2026-06-09, 22:59
  #83
Medlem
Du kan lita på introverta människor. Du kan inte lita på extroverta människor. Extroverta människor kan bara babbla inte mycket mer.
Citera
2026-06-10, 00:40
  #84
Medlem
Det finns ett visst antal fler begåvade människor som är introverta än på extroverta sidan har man sett genom undersökningar och forskning.
Dom flesta forskare är t.ex introverta.

Den mest vanliga missuppfattningen är att vara blyg och vara introvert är samma sak ,det är det inte. En annan är att dom skulle vara tysta hela tiden. Det handlar nog mer om att dom tänker innan dom talar. Vilket är rena begåvningen enligt min mening. Då väldigt många människor babblar alldeles för mycket, om alldeles för mycket skit eller ingenting av vikt.

Den som skrev att introverta ser extroverta som skrikiga och gapiga och bekräftelsekåta. Fick mig att garva lite. Då jag har en del introverta vänner, inom båda könen.

. Men framför allt dom kvinnliga, vill inte dejta och attraheras inte av extroverta killar. Där hade den personen som skrev det, alldeles riktig rätt haha. Det är inte heller några fest kvinnor vi talar om. En dricker inte ens alkohol. Dom ägnar sig åt mer intellektuella aktiviteter, läser mycket, lär sig språk. Reser, fotograferar. Spelar schack. Och är ofta väldigt allmänbildade. Kan mycket om allt möjligt.

Så lika barn leka bäst, det där med att olikheter attraheras till varandra. Gäller inte för dessa damer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in